بومی‌سازی ٨۵ درصد تجهیزات و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در فرآوری زغال‌سنگ البرز مرکزی

ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی گفت: ٨۵ درصد تجهیزات و دستگاه های این شرکت توسط نخبگان و متخصصان در شرایط تحریمی بومی سازی شده است و از توان ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در فرآوری زغالسنگ استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، «نوید نیکو» امروز (شنبه) در جریان بازدید خبرنگاران از شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی طی نشست خبری اظهار داشت: داخلی سازی اجزا و قطعات خارجی مورد نیاز در این مجوعه با استفاده از مهندسی معکوس انجام شده است.

وی بیان‌داشت: با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها به این باور رسیده ایم که با وجود تحریم ها، توان تامین قطعات را با بومی سازی آنها داریم که نتیجه آن و افزایش تولید بود.

نیکو در ادامه با اشاره به برخی آمار و ارقام تولید در شرکت، گفت: امسال برای تامین خوراک شرکت ۶٨ هزار و ٩٧١ تن زغال‌سنگ خریداری شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ٢٨ درصد رشد داشته است.

وی ادامه‌داد: از ابتدای امسال تاکنون، ارسال کنسانتره زغال‌سنگ ۵١ هزار و ١٠١ تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ٢١ درصد رشد ثبت کرد.

مدیرعامل شرکت زغال سنگ مرکزی اضافه‌کرد: برای امسال ١٢٠ هزار تن تولید کنسانتره زغال‌سنگ برنامه ریزی شده است که تلاش می کنیم از این آمار فراتر برویم. ضمن اینکه برای افزایش تولیدات نیازمند تامین زیرساخت های جاده ای، برق و فناوری ها برای انتقال مواد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید سالیانه ١٢٠ هزار تن کنسانتره در این مجموعه برنامه ریزی شده است. این رقم در سنوات گذشته به‌طور متوسط ٩٠ هزار تن بود که پارسال ١١۴ هزار و ۵٠٠ تن تولید کنسانتره تولید شد؛ رکوردی که در ١٠ سال گذشته بی‌سابقه بود.

نیکو با اشاره به تاریخچه ایجاد شرکت زغالسنگ البرز مرکزی، گفت: راه‌اندازی این شرکت به سال ١٣١٠ و زمان ایجاد راه آهن سراسری تهران- شمال بر می گردد. همچنین در سال ١٣۴٢ شرکت‌هایی از روسیه و آلمان عملیات اکتشاف را آغاز می کنند که در نتیجه، یک معدن و کارخانه زغالشویی ایجاد می شود.

وی خاطرنشان‌کرد: پس از انقلاب اسلامی زمینه فعالیت شرکت گسترده تر می شود و معادن «کارمزد» و «کارسنگ» فعال و فعالیت صنعتی این شرکت پررنگ می‌شود، به طوری که امروز نیز بزرگترین شرکت زغالسنگ کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی یادآور شد: در دهه ۷۰ مشکلات باعث شد تا این شرکت با زیان انباشته به مرحله ورشکستی برسد؛ از این رو معادن این شرکت به شرکت های دیگر واگذار شد و برای این شرکت معدن «گلیران» و «کردآباد» باقی ماند.

وی خاطرنشان کرد: در دهه ١٣٩٠ دولت تصمیم گرفت تا این شرکت را احیا کند، بنابراین کارخانه زغالشویی با سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ احداث کرد که بزرگترین کارخانه زغالشویی سبز کشور است.

نیکو با بیان اینکه بخشی از زغال‌سنگ مورد نیاز این کارخانه از معادن «کارمزد» و «کارسنگ» تامین می شود، گفت: یکی از سیاست ها مبنی بر این است که پشتیبان برای این کارخانه داشته باشیم، بر این اساس استخراج از معدن زغال‌سنگ گلیران با ذخیره ۵٧ میلیون تن در مرز سوادکوه و بابل قرار در دستور کار قرار گرفت که در فاصله ١١٠ کیلومتری ما قرار دارد. در سال گذشته، ۵٠ هزار تن استخراج از این معدن صورت گرفته است که برنامه ما ١۵٠ هزار تن در سال است.

وی با اشاره به معدن «کردآباد» گفت: این معدن از سال ١٣٩٠ پروانه بهره برداری دارد، اما به دلیل واقع بودن در جنگل‌های هیرکانی، سازمان حفاظت محیط زیست مجوز فعالیت به آن نداده است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی با اشاره به اینکه این شرکت ٢۵ تا ٣٠ درصد نیاز کشور به زغال‌سنگ را فراهم می کند؛ گفت: تولیدات این شرکت به صورت کنسانتره کک شو است که به شرکت ذوب آهن اصفهان و دیگر کارخانه های کک سازی ارسال می شود.

وی ادامه‌داد: استخراج و فعالیت به خاطر روش های سنتی و تیراژ کمتر و وجود خطرات و مشکلات مورد رغبت سرمایه‌گذاران قرار نمی گیرد. این در حالی است که در کشورهای مختلف دنیا تولید با استفاده از فناوری‌های روز و در تیراژ بالاتر صورت می گیرد و این امر رغبت به تولید را افزایش می دهد.

بومی‌سازی ٨۵ درصد تجهیزات و استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در فرآوری زغال‌سنگ البرز مرکزی