اختصاص ۷۲۰ میلیارد تومان به فناوری‌های نوظهور

تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر نوآوری و فناوری وزارت صمت از اختصاص ۱۰ درصد از منابع ۱۸ وزارت صمت معادل ۷۲۰ میلیارد تومان به فناوری‌های نوظهور و پیشرفته فناورانه در سال جاری خبر داد.  

«علی بابایی» ، پنجشنبه هفتم دی در سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست بوم فناوری اظهار داشت: این امر به تولید محصولات، ایجاد ایجاد بازار برای شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل صادرات کمک می‌کند.

وی افزود: از فهرست یک هزار محصول فناورانه حدود ۱۶۱ محصول فناورانه استراتژیک (راهبردی) نهایی‌سازی شده است که این امر یکی از بزرگ‌ترین اقدامات در حوزه دانش بنیان و فناورانه خواهد بود.

بابایی بر پیوند بنگاه‌های بزرگ و شهرک‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: کار فناوری و دانش بنیان در ایران کار سختی است چرا که ما مشوق‌هایی نداریم. بسته سیاست در محصولات فناورانه به زودی از سوی وزارت صمت ابلاغ می‌شود که این امر کیفیت و رقابت محصولات استراتژیک و سایر موارد کمک می‌کند.

آمادگی دانشگاه‌ها با شهرک‌های صنعتی

علیرضا رهایی رییس دانشگاه امیر کبیراظهار داشت: دانشگاه‌ها آماده توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه دانش بنیان‌ها و شهرک‌های صنعتی هستند. اکنون دانشگاه‌ها در همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسایه و اروپایی محصولات خوبی دارند که می‌توانند با استفاده از ظرفیت شهرک‌های صنعتی توسعه دهند.

وی تاکید کرد: در این زمینه نیاز است تا مدیران ارشد کشور در بخش وزارت صنعت این بستر را فراهم کنند تا از ظرفیت دانشگاها استفاده شود.

صادرات محصولات های‌تک (فناورانه پیشرفته) کم است

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی اظهار داشت: صادرات محصولات «های‌تک» (فناورانه پیشرفته) کم است و برای توسعه صادرات محصولات فناورانه باید به سراغ دانش‌بنیان‌ها رفت.

وی ادامه داد: دولت باید در تنظیم‌گری ورود کند تا چرخه زنجیره تولید تکمیل شود.

شاهانی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری یکی از مباحث مهم در دانش‌بنیان‌ها است گفت: برای تأمین سرمایه اقدامات حمایتی از سوی بدنه‌های اقتصادی کشور نیاز است. اکنون سرمایه‌ها به بخش‌های دلالی می‌رود که زودبازده و خطرپذیری آن کمتر است.

رئیس دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی با اشاره به اینکه بانک‌ها بنگاه‌داری و خرید و فروش می‌کنند، گفت: باید مالیات از سود خرید خانه‌هایی که باهدف دلالی است، گرفته شود تا سرمایه‌ها به سمت تولید حرکت کند.

وی ادامه داد: دریافت مالیات یکی از مهم‌ترین راهکارها در مقابل دلالان و کاهش فشار به بخش تولید است.

به گزارش ایرنا، نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان به همت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ۶ مهر امسال برگزار شد؛ دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان نیز با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» به میزبانی سازمان مدیریت صنعتی دوم آذر و سومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچک و زیست‌بوم فناوری برپا شد.