شرکت کوماتسو، پیشگام در فناوریهای نوین معدنکاری، موفق شد برای نخستین بار در جهان، یک کامیون حمل بار برقی مجهز به سیستم رانندگی خودران را به صورت کاملاً خودکار به حرکت درآورد.
سیستم کمکی تله تریولی کوماتسو با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانهای، افزایش عمر موتور و تسهیل حرکت بهسوی آیندهای بدون آلایندگی طراحی شده است. این سیستم با اتصال کامیونهای معدنی به خطوط برق هوایی در مسیرهای سربالایی، نیروی الکتریکی مورد نیاز در همان لحظه را تأمین کرده و به این وسیله بهرهوری مصرف انرژی را افزایش میدهد و همچنین سرعت حرکت کامیونها در سربالایی را نسبت به مدلهای دیزلی به شکل چشمگیری ارتقا میبخشد.
ادغام این فناوری با سامانه حمل خودران FrontRunner کوماتسو، نسل جدیدی از قابلیتها را به صنعت معدنکاری عرضه کرده است؛ به طوری که موجب صرفهجویی بیشتر در مصرف سوخت و افزایش بهرهوری میشود. این دستاورد، نخستین تجربه انتقال انرژی الکتریکی به یک کامیون خودران در حال حرکت از طریق سیستم تله تریولی در تاریخ صنعت معدن به شمار میرود و گام مهمی در راستای تعهد کوماتسو به کاهش انتشار گازهای مخرب و افزایش بهرهوری معادن با تکیه بر راهحلهای هوشمند و برقی است.
مارتین کاواسا، مدیر توسعه کسبوکار سیستمهای خودکار جهانی کوماتسو، در اینباره گفت:
«این موفقیت نشاندهنده عزم جدی کوماتسو برای بهبود راهبردهای فناوری یکپارچه و ترکیب حمل خودران با انتقال هوشمند انرژی است. توانایی انتقال برق به کامیون بدون راننده در حین حرکت، یک نقطه عطف حیاتی در مسیر کاهش آلایندگی عملیات معدن و آغاز راهکارهایی برای کنترل کامیونهای برقی خودران خواهد بود.»
کوماتسو سال ۲۰۰۸ فناوری FrontRunner را معرفی کرد و اولین سامانه حمل خودران تجاری جهان را به کار گرفت. هماکنون، بیش از ۸۷۵ کامیون معدنی خودران کوماتسو در سراسر جهان وارد چرخه عملیات شدهاند و مجموعاً تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد تن ماده معدنی را جابهجا کردهاند؛
منبع: معدند۲۴