آغاز اکتشاف ۴۰۰هزار کیلومتر مربعی زمین‌شناسی بخش معدن

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توافق‌نامه سه‌جانبه اکتشاف بین معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، ایمیدرو و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی به منظور آغاز اکتشاف ۴۰۰هزار کیلومتر مربعی تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی، فردا (یکشنبه) از بیرجند آغاز می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه‌الله جعفری» با اشاره به هم‌افزایی ایجاد شده بین این مجموعه‌ها در حوزه اکتشاف، تصریح‌ کرد: در این طرح استان‌های کم‌برخوردار در اولویت قرار دارند، به همین دلیل در فاز نخست تا پایان سال جاری استان خراسان جنوبی و کردستان (پهنه دیوان‌دره) مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

جعفری ادامه‌داد: اکنون ۶۰ گروه در استان خراسان‌جنوبی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و طبق برنامه به اتمام خواهد رسید.

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: هدف این توافق‌نامه، تولید اطلاعات پایه، تکمیل و توسعه فعالیت‌های اکتشافی با استفاده از ظرفیت‌های سازمان زمین‌شناسی در مساحت ۴۰۰هزار کیلومتر مربع است.

وی افزود: بر اساس این توافق‌نامه، تامین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو و تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی بر عهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی خواهد بود، همچنین حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز بر عهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود.

استفاده از نیروهای جوان و نخبه‌های دانشگاهی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اجرای این توافق‌نامه علاوه بر اینکه موجب به‌کارگیری ترکیبی از نیروهای متخصص این سه سازمان در امر اکتشاف خواهد شد، موجب کاهش موازی‌کاری و ایجاد هم‌افزایی می‌شود.

وی اضافه‌کرد: همچنین در این طرح آموزش، تربیت و به‌کارگیری جوانان تحصیل‌کرده و نخبه‌های دانشگاهی مد نظر قرار خواهد گرفت.

جعفری یادآور شد: در این طرح قصد داریم برای نخستین بار در کشور با کمک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، نقشه پایه را در مقیاس یک پنجاه‌هزارم تهیه کنیم تا از طریق تلفیق، مدل‌سازی و تفسیر آن بتوانیم محدوده‌های اکتشافی و پتانسیل‌های جدید را شناسایی کنیم.

وی خاطرنشان‌کرد: محدوده‌های شناسایی شده در اختیار ایمیدرو قرار می‌گیرد تا پس از اخذ مجوزهای لازم و پروانه اکتشاف، در فراخوانی به بخش خصوصی واگذار شوند.

این مقام مسوول افزود: مدت زمان انجام این طرح پنج سال بوده و اعتبار در نظر گرفته شده تا پایان سال جاری ۲۵۰میلیارد تومان است.

به گفته جعفری، توسعه امر اکتشاف، افزایش کیفیت کارهای اکتشافی و نیز شناسایی محدوده‌های ارزشمند از دیگر اهداف این توافق‌نامه است.

به گزارش ایرنا، ایران دارای ۶۸ نوع از انواع مختلف مواد معدنی است. ذخایر اثبات شده سنگ‌آهن ایران به مقدار ۲.۷ میلیارد تن (هشت دهم درصد کل ذخایر جهان) و ذخایر سنگ معدن مس به مقدار ۲.۶ میلیارد تن (چهار دهم درصد از ذخایر جهانی) است. ایران همچنین دارای ۱۱ میلیون تن روی (چهار درصد از ذخایر جهانی) است.

کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌­ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد. از این رو بخش معدن و صنایع معدنی یکی از حوزه­‌های مهم و اثرگذار در تولید و تجارت کشور به شمار می‌آید.