ساخت بزرگترین باتری لیتیوم‌یون جهان در تِسلا

باتری‌های لیتیوم‌یون که ماده معدنی لیتیوم، عنصر اصلی سازنده آنها به شمار می‌آید، یک خانواده از باتری‌های شارژی هستند که در وقت تخلیه، یون‌های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت می‌کنند.

به گزارش صمت، این باتری‌ها در ساخت ابزار های‌تِک مانند گوشی‌های تلفن همراه، لپ‌تاپ، تبلت، خودروهای برقی و ابزاری از این دست کارآیی دارند و از آنجا که تولید و استفاده از این ابزار رو به توسعه است، استفاده از باتری‌های لیتیوم‌یون در آنها نشانه نیاز روزافزون بازار آینده به لیتیوم است. علاوه بر ابزار های‌تِک، صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر نیز برای توسعه، نیاز به باتری‌های لیتیوم‌یون دارد. در همین راستا بی‌بی‌سی انگلیسی، خبر از ساخت بزرگترین باتری لیتیوم‌یون جهان می‌دهد و بر همین اساس شرکت امریکایی خودروساز تِسلا به دنبال ساخت بزرگترین باتری لیتیوم‌یون در استرالیاست و الون ماسک، میلیاردر ۴۶ ساله کانادایی امریکایی که رئیس این شرکت است با نیوئن، شرکت برق فرانسه وارد مشارکت شده تا بزرگترین باتری لیتیوم‌یون را برای ذخیره انرژی تجدیدپذیر در استرالیای جنوبی بسازد.
این مگاپروژه دربردارنده یک باتری ۱۲۹ مگاواتی است که در یک مزرعه بادی مستقر شده و انتظار می‌رود بتواند برق را در سراسر جنوب استرالیا با ثبات و کیفیت بهتری عرضه کند. این ایالت به تازگی از قطعی برق متاثر شده که برآمده از بادها و توفان‌های گرم منطقه است. در بدترین مورد، در اثر توفان در سال گذشته یک خاموشی ۸ساعته اتفاق افتاد که به مدت ۲ هفته به صنایع کشور آسیب رساند و باعث نارضایتی عمومی شد. جِی ویتِریل، نخست وزیر این ایالت استرالیا نیز چندی پیش، از قطعیت این قرارداد خبر داد و آن را جزئی مهم و کلیدی از طرح ۵۵۰ میلیون دلاری دولت در زمینه توسعه انرژی عنوان کرد. تِسلا بر این باور است که می‌تواند مشکلات استرالیای جنوبی در زمینه انرژی را حل کند. این ادعایی است که «ماسک» ۳ ماه پیش در پستی در توییتر منتشر کرد. وی می‌گوید این پروژه برای او بیش از ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد و باید تا ۱۰۰ روز آینده به انجام برسد. این باتری ۳ برابر قدرتمندتر از انواع مشابه کنونی آن است.
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این پروژه باید تا پایان امسال میلادی (اواسط دی امسال) این توانایی را داشته باشد که به ۳۰۰ هزار ساختمان مسکونی برق‌رسانی کند. همچنین انتظار می‌رود در جریان فاز ساخت‌وساز آن برای افراد محلی، فرصت‌های شغلی ایجاد شود، هر چند پس از پایان ساخت‌وساز از آنجایی که این شبکه به طور خودکار طراحی شده، چندان اشتغالزا نیست. در همین راستا گفتنی است تسلا به راحتی یک مزرعه باتری در مقیاس شبکه ۸۰۰ مگاوات‌ساعتی را در کالیفرنیای جنوبی تکمیل کرد که این پروژه را در ۹۰ روز به انجام رساند و به طور تقریبی ۱۰۰ میلیون دلار برای آن هزینه کرد.
ماده لیتیوم که در ساخت باتری‌های لیتیوم‌یون کاربرد دارد، فلز قلیایی نقره‌ای سفید و نرمی است که در شرایط استاندارد دما و فشار، سبک‌ترین فلز و کم چگالی‌ترین عنصر جامد به شمار می‌آید و مانند دیگر فلزهای قلیایی، بسیار واکنش‌پذیر و آتشگیر است که به دلیل واکنش‌پذیری بالا هرگز نمی‌توان آن را به شکل عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد و همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، یافت می‌شود. لیتیوم در چند مورد از کانی‌های پگماتیتی یافت می‌شود اما از آنجا که قابلیت حل شدن در آب دارد، به صورت یون در آب اقیانوس‌ها و به شکل نمک در آب‌ها و رس دیده می‌شود. در رویکرد تجاری، لیتیوم را از برق‌کافت آمیخته‌ای از لیتیوم‌کلرید و پتاسیم‌کلرید به‌دست می‌آورند.
علاوه بر ساخت باتری، لیتیوم و ترکیب‌های آن کاربردهای دیگری دارند و از جمله آن ساخت در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما و آلیاژهای با مقاومت بالا نسبت به وزن است که در فضاپیماها کاربرد دارد. این ماده معدنی همچنین نیروی کششی بسیاری دارد و به دلیل وزن کم، گزینه بسیار مناسبی برای باتری‌های کم‌وزن و پرانرژی شمرده می‌شود. لیتیوم همراه با سرب، آلیاژی را تولید می‌کند که در ساختن بلبرینگ چرخ‌های قطار به‌کار گرفته می‌شود و در صنایع داروسازی نیز به کار می‌آید.

مقالات مرتبط