آذربایجان‌غربی توان تولید ۱۰ درصد نیاز بازار سنگ‌های تزئینی دنیا را دارد

ارومیه – ایرنا – مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت بسیار خوب حوزه سنگ‌های تزئینی در استان گفت: این استان توان تولید ۱۰ درصد نیاز بازار این سنگ‌ها را در دنیا دارد ولی باید زمینه تجارت در این خصوص با ایجاد ساز و کارهای مناسب فراهم شود.

عبدالحمید سرتیپی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در صورتی‌که کنسرسیوم صادرات سنگ‌های تزئینی در آذربایجان‌غربی راه اندازی شود، ظرفیت قابل توجهی از صادرات این سنگ‌ها به کشورهای مختلف دنیا و بازارهای جهانی خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: طبق آمارها، ظرفیت تولید سنگ‌های تزئینی در آذربایجان غربی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است ولی در حال حاضر حدود ۸۳۳ هزار تن تولید و روانه بازار مصرف می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ادامه داد: در یک سال گذشته حدود ۷۴۰ محدوده و پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره برداری معادن استان در راستای احیای این واحدها و خارج شدن از رکود به مزایده گذاشته شده است.

سرتیپی به مزایده اخیر معادن آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: این دوره، بزرگترین مزایده استان به شمار می رود که ۹۸ محدوده اکتشافی، ۱۰۹ محدوده اکتشافی دارای پروانه، ۷۴ معدن دارای پروانه بهره برداری، ۱۴ معدن دارای گواهی نامه کشف و چهار محدوده دارای مجوز برداشت برای سرمایه گذاری جدید از طریق مزایده عمومی واگذار می شود.

وی افزود: با توجه به سرمایه گذاری‌های کلانی که از سال گذشته بر روی صنایع معدنی در استان اتفاق افتاده، این امر در مقایسه با سایر استان ها در نوع خود کم نظیر است و می‌تواند چشم انداز روشنی برای اقتصاد استان به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی غنای قابل توجهی در حوزه معدن دارد ولی در سال های گذشته مورد توجه قرار نگرفته و فقط یک درصد ارزش افزوده تولیدی استان مربوط به این بخش است