صنعت مس را دریابیم
صنعت مس در ایران ظرفیتهای بسیاری را در دل خود نهفته دارد. حوزه مس کشور سرشار از منابع غنی است و میتوان به شاکله کلان آن بهعنوان پایه مهم اقتصادی، صنعتی و تولیدی کشور نگاه کرد.
بنابراین با نگاه حمایتی و مدیریت درست، صنعت مس میتواند یکی از جایگزینها برای گسترش صنایع نفتی کشور باشد اما در این سالها نگاههای کوتاهمدت و مدیریت غیراصولی باعث از دست رفتن فرصتهای بزرگ در این صنعت شده است. البته چند سالی است که فعالیت مستمر و رو به افزایش در صنعت مس، آغاز شده اما برای افزایش و استمرار تولید با کیفیت، بازپسگیری سهم بازارهای بیشتر در منطقه و توسعه مستمر آن، توجه به نکتههایی ضروری به نظر میرسد. در این زمینه، اختصاص منابع و معادن شناسایی و کارشناسی شده بیاستفاده در کشور به بخش خصوصی، یکی از ضرورتهاست. اصلاح ساختارهای بازاریابی همسو با ابزارهای جدید تبلیغی و فضای مجازی نیز بسیار مهم است چراکه همواره در بخش بازاریابی و تبلیغات در تمام سطوح صنعت مس با مشکلات بسیاری روبهرو هستیم. استفاده از روشهای قدیمی، بدون توجه به بسترهای گسترده فضای مجازی باعث توسعهنیافتگی بیشتر در این صنعت سرخ شده است. با دنبال کردن سایت تمام شرکتها و سازمانهای مرتبط به مس در کشور و مقایسه ساده آنها با نمونههای خارجی به روشنی میتوان به عمق غفلت از چنین فضاهای موثر و مهمی پی برد. این در حالی است که شرکت در نمایشگاههای خارجی نیز با توجه به شرایط تحریم سالهای گذشته، در نازلترین سطح خود قرار دارد و چه بسا تمایل چندانی در این باره در بین آنها دیده نمیشود. ژموضوع دیگر که باید به آن توجه نشان داد، پیشگیری از خامفروشی و حرکت به سمت افزایش ارزشافزوده صادرات است تا بتوان مواد خام اولیه مانند کنسانتره و کاتد را فرآوری و با ارزشافزوده بیشتری صادر کرد. در نهایت اینکه امکان پیمانکاری کشورهای دیگر را باید سنجید. کشورهای بسیاری با تاسیس کارخانههای فرآوری مواد اولیه مسی استخراج شده، در قبال دریافت هزینه پیمانکاری، کنسانتره و کاتد تولید میکنند، ضمن آنکه کشورهایی نیز کاتد مسی را تحویل گرفته و با تولید محصولات نیمهخام از جمله ورق و کویل، دوباره اقدام به صادرات میکنند. از اینرو امکانسنجی آن بهطور متمرکز میتواند منجر به سودآوری بیشتری در این زمینه شود.
مجید دیانت / کارشناس مس