بازنگری قانون معادن در راستای کاهش ریسک معدنکاری باشد

سعید افضلی‌پور در گفت‌وگو با «بیرونیت» مطرح کرد: طرح ایده فاز اول، ایجاد زمینه فاز دوم و عملیاتی شدن آن طرح فاز سوم است و از آنجایی که استان یزد جایگاه بالایی در بخش معدن دارد، بنابراین وقتی معادنی در این استان به فعالیت می‌پردازند از لحاظ نیروی انسانی توانمندی و از لحاظ زیرساخت شرایط لازم را داشته باشند.

او با اشاره به اینکه در طرح احیای معادن کوچک و متوسط مشکلاتی برای معدنکاران ایجاد می شود، بیان کرد: سازمان منابع طبیعی و محیط زیست مشکلات بسیاری را برای احیای معادن و صدور پروانه بهره‌برداری ایجاد می‌کنند. شاید یکی از موانع اصلی عدم اجرای طرح مخالفت این دستگاه‌ها است.

رئیس خانه معدن یزد در ادامه درباره مشکلات معدنکاران در تامین ماشین آلات اظهار داشت: معدنکاران در بخش معادن کوچک مقیاس با استفاده از ماشین آلات سبک فعالیت خود را ادامه می دهند، اما اکنون مشکل بهسازی و نوسازی ماشین آلات را پیشرو داریم، از سوی دیگر ماشین‌آلات سنگین در کشور تولید نمی‌شود و واردات آن ممنوع است.

افضلی پور در بخش پایانی گفته های خویش با اشاره به بازنگری قانون معادن بیان کرد: اگر بازنگری در جهت بهبود فضای کسب و کار باشد مفید است اما اگر در جهت افزایش ریسک معدن باشد مخرب است وقتی در بخش معدن اقدام به قانون گذاری می‌کنیم باید در صدد آن باشیم که ریسک معدن را کاهش دهیم.