اجرای ژئوفیزیک هوایی مازندران در اردیبهشت ۹۷

در هفته جاری، نشستی با حضور رئیسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مدیران سازمان زمین‌شناسی و مسئولان استان مازندران برگزار شد.

در این نشست که راضیه لک، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تعدادی از مدیران این سازمان، استاندار مازندران و مدیرکل زمین‌شناسی این استان در آن حضور داشتند، خبر از معرفی ۲۰محدوده اکتشافی طلا، مس، سرب و روی و اجرای ژئوفیزیک هوایی در مازندران در اردیبهشت سال آینده داده شد. تهیه اطلاعات پایه و فعالیت‌های مربوط به علوم زمین در این استان با نگاه آمایش سرزمینی به منظور شناسایی ظرفیت‌های معدنی و به‌دست آوردن بیشترین ارزش افزوده از آن از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مازندران به مرحله اجرا در آمده و امید می‌رود نتایج مثبتی داشته باشد.

توسعه مطالعات زمین‌شناسی دریایی در سواحل شمال کشور
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این نشست مشترک به بررسی مطالعات زمین‌شناسی دریایی انجام شده در شمال کشور به‌ویژه استان مازندران پرداخت و گفت: مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی مازندران با هدف بررسی مطالعات زمین‌شناسی دریایی در این منطقه تشکیل شد و تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی بستر دریا، شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی دریا و ارائه روش‌های نوین برای تعیین حریم مناسب دریا در دستور کار قرار دارد. به گزارش صمت به نقل از روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، راضیه لک با بیان اینکه نقشه پوششی ژئومورفولوژی سواحل شمال کشور به طور کامل از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده، خاطرنشان کرد: این نقشه برای مطالعات عمرانی و توسعه‌ای شهری بسیار مفید است.وی ضمن اشاره به مطالعات این سازمان در خلیج گرگان که در سال‌های گذشته انجام شد و گزارش‌های آن ارائه شده، تصریح کرد: تغییرات کاهش آب سطح دریا در خلیج گرگان، بروز خشکی در این منطقه و پیشنهاد کاهش بحران در این منطقه در سال‌های پیش، از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بررسی و ارائه شده است. وی بررسی و مطالعه چالش‌های زیست‌محیطی پیش رو، تاثیر تغییرات اقلیمی، نقشه آلاینده‌های فلزات سنگین، بررسی ترکیب شیمیایی آب‌های زیرزمینی، مطالعات زمین‌شناسی پزشکی، مخاطرات طبیعی، نقشه‌راه علوم‌زمین و معدن و بررسی مسیر کریدور شمال-تهران را به عنوان مهم‌ترین برنامه‌ها و مطالعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان مازندران یاد کرد.

انجام مطالعات منحصر به فرد در مازندران
مدیر ژئوماتیکس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور نیز در این نشست ضمن اشاره به تفاهمنامه‌ای که ۴ سال پیش با حضور ریاست جمهوری در مازندران به امضا رسید، گفت: به دنبال سفر استانی هیات دولت به مازندران تفاهمنامه‌ای میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و شرکت الغدیر به امضا رسید که بر همین اساس مطالعات ژئوفیزیک هوایی به منظور شناسایی ظرفیت معدنی در این استان انجام خواهد شد. به گفته وحید فتوتی با اختصاص اعتبارات مورد نیاز، طرح ژئوفیزیک هوایی در استان مازندران از اردیبهشت سال آینده اجرایی خواهد شد و با توجه به موقعیت رشته کوه‌های البرز و قرار گرفتن مازندران در این منطقه، این مطالعات در نوع خود منحصر به فرد است.

ارائه اطلاعات پایه زمین‌شناسی کاربردی
مدیر پایگاه داده‌های علوم زمین کشور نیز در این نشست ضمن اشاره به وظیفه حاکمیتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مبنی بر تهیه لایه‌های اطلاعات پایه گفت: این مطالعات همواره از سوی این سازمان تهیه و منتشر می‌شود اما به لحاظ فنی بودن و تغییرات ایجاد شده در سطح مدیران استانی به طور معمول اجرا نمی‌شود. مهران حیدری با بیان اینکه نقشه راه علوم زمین و معدن در نظر دارد اطلاعات پایه این سازمان را به طور کاربردی در اختیار مدیران استانی قرار دهد، خاطرنشان کرد: مدیران استانی باید با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای انجام فعالیت‌های مربوط به علوم زمین همکاری کنند.وی ادامه داد: فاز اول و دوم پروژه تهیه اطلاعات پایه، انجام شده و فاز سوم آن در دست تهیه است. مجری تهیه نقشه راه علوم زمین و معدن در کشور گفت: این طرح نگاه آمایش سرزمینی به همه استان‌ها دارد تا مناسب‌ترین فعالیت را در آن معرفی کند. به گفته وی نگاه آمایشی سازمان به منظور بررسی راهکارهای مورد نظر برای دستیابی هر استان به بیشترین ارزش افزوده برای کشور است.

بررسی ارتباط بیماری‌ها و عناصر معدنی
همچنین مجری طرح زمین‌شناسی پزشکی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به بررسی طرح مطالعات زمین‌شناسی پزشکی بر اساس برگه یک بیست‌وپنج هزارم ساری پرداخت و گفت: بر اساس مصوبه‌های ریاست جمهوری، شهر ساری به عنوان پایلوت برای انجام مطالعات زمین‌شناسی پزشکی در نظر است که بر همین اساس عوامل سرطان‌زا در این استان بررسی شد. به گفته فرح رحمانی، کمربند سرطان درآسیای میانه از شرق ترکیه آغاز می‌شود و پس از عبور از استان‌های اردبیل، مازندران، گیلان و گلستان از شمال شرق ایران خارج شده و تا چین ادامه دارد. وی از تهیه نقشه ژئوشیمیایی ساری برای بررسی ارتباط بیماری‌های موجود در منطقه و عناصر معدنی از جمله آرسنیک، کادمیوم و جیوه خبر داد و گفت: بررسی مطالعات زمین‌شناسی پزشکی برای کل استان مازندران بسیار ضروری است.

پژوهش در استان مازندران
در ادامه، استاندار مازندران از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان مرکزی علمی که متعهدانه به وظایف و تعهدات خود در زمینه علوم زمین و معدن پرداخته، یاد کرد و گفت: استانداری مازندران آمادگی خود را برای توسعه همکاری‌های مربوط به این سازمان و دریافت اطلاعات تولید شده به منظور استفاده در سیاست‌گذاری و برنامه‌های توسعه‌ای استان اعلام می‌کند. محمد اسلامی با بیان اینکه بسیاری از پژوهش‌های انجام شده در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای استان مازندران اورژانسی است، تصریح کرد: مایل به استفاده از اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای کاهش مشکلات و معضلات انسانی و زیست‌محیطی استان مازندران هستیم. وی همچنین از پروژه راه‌آهن تهران مازندران به عنوان پروژه بزرگ کشوری یاد کرد و گفت: مطالعات زمین‌شناسی در اولویت قرار دارد و باید نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست و پنج هزارم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برای پیشبرد این طرح در اختیار شرکت مشاوره قرار گیرد تا بر اساس اطلاعات مناسب زمین‌شناسی، مسیریابی این پروژه به درستی انجام شود.

معرفی ۲۰ محدوده اکتشافی در استان مازندران
مدیرکل زمین‌شناسی منطقه‌ای استان مازندران در این نشست مشترک، با بیان اینکه ۵نقشه زمین‌شناسی در مقیاس یک دویست‌وپنجاه هزارم و ۱۶ نقشه یکصدهزارم برای پوشش کامل استان تهیه شده، گفت: برای استان مازندران ۲۴ نقشه یک‌بیست و پنج هزارم در نظر گرفته شده که تاکنون ۷ نقشه، تهیه شده و بقیه در حال تهیه است. به گفته علیرضا شهیدی، نقشه پهنه‌بندی خطر در استان مازندران نیز با مقیاس یک دویست و پنجاه هزارم تهیه شده است. مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی مازندران نیز در این نشست، ضمن اشاره به شرایط اقلیمی استان مازندران گفت: خوشبختانه نقشه‌های پایه زمین‌شناسی در مقیاس‌های بیست‌وپنج هزارم و یکصد هزارم برای استان به طور کامل تهیه شده و نقشه یکپارچه بیست و پنج هزارم نیز به عنوان نقشه عمومی تهیه شده است. مهرزاده قنبرزاده، درباره طرح‌های اکتشافی استان مازندران نیز گفت: مطالعات درباره عناصر سرب و روی، فلورین، مصالح ساختمانی و… انجام شده است. از طرفی مطالعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در مجموع منجر به معرفی ۲۰ محدوده اکتشافی طلا، مس، سرب و روی شده است، در حالی که برای انجام فعالیت‌های معدنی با مشکلات زیست‌محیطی و منابع طبیعی روبه‌رو هستیم. وی خاطرنشان کرد: با استفاده از روش‌های نوین اکتشافی و پرهیز از روش‌های سنتی به جای تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی و پیشروی به سوی اکتشافات در عمق باید به اکتشافات در مازندران سرعت بیشتری بخشید. به گفته مدیرکل مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی مازندران، طرح مطالعات دریای خزر و پایش آتشفشان دماوند نیز به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان مازندران بررسی شده است.

توسعه مطالعات زمین‌شناسی شمال ایران
در ادامه، معاون پژوهشی پژوهشکده علوم‌زمین ضمن اشاره به همکاری دوجانبه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و روسیه به منظور مطالعات زمین‌شناسی شمال ایران گفت: نقشه‌های زمین‌شناسی مربوط به مطالعات زمین‌لرزه در مناطق ساری و بهشهر تهیه شده و درحال‌حاضر مطالعات به سمت دریا در حال هدایت است. حمید نظری ضمن اشاره به تفاهمنامه‌ای که به زودی میان ایران و روسیه برای بررسی بخش آبی و بستر دریای خزر منعقد خواهد شد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس ویژگی‌های فیزیک و شیمیایی ۵۰ کیلومتر از بستر و محدوده آبی دریای خزر با نمونه‌برداری‌های ویژه به منظور بررسی مخاطرات موجود در منطقه از جمله ریسک زلزله و سونامی، خسارت‌های ناشی از مهندسی نادرست سواحل، منابع و ذخایر معدنی انجام خواهد شد. وی بررسی ظرفیت انرژی‌های نو، تعیین سن تپه‌های باستانی در نزدیکی بهشهر، بررسی زمین‌لرزه‌های تاریخی و مطالعه روند تغییرات آب و هوای گذشته به عنوان عامل کاهش جمعیت در این مناطق را از دیگر فعالیت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در استان مازندران یاد کرد.