نشست مشترک معاونت محترم امور معادن و مدیران محترم آن حوزه، مدیران محترم سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور با رؤسای خانه معدن استانها

شست مشترک معاونت محترم امور معادن و مدیران محترم آن حوزه، مدیران محترم سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور با رؤسای خانه معدن استانها شنبه مورخ ۹۵/۵/۲

جلسه مشترک رؤسای خانه معدن استانها با معاونت محترم امور معادن و مدیران محترم آن حوزه، مدیران محترم سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و مدیران محترم سازمان حفاظت محیط زیست کشور ساعت ۷/۳۰ صبح روز شنبه مورخ ۹۵/۵/۲ در محل خانه معدن ایران تشکیل شد. در این جلسه ابتدا آقای مهندس بهرامن ریاست محترم خانه معدن ایران ضمن خوشامد به مهمانان محترم و تشکر از حضور مدیران محترم وزارت صمت و سازمان جنگلها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست از رؤسای خانه معدن که از نقاط مختلف کشور حضور یافته اند تشکر نموده و اظهار داشتند شما رسالت مهمی در انتقال تصمیمات متخذه در این جلسه به فعالین بخش معادن استان خود به عهده دارید و از تلاش آنها در این زمینه تشکر نمودند، سپس آقای دکتر سرقینی معاونت محترم امور معادن گزارشی از وضعیت معادن کشور ارائه نموده و اظهار داشتند آمار صادرات سه ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸% رشد دارد ولی باز هم وضعیت معادن چندان مطلوب نیست ولی زنده و فعال است که البته این قضا ناشی از شرایط پسابرجام می باشد. سپس در مورد برنامه ششم اظهار داشت که پیشنهاداتی در زمینه بهبود وضعیت معادن به مجلس داده ایم که امیدواریم مصوب شود. وی همچنین در مورد پهنه های اکتشافی اظهار داشتند که این کار تا پایان شهریور ماه تمام می شود و در نیمه دوم سال و سالهای آینده رونق فعالیت اکتشافی در معادن بیشتر خواهد شد.

وی همچنین پیشنهاد نمودند جلسه بعدی با رؤسای خانه معدن استانها در وزارت صمت برگزار شود. سپس آقای دکتر منصور معاونت محترم امور مراتع و آبخیزداری کشور نیز گزارشی از تعامل منابع طبیعی با بخش معدن ارائه نموده و اظهار داشت سعی می کنیم ضمن اینکه کمترین آسیب به منابع طبیعی برسد برای دوستان معدنکار شرایط فعالیت فراهم شود و تفاهم نامه ایجاد شده در همین مسیر قرار دارد که اگر چه همکاران ما در بعضی استانها با آن همسو نشده اند.

سپس خانم مهندس ملکی از سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشکر از حضور در این جلسه اظهار داشت که سعی سازمان حفاظت محیط زیست تعامل و همکاری با بخش معدن بوده و برای بخشهایی که منع قانونی فعالیت معدنی ندارند مساعدت می نماییم.

سپس هر یک از رؤسای خانه معدن استانها سوالات خود را در زمینه مشکلات بهره برداری و اکتشاف معادن و نیز امور منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست مطرح نمودند که عمده موارد آن شامل:

مشکلات حق بیمه معادنی که پرسنل آنها زیر ۵ نفر است که حق بیمه کامل پرداخت می نمایند و نیز مشکلات معادن شن و ماسه استان تهران و تعطیلی این معادن همچنین مشکلات راههای دسترسی به مناطق اکتشافی و بهره برداری و ممانعت سازمان منابع طبیعی و مزاحمتهای محلی، مشکلات صادرات موادمعدنی خام، تعطیلی معادن سنگ لاشه از یک طرف و صدور مجوز برداشت سنگ لاشه برای پروژه های عمرانی در همان مناطق، مشکلات تفاهم نامه منابع طبیعی، مشکلات فعال نبودن نمایندگیهای ماشین آلات معدنی که باعث خرید قطعات یدک توسط بهره برداران با قیمت بالا در بازار آزاد می گردد و لزوم حمایت از معادن ذغالسنگ، انجام کارهای توسعه ای معادن از محل اعتبارات حقوق دولتی مطرح گردید که آقایان دکتر سرقینی، مهندس منصور و خانم ملکی به آنها پاسخ دادند.

در پایان از خدمات ارزنده آقای مهندس اقبالی مدیر کل قبلی دفتر بهره برداری معادن وزارت صمت با اهدای هدایایی از طرف خانه معدن ایران تجلیل بعمل آمد. این جلسه ساعت ۱۰/۳۰ خاتمه یافت.