زنگ خطر ایمنی در معادن زیرزمینی

گزارش جدید HSE در سال ۲۰۲۶ نشان می‌دهد با وجود آنکه معدن‌چیان تنها ۱٪ نیروی کار جهان را تشکیل می‌دهند، ۸٪ از مرگ‌ومیرهای محیط‌های کاری جهان مربوط به معدن است؛ آماری که بار دیگر بحران ایمنی در معادن زیرزمینی را برجسته کرده است.

بر اساس این گزارش، ۸٪ از مرگ‌ومیرهای محیط‌های کاری جهان مربوط به معدن است؛ در حالی که فقط ۱٪ از کارکنان جهان در این بخش فعالیت می‌کنند.

در آمریکا نیز وضعیت ایمنی معادن نگران‌کننده گزارش شده است. در سال ۲۰۲۳، تعداد مرگ‌ومیرها به بیشترین میزان از سال ۲۰۱۴ رسید و ۶۵٪ تلفات مربوط به ماشین‌آلات و حمل‌ونقل بوده است.

یکی دیگر از هشدارهای جدی این گزارش به بحران بیماری‌های ریوی بازمی‌گردد. بر اساس آمار اعلام‌شده، ۱ نفر از هر ۵ معدن‌چی در منطقه آپالاش به «ریه سیاه» مبتلا شده است؛ موضوعی که نشان‌دهنده بازگشت به وضعیت بحرانی دهه ۷۰ میلادی است.

در بخش گرد و غبار سیلیکا نیز معادن فلزی و غیرفلزی باید تا آپریل ۲۰۲۶ خود را با استاندارد جدید کاهش مواجهه با سیلیکا، معادل ۵۰ میکروگرم/متر مکعب، تطبیق دهند.

این گزارش تأکید می‌کند برای مقابله با مخاطراتی مانند ریزش سقف، گازهای سمی، انفجار و استرس گرمایی، اجرای راهکارهایی از جمله تهویه هوای مهندسی‌شده، پایش مستمر جو معدن، معاینات اجباری پیش از شیفت و آموزش‌های تخصصی بر اساس استانداردهای ILO و MSHA الزامی است.

ایمنی معادن زیرزمینی

منبع: ایمیدرو

مقالات مرتبط