آینده‌ای روشن در انتظار معدن

مدیرعامل شرکت نورمت می‌گوید: من آینده‌ای روشن را برای معدن می‌بینم؛ آینده‌ای که فناوری‌های جدیدی را در بر می‌گیرد و نیز فرصتی برای بسیاری از قاره‌های دیگر برای نیروی کار متنوع‌تر فراهم خواهد کرد.

اد سانتاماریا، مدیرعامل نورمت پیش از این نیز در معدن «سندویک» به‌عنوان مدیر بخش خدمات و رئیس ابزارهای سنگ و استخراج معادن زیرزمینی در استرالیا مشغول به‌کار بود. این فعال معدنی در گفت‌وگو با مجله فناوری معدن درباره آینده و استخراج معادن گفت‌وگویی انجام داده و صمت در ترجمه‌ای به این مصاحبه پرداخته که در زیر می‌خوانید.

مهم‌ترین پیشرفت‌هایی که تاکنون در صنعت معدن دیده‌اید، چیست؟

به‌تازگی‌ پیشرفت‌های شگرفی در ایمنی افراد در داخل و بیرون معادن رخ داده است؛ مانند استفاده از فناوری‌های جدید که موجب افزایش امنیت می‌شود. همچنین بهره‌وری و کارآیی به‌ویژه در زمینه اتوماسیون و دیجیتالی شدن را شاهد بوده‌ایم.

کمک فناوری‌های دیجیتال به معدن در چه حوزه‌ها و به چه شکل بوده ‌است؟

فناوری‌های دیجیتال نه‌تنها در دستیابی به عملکرد بهتر تجهیزات، بلکه در برنامه‌های کاربردی و اجرایی نیز به ما کمک‌های زیادی می‌کنند. برنامه‌هایی مانند مدیریت ترافیک، ردیابی کارکنان، جلوگیری از برخورد و تصادفات احتمالی، آگاهی از امنیت مردم و بهینه‌سازی حرکت افراد در داخل و اطراف تجهیزات در یک منطقه احتراق و همچنین کمک به اپراتور در استفاده بیشتر و بهتر از تجهیزات نیز کمک شایسته‌ای می‌کند. همچنین فناوری به اپراتور کمک می‌کند تا از برنامه استفاده و با آن کار کند؛ خواه این برنامه برای پاشیدن کنسانتره باشد یا شارژ کردن باتری و مواردی از این دست.

در مجموع صنعت معدن چگونه می‌تواند به پایداری بیشتری دست یابد؟

در یک نگاه کلی، ابتدا باید به‌جای استفاده از دیزل در زیر زمین از فناوری قطار برقی و باتری بیشتر استفاده کرد؛ گرچه باید انرژی لازم برای استفاده از وسایل نقلیه برقی یا شارژ وسایل باتری را فراهم کنیم. در همین حال به‌شدت تلاش می‌شود نیروهای انسانی فعال در این حوزه در معرض خطر آلاینده‌ها قرار نگیرند.
برخی از مواردی که شرکت نورمت به آن می‌پردازد و من با شرکت‌های قبلی نیز مورد بررسی قرار داده‌ام، این است که زمان و انرژی برای انجام یک فرآیند خاص کاهش یابد. در این شرایط با روش بتن‌پاشی می‌توانیم استفاده از مواد شیمیایی و بازگشت ارتجاعی یا «ری‌باند» را بهینه‌سازی کنیم؛ به این معنا که مقدار مصرف بتن کنترل شده، زیرا در این فرآیند بتن به همه بخش‌‌ها پاشیده نمی‌شود. کاهش ری‌باند یا بازگشت ارتجاعی باعث افزایش سرعت فرآیند و کاهش مصرف بتن می‌شود که خود صرفه‌جویی در هزینه و کاهش تولید دی‌اکسیدکربن را به‌دنبال دارد؛ همان‌طور که کاهش مصرف مواد شیمیایی هم مزایای مالی و هم کاهش نیاز به مواد شیمیایی را به‌دنبال خواهد داشت.

برای کاهش آب موردنیاز در فرآیند معدن چه برنامه‌هایی می‌تواند اجرایی شود؟

ما می‌توانیم درباره میزان آب مصرفی در طول فرآیند معدن، کارهای زیادی انجام دهیم. برای تحقق این هدف می‌توانیم از فناوری‌های جدید استفاده کنیم تا میزان آب مورد نیاز در فرآیند معدن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهیم. البته موارد زیادی وجود دارد که می‌توانیم با ورود و بکارگیری آنها در صنعت معدن به بهبود روند مصرف آب بیفزاییم. به‌عنوان مثال، با بازیافت موادی که می‌تواند دوباره مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان در این مسیر گام برداشت.
یا اینکه چطور انواع مختلفی از مواد اولیه را بازیابی کنیم تا بتوانیم از آنها استفاده مجدد کنیم و در نهایت استفاده دوباره از مواد قابل بازیافت را جایگزین دور انداختن کالایی که فقط یکبار استفاده شده کنیم.

با توجه به تمام موارد و فرصت‌های یادشده در شرایط فعلی حوزه معدن با چه چالش‌هایی روبه رو است؟

تعدادی چالش در کشورهای توسعه‌نیافته یا دورافتاده مشاهده می‌شود. زمانی‌که می‌خواهیم در این کشورها پروژه‌ای را عملی و اجرا کنیم، به این چالش‌ها بر می‌خوریم.
به‌نظر من، باید یک تعادل منطقی بین استفاده سنگین از صنایع معدنی و سرمایه‌گذاری سنگین برای توسعه یک معدن وجود داشته باشد. اگر به مباحث مطرح در کنفرانس «ایندابا» در کیپ‌تاون نگاهی بیندازید، صحبت‌های زیادی از سوی مدیرعامل شرکت‌های معادن گوناگون درباره مسئولیت‌های اجتماعی تجارت و آگاهی شرکت‌ها برای تعامل دولت و ملت مطرح و در تمام این مباحث به نقش و اهمیت جامعه برای دست یافتن به تعادل و یافتن زمینه مشترک و منطقی بین توسعه صنایع معدنی با سرمایه‌گذاری اشاره شده است. برای مثال به پروژه‌های اخیر در تانزانیا، زامبیا و اندونزی نگاه کنید. در اغلب این کشورها درگیری‌های حقوقی بین دولت‌ها و شرکت‌های معدنی رخ داده است. این مناطق همواره شاهد بروز تنش‌ها و درگیری‌های مردمی هنگام صدور مجوزهای استخراج معادن و مجوزهای جدید معدنی هستند. با این همه، فراتر از هرگونه چالش، من آینده‌ای روشن را برای معدن می‌بینم، آینده‌ای که فناوری‌های جدیدی را در بر می‌گیرد و نیز فرصتی را برای بسیاری از قاره‌های دیگر برای نیروی کار متنوع‌تر فراهم می‌کند.

پیشنهادهای کلیدی شرکت نورمت که پاسخگوی نیازهای این روند جدید است، چیست؟

اول از همه، بهره‌وری کامل از وسایل نقلیه باتری، موضوعی است که برای ما امر مهمی به‌شمار می‌رود. من می‌خواهم نخستین معدن بزرگ باشیم که از فناوری باتری استفاده می‌کند. اما همچنین در حال بررسی انواع مواد مورد استفاده در محصولات خود و به‌دنبال استفاده مسئولانه‌تر از موادخام هستیم. ما درحال سرمایه‌گذاری هستیم تا بتوانیم تعدادی از فناوری‌های دیجیتالی جدید را به بازار عرضه کنیم که امنیت مردم را ارتقا بخشد. برای تحقق این هدف از فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی برای اتصال آنها از سایت‌های دورافتاده به مرکز یا شبیه‌سازی‌هایی برای یک محیط آموزشی یا کمک به تشخیص مشکلات فنی استفاده خواهدشد.

نقش نیروی انسانی در روند فعالیت‌های معدنی چگونه خواهد بود؟

بدون شک با استفاده از فناوری می‌توانیم استفاده از نیروی انسانی را کاهش دهیم تا کمتر مجبور شویم کسی را به مناطق دورافتاده بفرستیم. همچنین باید با افراد روی موضوعات مهمی کار کنیم، نه‌تنها درباره ایمنی، بلکه آگاهی اجتماعی را هم باید برای آنها شرح و آموزش دهیم. من در همین چند ماهی که در شرکت نورمت فعالیت می‌کنم بسیار تحت‌تاثیر قرار گرفته‌ام، چون شاهد این بوده‌ام که افرادی همزمان در شرکت کار می‌کنند و فعالیت دارند و هم فعالیت‌هایی شخصی انجام می‌دهند که به نفع جامعه معدن باشد. در این شرایط می‌توان در آینده نزدیک شاهد بروز تفاوت‌های فاحشی در برخی صنایع و معادن که ما در آن فعالیت می‌کنیم، باشیم. این همان توجه و عشق به کار است.

نورمت به‌دنبال چه چیزی است تا در آینده به آن توجه کند؟

ما همیشه باید اطمینان حاصل کنیم که یک سبد رقابتی داریم که پاسخگوی تمام نیازهای مشتریان باشد.
نورمت درحال‌حاضر در زمان و هزینه برای شارژ خودکار و پاشش خودکار بتن سرمایه‌گذاری می‌کند و در حال ارائه راه‌حل‌های قابل اعتماد و به صرفه نیز هستیم.
نورمت(Normet) شرکتی است با تاریخ و میراث پر افتخار و شهرت قوی و من باتمام توانم روی خوشنام‌تر شدن و محبوب‌تر شدن نورمت کار می‌کنم تا تعداد بیشتری از مردم و کشورها درباره نورمت ببینند و بشنوند و از لحاظ جغرافیایی نیز در جهان گسترده‌تر شوند.
ما باید خودمان بازاریابی کنیم و به مردم بیشتر اطلاعات دهیم که ما چه شرکتی هستیم و برخی از کارهای هیجان‌انگیز که داریم انجام می‌دهیم را برای آنها شرح دهیم.