ارتقای اکتشافات معدنی نیازمند ماشین‌آلات بروز است/ سازمان زمین‌شناسی برای پی‌جویی‌ها بودجه بیشتری می‌خواهد

بهروز برنا در گفت‌وگو با بیرونیت اظهار کرد: بهره‌گیری از پتانسیل بخش معدن اتفاق مطلوبی در کشور است و در همین راستا بسیاری از مواد معدنی مانند مس، روی و سرب که ارزش افزوده بالاتری دارد نوید توسعه کشور را در این بخش داده است.
او با اشاره به اینکه در سال جاری باید موانع از سر راه معدن‌کاران برداشته شود، بیان کرد: یکی از نکات مهم آن است که بهتر است جایگاه معدن در کشور مشخص شود و مدیران به دنبال ایجاد پنجره واحد برای معدن‌کاران باشند تا آنها برای اخذ مجوزها با مشکل مواجه نشوند و به عبارتی دیگر در بخش معدنی از وحدت رویه ایجاد شود تا بتوانیم از پتانسیل قابل توجه این بخش استفاده کنیم.
برنا ادامه داد: در بحث پی‌جویی‌ها سازمان زمین شناسی نیازمند بودجه بهتری هستیم در این بخش فاز ۲۵ هزار از فاز ۱۰۰ هزار عملکرد بهتری دارد خصوصاً باید ژئوفیزیک هوایی پوشش دهی بهتری داشته باشد و لایه‌های ژئوشیمی در فاز ۲۵۰۰۰ که در مناطق دارای اولویت قابل بهره برداری است بهتر استفاده شود در واقع باید هدف در سال ۱۴۰۰ بهتر تعیین و مشخص شود.
به گفته او، اگر قرار است در بخش معدن به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم باید تقسیم کار برای بهره گیری از ارزش افزوده مواد معدنی ایجاد شود، در غیر اینصورت نمی‌توانیم شاهد توفیق در بخش معدن شویم. مشاور مدیرعامل شرکت تهیه مواد معدنی ایران با تاکید بر مدیریت استراتژیک اظهار داشت: باید در اندیشه مدیریت صحیح باشیم تا در زمان تعیین حقوق دولتی هزینه ها و نیازهای معدنکاران آسیب شناسی شود، معدنکاران اکنون برای بهره برداری و اکتشاف نیازمند ماشین‌آلات به روز هستند که هزینه های آنها در این زمینه این باید جبران شود.
بر نا در پایان گفت: سال ۱۴۰۰ اصل بهترین خواهد بود چرا که مخاطبین بیشتری به بخش معدن ورود پیدا کردند که با علاقه حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش هستند در شرایط پس از کرونا اگر به محور اکتشاف توجه کنیم و خرد جمعی را در دستور کار قرار دهیم می توانیم نتایج بهتری را در بخش معدن شاهد باشیم.