۳ واحد فرآوری طلا امسال در خراسان جنوبی بهره‌برداری می‌شود

بیرجند – ایرنا – رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: سه واحد فرآوری و استحصال طلا امسال در این استان به بهره‌برداری می‌رسد و اشتغال مناسبی را ایجاد می‌کند.

عباس جرجانی روز چهارشنبه در اولین نشست شورای معادن استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ افزود: با توجه به ذخایر و عیار مناسب معادن طلای خراسان جنوبی ایجاد واحدهای فرآوری طلا در جوار این معادن ضروری بود که هر سه طرح در این خصوص پیشرفت مناسبی را دارند.

وی اظهار داشت: در یکی از این واحدها ماشین‌آلات کاملا نصب و تولید آزمایشی محصول انجام شده است که با توجه به نمونه‌گیری محصول، این واحد به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

دبیر شورای معادن استان خراسان جنوبی گفت: در یکی دیگر از این سه طرح استحصال طلا، ماشین‌آلات وارد سایت شده و آماده برای نصب است، در واحد دیگر نیز بخشی از ماشین‌آلات در حال نصب و بخشی در حال انتقال به سایت است.

وی با اشاره به ظرفیت مناسب ایجاد شده در این بخش افزود: با راه‌اندازی سه واحد فرآوری طلا در جوار معادن قطعا ارزش افزوده و اشتغال مناسبی برای استان و شهرستان‌های خوسف و نهبندان ایجاد خواهد شد.

جرجانی به پیگیری برای ایجاد شهرک تخصصی طلا با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در خراسان جنوبی اشاره و بیان کرد: مجموعه سازمان صمت برای ایجاد شاخه‌های پایین دستی واحدهای فرآوری طلا به منظور تبدیل شمش به محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر و جلوگیری از خروج شمش طلا از استان نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد.

وی گفت: پیگیری‌ها و حمایت‌های لازم برای راه‌اندازی این واحدها از سوی دستگاه‌های اجرایی ذیربط در استان صورت گرفته است و حمایت‌ها در این مسیر کماکان ادامه خواهد داشت.

 براساس آخرین آمار رسمی ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان جنوبی است و چهارمین استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

خراسان جنوبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص زمین شناسی و اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن در این استان است، به عنوان بهشت معادن نام برده می‌شود.

مجموعه متنوع و ارزشمند از مواد معدنی شامل زغال‌سنگ، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، انواع سنگ‌های تزئینی شامل گرانیت، مرمریت، تراورتن مرمر و مجموعه کانی‌های کم‌نظیر از جمله کرومیت، منیزیت، آزبست، هونتیت در کنار ذخایر ذخایر فلزی مس، طلا، سرب، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی و خاک‌های صنعتی، ارزش این خاک کویری را به وضوح نشان می‌دهد.