تسهیل روند تخصیص تسهیلات به معادن

تامین تجهیزات و ماشین‌آلات، فراهم‌سازی زیرساخت‌ها، رفع نقایص فنی و بهره‌گیری از نیروی متخصص از مسائلی است که صاحبان معادن برای اقدام در این زمینه‌ها نیازمند منابع مالی مناسب هستند؛ به‌عبارتی مسائل مالی مهم‌ترین گره فعالیت معدنکاران است که این مشکل تنها به‌دست نهادهای دولتی و بانک‌های طرف قرارداد با نهادهای دولتی متولی معادن رفع می‌شود.

رشد گشایش اعتبار بانک صنعت و معدن

عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن گفت: میزان گشایش اعتبارات اسنادی ریالی در بانک صنعت و معدن در ۷ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴۹ درصد، رشد داشته است. به گزارش روابط عمومی بانک صنعت و معدن، علی خورسندیان اظهار کرد: میزان گشایش اعتبارات اسنادی ریالی که در ۷ ماه سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد ریال بوده، در همین بازه زمانی در امسال به رقم ۱۰۸ هزار و ۸۹۶ میلیارد ریال رسیده است. وی همچنین از افزایش میزان وصول مطالبات در این بانک خبر داد و گفت: بنا بر گزارش عملکرد ۷ ماهه امسال، میزان وصول مطالبات، باوجود تداوم رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا و اثرات آن بر کسب‌وکارها و محدودیت‌ها و مشکلاتی که تحریم‌ها بر فضای اقتصادی و بانکی کشور تحمیل کرده‌، از افزایش ۹۶ درصدی برخوردار است.

رشد صدور ضمانتنامه‌ها

عضو هیات مدیره بانک صنعت و معدن با اشاره به رشد ۹۲ درصدی در میزان پرداخت‌های این بانک به واحدهای صنعتی و معدنی تصریح کرد: با عملکرد مناسب مجموعه بانک صنعت و معدن در بخش ستاد و به‌ویژه شعب این بانک در افزایش مانده سپرده‌های چهارگانه و رشد ۸۳ درصدی در این شاخص، توانستیم عملکرد مناسبی در بخش اعطای تسهیلات داشته باشیم و باوجود محدودیت منابع به بخش زیادی از تعهدات خود عمل کنیم و قدم‌های مثبتی در افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید و اشتغال کشور برداریم. 

خورسندیان همچنین از افزایش ارائه خدماتی همچون صدور ضمانتنامه‌های ریالی در این بانک سخن گفت و افزود: میزان صدور ضمانتنامه‌های ریالی در ۷ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۶ درصدی را نشان

 می‌دهد.

رکوردشکنی صندوق بیمه معدن

با راهبری ایمیدرو صندوق بیمه معدن در ۷ ماه ابتدایی امسال ۲ برابر سال قبل بیمه‌نامه صادر کرد. به گزارش دنیای معدن صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، تحت راهبری ایمیدرو در ۷ ماه امسال بیش از ۲ برابر رقم کل سال گذشته بیمه‌نامه صادر کرد. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهر، ارزش بیمه‌نامه‌های صادره به ۹۵۵ میلیارد تومان رسید، در حالی که در کل ۱۲ ماه سال قبل، ۴۷۵ میلیارد تومان بیمه‌نامه صادر شده بود.

همچنین باتوجه به بیمه‌نامه‌های آماده صدور، پیش‌بینی می‌شود رقم کل در پایان امسال به مرز ۲هزار میلیارد تومان برسد. ارزش این بیمه‌نامه‌ها که مصوبات بانک (عامل) و هیات مدیره صندوق را دارد به ۱۸۲۰ میلیارد تومان می‌رسد. در این میان بیشترین ارزش بیمه‌نامه مربوط به واحدهای فلوتاسیون، استخراج آهن و مس و پس از آن پیمانکاران استخراج است. از سوی دیگر روند سال‌های گذشته به‌گونه‌ای بوده که این صندوق شاهد کاهش مانده مطالبات شده و در امسال مطالبات جدیدی اضافه نشده است.

وصول مطالبات به اندازه کل سال ۹۹

در ۷ ماه امسال صندوق ۱۱ میلیارد تومان وصول مطالبات داشته که این رقم برابر با کل عملکرد وصول مطالبات سال ۹۹ بوده است. صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، از دی ۹۶ که روند افزایش سرمایه را طبق برنامه‌ای مدون آغاز کرد سرمایه خود را از ۱۱۰ میلیارد تومان به ۱۴۲ میلیارد تومان و سپس به ۵۰۰ میلیارد تومان رساند. در نهایت این نهاد در حال تسهیل شرایط و عملی کردن افزایش سرمایه ۱۶۰۰ میلیارد تومانی تا پایان امسال است.

صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، از شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو است و به‌منظور پوشش بیمه‌ای و تقویت جایگاه بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی فعالیت دارد.

سخن پایانی

همواره بخشی از سرمایه به‌منظور فراهم‌سازی بسترهای مناسب فعالیت معدنی صرف می‌شود. در این میان توجه به اولویت‌ها و مسائل ضروری تخصیص بودجه‌ها و سرمایه‌های موجود در معادن الزامی است؛ به‌همین منظور نه‌تنها تامین منابع مالی معادن بلکه برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از آن، از ضرورت‌های فنون مدیریتی معدنکاران به‌شمار می‌رود.