۱۴ بانک ایتالیایی همکاری با ایران را خواستارند

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی رم ایتالیا در تهران گفت: شرکت بیمه ساچه در همه زمینه های اقتصادی از ایرانیان حمایت می کند و تا امروز ۱۴ بانک ایتالیایی خواستار همکاری با ایران شده اند.

پیک سینتی* امروز (سه شنبه) در نشست مشترک با معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران بر فراهم آوردن زیرساخت های لازم بانکی برای حضور مناسب تولیدکنندگان ایرانی در ایتالیا تاکید کرد.
سینتی گفت: ایتالیا در سه سال گذشته همواره در ایران بوده است و شرکت های ایتالیایی حتی پیش از توافق هسته ای به ایران آمدند و به طور سالیانه نمایشگاه تخصصی ایتالیا را در ایران برگزار کرده ایم.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه ۱۳۹۴ با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه ۱+۵) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی رم ایتالیا اضافه کرد: زمانی که به همراه نخست وزیر ایتالیا به ایران آمدیم و در حضور معاون وزیر صنعت تفاهمنامه ای به امضا رساندیم قرار بر این شد که ایران نیز نمایشگاه اختصاصی در رم ایتالیا برگزار کند.
به گزارش ایرنا، فروردین ماه امسال نخست وزیر ایتالیا همراه با یک هیات سیاسی- تجاری به تهران آمد.
وی ادامه داد: ایتالیا نخستین کشور اروپایی است که در شرایط پس از اجرای برجام میزبان برگزاری نمایشگاه اختصاصی این کشور می شود که این امر تاکیدی بر اعتماد ایران و ایتالیا به یکدیگر و راهبردی بودن این روابط است.

** یارانه ۵۰ درصدی برای حضور تولیدکنندگان در نمایشگاه ایتالیا
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در این نشست مشترک اعلام کرد نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در شهر رم ایتالیا دوم تا ششم آذرماه در فضایی به وسعت ۲هزار تا پنج هزار مترمربع برگزار می شود.
محمدجواد قنبری افزود: بر اساس سنجش سازمان توسعه تجارت، یارانه ای تا سقف ۵۰ درصد برای حضور در این نمایشگاه به تولیدکنندگان داخلی داده می شود.
وی اضافه کرد: ایتالیا در سال های گذشته در بخش نمایشگاه ها حضور منسجمی داشته و هر سال نمایشگاه اختصاصی خود را در ایران برگزار کرده؛ این شرایط باعث شده است شرکت های تجاری دو کشور ارتباط خوبی با یکدیگر حتی در زمان تحریم ها داشته باشند و تا امروز همکاری ها و توافق های متعددی صورت گرفته است.
معاون امور نمایشگاهی شرکت نمایشگاه های بین المللی افزود: کشور ما امسال در ۱۲ نمایشگاه بین المللی حضور می یابد و ۶ مورد آن به صورت اختصاصی برای ایران در سایر کشورها برگزار می شود و در ۶ نمایشگاه تخصصی نیز حضور می یابیم.
وی اعلام کرد: این نمایشگاه های تخصصی در ایتالیا، ترکیه، عمان ، تانزانیا، کنیا و عراق برگزار می شود.
ایتالیا در سال های نه چندان دور نخستین شریک تجاری ایران شناخته می شد و ارزش مبادلات دو کشور در آن دوره به هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو در سال رسیده بود که این رقم در سال های اعمال تحریم به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو کاهش یافت.
اواخر فروردین ماه امسال «ماتئو رنتزی» نخست وزیر ایتالیا، در صدر هیات ۲۵۰ نفره سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
ایران و ایتالیا در حاشیه این سفر و در حضور رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر ایتالیا هفت سند همکاری در زمینه گردشگری و فعالیت های فرهنگی، همکاری صنعتی، راه آهن، نفت و گاز، فرودگاهی، تولید انواع مفتول، میلگرد و تسمه مورد نیاز صنایع خودرو و برپایی نمایشگاه های بین المللی امضا کردند.