استراتژی اکتشافی دولت برای سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: اطلاعات سازمان زمین شناسی استاندارد بوده و برای سرمایه‌گذاران نقشه راه است.

محمدتقی کره ای در گفت و گو با معدن نامه با تشریح برنامه‌های سازمان زمین شناسی برای همکاری با شرکت های خارجی اظهار کرد: در حال حاضر با همکاری سازمان زمین شناسی فنلاند در زمینه آموزش اقدامات اکتشافی با سازمان زمین شناسی افعانستان همکاری می کنیم. با توجه به استقبال از این نوع خدمات آموزشی سازمان قرار شده همکاری مان ادامه پیدا کند. اگرچه همین همکاری هم قبلا با سازمان زمین شناسی آلمان طی دو دوره داشتیم و در آینده ای نزدیک دوره سوم همکاری مان نیز آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه در صدد هستیم تا در زمینه اکتشافات زیر سطحی و کانسارهای پنهان با برخی از کشورها همکاری کنیم، افزود: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران در دنیا جایگاه خوبی کسب کرده و در دوره برجام با گشایش روابط بین الملل شرایط همکاری ها بهتر شده است. در مقطع کنونی سازمان زمین شناسی برای ۳۰ کشور صدور خدمات فنی و مهندسی دارد و برای کشورهای منطقه بستگی به شرایط خاورمیانه با کشورهای عضو اکو کارهای مشترک زیادی را برنامه ریزی کرده است.
رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران تصریح کرد: سازمان های زمین شناسی ایران با کشورهای اروپایی در زمینه آموزش همکاری های بسیاری داشته و در تاجیکستان فعالیت اکتشافی گسترده ای انجام داده است. با ترکیه در حد تبادل اطلاعات همکاری داریم و با توجه به حساسیت ها و شرایط منطقه، در زمینه ریزگردها با عراق تفاهم نامه ای منعقد کرده ایم اما به دلیل اینکه در عراق و منطقه ای که باید مورد اکتشاف قرار دهیم امنیت لازم را ندارد، فعلا فعالیتمان در این منطقه متوقف است.
کره ای با بیان اینکه استقبال خویی در منطقه از سازمان زمین شناسی ایران می شود، گفت: در زمینه ژئوفیزیک هوایی سرمایه‌گذاران خارجی انگیزه ای برای سرمایه ‌گذاری ندارند چرا که ژئوفیزیک هوایی جزو وظایف حاکمیتی است و معمولا دولت ها در این زمینه مطالعات انجام می دهند و اطلاعات لازم را در اختیار بخش خصوصی و فعالان معدنی قرار می دهند. اما بخش خصوصی در کشورهای آفریقایی ژیوفیزیک هوایی انجام می دهند و در این زمینه سرمایه گذاری می کند اما اطلاعات به دست آمده را در اختیار دولت قرار نمی دهد و اطلاعات به دست آمده را به شرکت هایی که قصد سرمایه گذاری دارند و کارهای اکتشافی انجام می دهند، می فروشند. اگر الان ژئوفیزیک هوایی را دولت خود به تنهایی برعهده دارد، علت آن است که سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی توانمندی این مطالعات اکتشافی را دارد و ایران جزو کشورهایی است که در زمینه برداشت اطلاعات و تفسیر اطلاعات توانمند است.
او افزود: اطلاعات سازمان زمین شناسی استاندارد است و برای سرمایه‌گذاران نقشه راه است. همانطور که ۱۵ سال پیش یکی از شرکت های مطرح معدنی دنیا مانند بی اچ پی بیلتون به ایران آمد و با استفاده از اطلاعات سازمان زمین شناسی به چهار محدوده رسید اما به دلیل برخی مشکلات و موانع، کار را رها کرد و رفت. این نشان می دهد شرکت های حرفه ای در عرصه معدن زبان سازمان زمین شناسی را می فهمند و از داده هایمان استفاده می کنند.