بزرگترین ده معدن پر عیار مس جهان

“عیار پادشاه است.” این بویژه در وضعیت چالش برانگیز بازار کالاهای معدنی امروز حقیقت دارد. عیار فلز در سنگ معدن معمولاً رابطه مستقیمی با توانایی یک معدن معین برای تولید پول و سودآوری دارد. در صورتی که تمام شرایط یکسان باشد، عیار بالاتر عموماً به معنای هزینه های تولید پایین تر برای هر اونس/پوند/تن می باشد که باعث می شود معادن حاوی سنگهای پرعیار شدیداً در مرکز توجه سرمایه گذاران معدنکاری قرار بگیرد.

به گزارش ماین نیوز، معادنی که می توانند تحت هر شرایطی در بازار بازگشتهای سرمایه خوبی داشته باشند بهترین نوع معادن هستند. در زمانی که بازار مس حرکتی تازه یافته ، خوب است نگاهی به فرصتهای بزرگ معدنکاری از لحاظ عیار مس در ذخائر سنگ معدن شان بیاندازیم. چرا تنها ذخائر مورد توجه قرار می گیرند؟ این بدین علت است که ذخائر معدنی بخشی از منابع معدنی ست که تداوم اقتصادی عملیات را در شرایط جاری بازار توجیه می کند.

بنابراین، ذخائر سنگ معدن بسیار کمتر از منابع سنگ معدن جنبه سوداگرانه دارند و نسبتاً به طور دقیق تحولات سلامت اقتصادی معادن را منعکس می کنند. بررسی زیر آن دسته از عملیاتهای معدنکاری مس فعال در حال حاضر در سراسر جهان را پوشش می دهد که واحدهای گزارش دهی جداگانه ای هستند و آخرین ارقام ذخائر خود را بر مبنای استانداردهای بین المللی محاسبه کرده و آنها را توسط مالکان/اپراتورهای خود پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ افشاء کرده اند.

برای مقایسه ای درست تر، عملیاتهای مس به دو گروه زیر زمینی و روباز تقسیم شده اند، چون این روشهای معدنکاری از تکنیکها و تجهیزات متفاوتی استفاده می کنند. در این تحقیق، تمرکز بر عیار موجود در ذخائر است و دیگر پارامترهای مهم مانند مقدار سنگ معدن و حجم فلز محتوی در سنگ معدن به شمار نیامده اند.

پنج معدن پر عیار روباز عبارتند از:

۱-کوبره لاس کروچِس

معدن مس کوبره لاس کروچس فرست کوانتوم غنایی استثنایی دارد و با ذخائر سنگ معدن حاوی عیاری ۵ درصدی از مس به عنوان پر عیارترین معدن مس فعال روباز در سراسر جهان به شمار می رود. کوبره لاس کروچس در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر سویل قرار گرفته و شکا دهنده بخشی از کمربند پیریت ایبریایی، ناحیه ای غنی از مواد معدنی که سراسر جنوب غربی شبه جزیره ایبریا را در بر می گیرد، است. این معدن از فناوری لیچینگ و الکتروینینگ برای تولید مس کاتد استفاده می کند. کارخانه هیدرومتالورژیکی این معدن یکی از پیشرفته ترین کارخانه های جهان از لحاظ فناوری برای فراوری مس است.

۲-کاموتو اولیوئیرا ویرگول

معدن کاموتو اولیوئیرا ویرگول بخشی از عملیات کاتانگای گلنکور واقع در جمهوری دموکراتیک کنگو می باشد. گمان می رود که این معدن حاوی بزرگترین ذخائر/منابع مس روباز پرعیار در جهان است. این معدن که از لحاظ عیار مس موجود در ذخائر سنگ معدن خود با فاصله ای بسیار اندک پس از معدن کوبره لاس کروچس قرار دارد از لحاظ مقدار ذخائر و مس محتوی بسیار بزرگتر از آن است. با آنکه عملیاتها در تقریباً تمام واحدهای مولد کاتانگا توسط گلنکور تا تکمیل پروژه لیچینگ تمام سنگ معدن آن به حال تعلیق در آمده، این معدن از لحاظ فنی تنها معدنی ست که همچنان فعال است.

۳- کینسه وه ره

کینسه وه ره یک معدن مس در جایگاهی جهانی ستکه در جمهوری دموکراتیک کنگو واقع شده است. کینسه وه ره در ۲۰۱۲ توسط ام ام جی خریداری شد و بخش مهمی از سبد سهام دارایی های فلزات پایه با کیفیت بالای این شرکت است. در این معدن برای کنار زدن خاک و مواد زائد و استخراج سنگ معدن از روش های مرسوم معدنکاری استفاده می شود. اغلب بخش های این معدن به خاطر شرایط زمین بدون انفجار قابل استخراج است. سنگ معدن به محوطه ذخیره معدن انتقال می یابد و مواد زائد در سطح زمین انباشته می شوند یا پشت دیوارهای سد باطله مورد استفاده قرار می گیرند. کینسه وه ره با عیار ۳.۵ درصد مس در ذخائرش سومین معدن در فهرست پنجگانه معادن مس روباز از لحاظ عیار آنها می باشد.

۴-سِپون

سپون معدن مس روباز ام ام جی واقع در استان سواناکهت در لائوس جنوبی ست. سپون با استفاده از لیچینگ کل سنگ معدن، و فرایند استخراج با حلال و الکترووینینگ مس کاتد ۹۹.۹ درصد تولید می کند. مس کاتد از طریق خشکی و دریا برای تولید کنندگان کابل، سیم و لوله در آسیا و اروپا فرستاده می شود. سپون از عیار ۲.۷ درصد مس در ذخائر خود برخوردار است و جایگاه چهارم معادن مس روباز برخوردار از بالاترین عیارها را در فهرست پنجگانه ما به خود اختصاص می دهد.

۵-آنتاس

معدن مس-طلای روباز آنتاس شرکت منابع آوانکو در استان غنی از مواد معدنی کاراخاس در برزیل شمالی واقع شده است. منطقه کاراخاس به عنوان یکی از خوش-آتیه ترین استانهای معدنی در جهان به خاطر اکتشاف منابع پر عیار و هنگفت مس-طلا و سنگ آهن تلقی می شود. آنتاس یک معدن مس پر عیار و کم هزینه است که محصول فرعی طلا نیز در آن تولید می شود و امکانات بالقوه اکتشافی اش چشمگیر است. این معدن با عیار ۲.۵ درصد مس در ذخائرش در رتبه پنجم قرار می گیرد.

پر عیار ترین معادن مس زیر زمینی جهان نیز عبارتند از:

۱-سودبِری

عملیاتهای سودبری شرکت ک ج اچ ام در مرز غربی رشته کوه شمالی سرشار از مواد معدنی مجموعه آتشفشانی سودبری در انتاریوی کانادا، حدود ۴۰۰ کیلومتری شمال تورنتو واقع شده اند. مجموعه آتشفشانی سودبری ساختار زمین شناختی منحصر به فردی ست که محل یک حفره ایجاد شده در اثر یک شهابسنگ در ۱.۸۵ بیلیون سال پیش است. امروزه، سودبری یکی از پر حاصل ترین اردوهای معدنکاری با یکی از غنی ترین و بزرگترین معادن چند فلزی در جهان می باشد. مواد معدنی این معدن توسط بعضی از بزرگترین شرکتهای معدنکاری شامل ک ج اچ ام، واله و گلنکور استخراج می شود. سودبری با عیار ۷.۹ درصد مس در ذخائرش غنی ترین معدن مس زیر زمینی جهان است. این عملیات مس، هر چند که ذخائر بسیار محدودی دارد، از موج افزایشی اخیر در قیمتهای این فلز در کوتاه مدت بهره می برد.

۲-کینسندا

معدن مس زیر زمینی کینسندای متورکس در جمهوری دموکراتیک کنگو، نزدیک شهر مرزی کاسومبالِسا، قرار دارد. عملیات کینسندا به عنوان یکی از پر عیار ترین معادن مس زیر زمینی تازه توسعه یافته جهان تلقی می شود. در حال حاضر، این معدن در حال انتقال از مرحله توسعه به راه اندازی و تولید تمام عیار است. کینسندا هم از لحاظ عیار بالا و هم از لحاظ مقدار هنگفت ذخائر/منابع اش جلوتر از دیگر معادن بزرگ مس می ایستد. این معدن با عیار ۴.۸ درصد مس در ذخائر خود دومین معدن مس فعال زیر زمینی پر عیار به شمار می رود.

۳- دو گروسا

معدن مس-طلای دو گروسای شرکت سند فایر، واقع در ۹۰۰ کیلومتری شمال شرقی پرت در استرالیای غربی، یکی از معادن مس مرغوب و پر عیار منطقه آسیا-پاسیفیک می باشد. شرکت سند فایر توانست تنها ظرف سه سال معدن دوگروسا را از مرحله اکتشاف به تولید برساند. عملیات دو گروسا، که دو سال اولیه حیاتش را به صورت روباز ادامه داد که در آوریل ۲۰۱۳ کامل شد، مبتنی بر یک معدن زیر زمینی بلند مدت است که سنگ معدن سولفیدی حاصله از آن به یک کارخانه تغلیظ ۱.۵ میلیون تنی در سال در محل ارسال می شود. عیار مس ذخائر دو گروسا ۴.۴ درصد و عیار منابع آن ۵.۷ درصد است.

۴- سی اس آ

معدن مس زیر زمینی سی اس آی شرکت گلنکور در کوبار در غرب مرکزی نیو ساوت ویلز استرالیا واقع شده است. این معدن در آغاز در ۱۸۷۱ راه اندازی شد و تا ۱۹۶۴ تاریخچه تولید نامنظمی داشت، اما در این سال شرکت بروکن هیل ساوت تولید بزرگ-مقیاس را در آن آغاز کرد. از ۱۹۶۵ این معدن مقادیر هنگفتی از روی، سرب، نقره و مس را استخراج کرده است، اما امروزه، تمرکز سی اس آ بر تولید مس است و نقره را نیز به عنوان یک فراورده فرعی به عمل می آورد. سی اس آ بیش از ۱.۱ میلیون تن سنگ معدن مس و افزون بر ۱۸۵ هزار تن کنسانتره مس در سال تولید می کند. کنسانتره این معدن حاوی ۲۹ درصد مس است و به کارخانه های ذوب هند، چین، و آسیای جنوب شرقی صادر می شود. معدن سی اس آ با عیار ۴.۳ درصد مس در ذخائر خود در رتبه چهارم پر عیار ترین عملیاتهای مس زیر زمینی فهرست ما قرار می گیرد.

۵-رید

معدن مس زیر زمینی رید شرکت هودبِی مینرالز در مانیتوبای کاناداست. رید یک معدن مس پر عیار کوچک است که تولید اولیه اش را در سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز کرد و در پایان فصل نخست ۲۰۱۴ به تولید بازرگانی رسید. این معدن در ۱۲۰ کیلومتری فلین فلون قرار دارد که سنگ معدن آن با کامیون به کارخانه تغلیظ فلین فلون جهت فراوری ارسال می شود. عیار ۴.۱ درصدی مس در ذخائر این معدن، رید را در رتبه پنجم معادن پر عیار مس زیر زمینی قرار می دهد.