علی چنگیزی، فعال معدن در ارتباط با اهمیت حملونقل در فعالیتهای معدنی به صمت گفت: بخش حملونقل و لجستیک صنایعمعدنی و فلزی از اهمیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار است.
تصور فعالیت صنایع بدون حمل مواد اولیه تا کارخانه و همچنین فروش و سودآوری آنها بدون حمل محصولات نهایی به بازارهای داخلی و خارجی غیرممکن است. اهمیت این مسئله با بررسی نقش حملونقل و لجستیک در صنعت بزرگی همچون صنعت فولاد دوچندان جلوه میکند.
چنگیزی ادامه داد: بیتردید حمل حجم بالای مواد اولیه و محصولات این صنعت، به بخش لجستیک قدرتمندی نیاز دارد، اما شاید نخستین موضوع، وجود زیرساختهای مناسب و توسعهیافته باشد. اهمیت بالای موضوع حملونقل از آنجایی سرچشمه میگیرد که این بخش نهتنها ارتباط میان تولید و مصرف را برقرار میکند، بلکه نقش جداییناپذیری در زنجیره تامین دارد؛ بنابراین میتوان تصور کرد که این بخش از چه جایگاه مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی یک کشور برخوردار است. صنعت فولاد در کشور با سرعت بالایی در حال توسعه بوده و از اینرو، لازم است که زیرساختها و سیستمهای پشتیبانی این صنعت نیز همگام با آن، توسعه یابند. یکی از زیرساختهای اصلی صنعت فولاد را میتوان سیستم حملونقل و لجستیک دانست.
وی گفت: در صنایع معدنی و فلزی، از حملونقل بهعنوان نقطه پیوند میان حلقههای زنجیره نام برده میشود و بههمیندلیل است که سیستمهای حملونقل معادن و صنایعمعدنی در کشورهای توسعهیافته، متناسب با نیاز این بخش توسعه پیدا میکنند. در واقع تولیدکنندگان با دسترسی به یک روش حملونقل مناسب، میتوانند علاوه بر دریافت اقتصادی و پایدار مواد اولیه، با سرعت بیشتر و هزینه پایینتری محصولات خود را در اختیار مصرفکنندگان قرار دهند. لازم بهذکر است، در زنجیره فولاد یکی از کارخانجات فولادی، باتوجه به آنکه حمل ماده اولیه از محل معادن تا واحدهای فولادسازی، فرآیندی با حجم بسیار بالاست، حملونقل و لجستیک از اهمیت بسزایی برخوردار است.
پیشرفت چشمگیر صنایعمعدنی فلزی
وی افزود: از آنجا که صنایعمعدنی و فلزی در ایران با پیشرفت چشمگیری مواجهند، برخورداری از سیستم حملونقل با ظرفیت مناسب حمل بار، موضوعی ضروری خواهد بود. همچنین تامین مواد اولیه کارخانهها یکی از مهمترین چالشها و دغدغههای اساسی این صنعت بهشمار میآید. توجه به این موضوع که تامین مواد اولیه، به چه میزان، از کدام کارخانه و در چه فاصلهای باشد و همچنین جابهجایی آن از چه طریقی انجام شود، میتواند کمک بزرگی به سودآوری سازمان، مدیریت هزینهها و زمان کند.
سیستم حمل ریلی بهدلیل ظرفیت بالا و هزینه پایین، بهترین روش حملونقل مواد و محصولات بخش معدن محسوب میشود. با این حال، ارزیابیها نشان میدهد که سرعت سیر حمل ریلی در کشور میتواند بهتر از شرایط فعلی باشد. باتوجه به سهم حدود ۷۰ درصدی بخش معادن و فلزات از کل حملونقل ریلی کشور، سرعت حرکت فعلی بسیار پایین است.
چنگیزی خاطرنشان کرد: راهکار اصلی برونرفت از چالشهای کنونی بخش حملونقل و لجستیک صنایع معدنی و فلزی، پوشش دادن و تحقق اهداف پیشبینیشده برای توسعه زیرساختهای ریلی کشور است. البته باید توجه داشت، احداث هر کیلومتر راهآهن، بسته به شرایط جغرافیایی (زمین کوهستانی یا مسطح) و بسترسازی موردنیاز، بین یک تا ۲ میلیون یورو سرمایهگذاری نیاز دارد. بهبود و ارتقای بهرهوری خطوط راهآهن (لکوموتیوها) و واگنهای جدید نیز دیگر راهحل بهبود شرایط حملونقلی کشور است که موجب رشد نسبی سرعت سیر قطارها خواهد شد؛ بنابراین لازم است که تامین این لکوموتیوها که تنها بهصورت خرید خارجی نیز خواهد بود، در برنامه قرار گیرد.
منبع: روزنامه صمت