صندوق ضمانت صادرات ایران توانایی پوشش ریسک ۵ میلیارد دلار فعالیت صادراتی را دارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق برای پوشش ریسک فعالیت های صادراتی تا پنج میلیارد دلار آمادگی دارد.

«سید کمال سیدعلی» امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران افزود: صادرات جمهوری اسلامی ایران با طی کردن روند افزایشی در سال های گذشته، از سه میلیارد دلار در سال ۸۰ به بیش از ۴۰ میلیارد دلار در سال گذشته افزایش یافته است.
به گفته این مقام مسئول، بجز حدود هفت میلیارد دلار که شامل میعانات گازی و مشتقات نفتی است، بقیه صادرات کشورمان غیرنفتی است.
وی خاطرنشان کرد: منابع صندوق ضمانت صادرات ایران برای پوشش ریسک های صادراتی صادرکنندگان کفایت می کند و ۲۰۰ میلیون دلاری که پارسال دولت به این صندوق کمک کرده بود، صرف افزایش سرمایه آن شد.
سیدعلی تصریح کرد: امروز سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده که تا ۱۰ برابر آن (پنج میلیارد دلار) قابلیت پوشش ریسک فعالیت های صادراتی وجود دارد.
وی بیان داشت: این صندوق در سال ۹۴ موفق به پوشش ۷۰۰ میلیون دلار ریسک صادراتی شده بود که در سال گذشته به یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار افزایش یافت.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران ادامه داد: پیش بینی می شود امسال بتوانیم پوشش ریسک های صادراتی را با ۲۰ تا ۲۵ درصد رشد در همسنجی با پارسال به حدود ۲ میلیارد دلار برسانیم.
وی یادآوری کرد: آخرین آمارها از صندوق مربوط به پنج ماه امسال، حاکی از افزایش ۱۵ درصدی پوشش ریسک های صادراتی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بود.
سیدعلی با اشاره به صادرات بیش از یک میلیارد دلاری بنگاه های کوچک و متوسط ایران در نیمه نخست امسال، نسبت به پوشش ریسک این واحدها اعلام آمادگی کرد.
به گزارش ایرنا، روز گذشته سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و صندوق ضمانت صادرات ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

** لزوم فرهنگ سازی بیمه های اعتباری
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی بیمه های اعتباری در کشور، یاداوری کرد: متوسط سرانه بیمه در جهان ۶ هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار دلار است که از سوی افراد پرداخت می شود، اما این رقم در ایران تنها ۱۵۰ دلار است.
وی با بیان اینکه شناخت آنچنانی از بیمه های اعتباری در جامعه وجود ندارد، اظهار داشت: در مقابل از آنجایی که تعداد واردکنندگان بیشتر است، شرکت هایی همانند «ساچه» ایتالیا و «هرمس» آلمان شناخته شده ترند.
به گزارش ایرنا، صندوق ضمانت صادرات ایران با همکاری آنکتاد به عنوان تنها شرکت دولتی بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۵۲ تاسیس شد و فعالیت خود را تحت نظارت مرکز توسعه صادرات ایران آغاز کرد، اما به دلایلی فعالیت آن متوقف شد تا اینکه در سال ۱۳۷۳ دوباره فعال شد تا به صادرکنندگان در بازیافت موقعیت تجاری خود که در اثر هشت سال جنگ تحمیلی مختل شده بود کمک کرده و موجبات افزایش درآمدهای غیرنفتی را فراهم آورد.
این صندوق به پشتوانه حمایت های مالی دولت علاوه بر پوشش خطرپذیری های سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می کند.