برنامه راهبردی ۵ ساله برای توسعه اکتشاف تدوین می‌شود

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: برای تمرکز بیشتر روی بخش اکتشاف معدنی، برنامه راهبردی پنج ساله تدوین می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، «وجیه‌الله جعفری» در نشست کمیته راهبری اکتشاف افزود: اکتشاف یکی از مباحث پایه‌ای در توسعه معدن و صنایع معدنی کشور، ایجاد اشتغال و تامین مواد اولیه برای صنایع معدنی است.

به گفته وی، اکنون بستر قانونی (وجود قانون معادن و آیین‌نامه‌ها) برای توسعه این بخش فراهم بوده و مهم، اجرا کردن آن است.

رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه‌داد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با محوریت تخصصی، مسوولیت نظارت بر اجرا را بر عهده دارد و ایمیدرو و شرکت‌های بزرگ نیز در تامین منابع، نقش ایفا می‌کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: علاوه بر این وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز جایگاه حاکمیتی دارد و با این اقدام، علاوه بر افزایش بهره‌وری نهادهای ذیربط، شرکت‌های بزرگ از نتایج حاصله منتفع خواهند شد.

ضرورت تجمیع اطلاعات اکتشاف

جعفری یکی از مسائل اساسی در بخش معدن را مشخص شدن میزان ذخایر مطمئن و قطعی، محل ذخایر و چگونگی قابلیت دسترسی مواد معدنی برشمرد و بیان‌داشت: اکنون اطلاعات اکتشافی وجود دارد اما بخشی از آن وارد سایت کاداستر نشده است.

وی اضافه‌کرد: اگر اطلاعات اکتشاف تجمیع و طبقه‌بندی شود، تکلیف نیز مشخص است و این فرآیند، در تصمیم‌گیری‌های کلان، تاثیر زیادی خواهد داشت.

اعطای ۵۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی دستگاه‌های حفاری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در برنامه راهبری اکتشاف، تقویت بخش خصوصی باید جزو سیاست‌های توسعه اکتشاف باشد، گفت: بخش خصوصی با توانمندی‌هایی از جمله تخصص نیروی انسانی و تامین تجهیزات، می‌تواند نقش قابل توجهی در برنامه اکتشاف داشته باشد.

وی افزود: طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه امسال، ۵۰۰ میلیارد ریال از محل وجوه اداره شده به عنوان تسهیلات کم‌بهره به پیمانکاران حفاری برای نوسازی دستگاه‌های حفاری از طریق صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اعطا می‌شود.

انجام برنامه‌ریزی برای تولید اطلاعات پایه

«علی اصغر زاده»، مدیر اکتشاف ایمیدرو در این نشست با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای توسعه اکتشاف، گفت: برای تسریع در روند تولید، تجمیع و ارائه اطلاعات اکتشافی، همکاری‌های بین‌بخشی افزایش یافته و تاکنون جلسات مشترکی بین ایمیدرو با معاونت امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین‌شناسی انجام شده است.

وی افزود: نتیجه این جلسات مشترک، انجام برنامه‌ریزی برای تولید اطلاعات پایه همچون ژئوفیزیک هوایی، تکمیل و توسعه فعالیت‌های اکتشافی با استفاده از ظرفیت‌های سازمان زمین شناسی در مساحت ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع در قالب اولویت‌های اکتشافی در زون‌های ساختاری- متالوژنیکی بود.

اصغر زاده بیان‌داشت: از دیگر اقدام‌های انجام شده، برگزاری جلسه توجیهی با سازمان برنامه و بودجه برای تامین اعتبار پروژه مشترک و نیز تهیه پیش نویس توافق‌نامه سه جانبه معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو همراه با برنامه یک‌ساله و پنج ساله بود.

به گزارش ایرنا، بررسی آمارهای منتشر شده معاونت طرح و برنامه وزارت صمت حاکی از رسیدن ذخایر قطعی اکتشافی کشور  به ۵۵ میلیارد تن تا پایان سال ۹۹ و رشد ۱۵.۵ درصدی آن در مقایسه با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید است.

میزان استخراج سالیانه معادن فعال در این مدت، از ۳۶۲ میلیون تن در سال ۹۲ به ۴۵۵ میلیون تن در پایان سال ۹۹ افزایش یافت و رشدی ۲۵.۷ درصدی به ثبت رسانید.