تجلی کارکرد دولت الکترونیک در بخش معدن

طبق مصوبه و ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت تمامی بهره‌برداران معدن از ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ باید آمار تولید خود را در سامانه کاداستر معدنی بارگذاری کنند.

این موضوع به‌صورت رسمی به فعالان معدنی ابلاغ شده و امید است که تمامی بهره‌برداران در جریان این موضوع قرار بگیرند. بنا به‌گفته علی عبدی، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران این موضوع به نفع بهره‌برداران است؛ چراکه در شرایط کرونایی دیگر لازم نیست برای ثبت آمار به سازمان مراجعه کنند. صمت گزارشی درباره اهمیت این مصوبه تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید.

معادن فعال و غیرفعال
کاووس قاسمی، سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهمیت مصوبه وزارتخانه در شرایط حاضر گفت: بهره‌بردار همیشه موظف بوده آمار تولید خود را به‌صورت ماهانه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گزارش بدهد و برای این مهم اغلب در این محل حاضر می‌شده است. هرچند حدود ۶ سال است که ما ظرفیت‌های گسترده‌ای در سامانه کاداستر تعریف کرده‌ایم تا مراجعه حضوری کمتر شود اما اغلب بهره‌برداران معدن از سامانه بهره‌ای نمی‌گرفتند. 
سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: امروز بحران کرونا موجب شده اهمیت استفاده از این سامانه پررنگ شود. لزوم رعایت فاصله اجتماعی موجب عدم حضور و تجمع اداری شده و در نتیجه کارکرد دولت الکترونیک و سامانه کاداستر بیشتر خود را نمایان کرده است. 
قاسمی درباره مزایای این مصوبه گفت: ازآنجایی‌که ما باید آمار تولید معادن را به‌صورت آنلاین و به‌روز داشته باشیم، بهره‌برداران و مسئولان فنی موظف هستند آمار تولید خود را در سامانه کاداستر بارگذاری کنند. مسئله دیگر اینکه باید از روش‌های سنتی فاصله بگیریم و در جهت رشد دولت الکترونیک گام برداریم و به‌روز باشیم. در گذشته بهره‌برداران در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان حاضر می‌شدند اما دیگر نیازی به حضور فیزیکی آنها در این محل نیست. او تاکید کرد: در این سامانه همه موارد در نظر گرفته شده و مشخص است بهره‌بردار در چه تاریخی اطلاعات را بارگذاری کرده است. 
قاسمی با اشاره به مشکلات بی‌توجهی به سامانه کاداستر گفت: ما هر سال باید آمار و اطلاعات سال قبل درباره تولید، اشتغال و… در بخش معدن را تجمیع و بررسی می‌کردیم که این کار به‌دلیل گستردگی معادن در مناطق مختلف کشور بسیار زمان‌بر بود، به‌طوری‌که گاهی جمع‌آوری اطلاعات تا ۶ ماه هم طول می‌کشید. خوشبختانه این مصوبه و نگرانی‌های ناشی از بحران کرونا باعث شده کار سرعت بگیرد و آمار ما هم به‌روز شود. سرپرست دفتر بهره‌برداری معادن در وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صحت اطلاعات بارگذاری شده توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تایید می‌شود، اظهار کرد: اینکه بهره‌بردار یا نماینده او اطلاعات را بارگذاری کند کافی است، چراکه بعد ما تمام موارد را با دقت بررسی می‌کنیم و کاستی‌ها را به اطلاع آنها می‌رسانیم. او درباره اهمیت سامانه کاداستر گفت: فرآیندهای کار معدن از ثبت محدوده تا دریافت مجوز در این سامانه ثبت می‌شود، از دیگر مزایای سامانه یادشده می‌توان به روشن شدن وضعیت معادن فعال و غیرفعال اشاره کرد؛ بنابراین سامانه قابلیت‌های زیادی دارد. قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون بهره‌برداران به این سامانه بها نداده‌اند و از مشکلات فنی گله دارند، اظهار کرد: درباره اینکه چرا تاکنون برخی از فعالان معدنی از سامانه بهره نگرفته‌اند و کاداستر مشکلاتی داشته، می‌توان به کمبود بودجه و تامین نبودن زیرساخت‌ها برای راه‌اندازی کامل سامانه اشاره کرد. البته فراموش نکنیم که این سامانه در برخی فازها عملیاتی شده اما فرآیندهای دیگری دارد که باید اجرایی شود. او ادامه داد: علت تاخیر را باید از مجری این سامانه یعنی دفتر اکتشاف وزارتخانه سوال کرد، بنده تا جایی که مرتبط به بخش بهره‌برداری است می‌توانم پاسخگو باشم. 

حل مشکلات سامانه تا پایان سال
عباس امیدی، سرپرست دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سامانه کاداستر باعث شده مشکلات و نگرانی‌های فعالان معدنی در زمینه مراجعه به سازمان‌ها و احتمال تجمع در این مکان‌ها و به‌دنبال آن ابتلا به بیماری کرونا کمرنگ شود، اظهار کرد: خوشبختانه می‌توان گفت دیگر کسی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه نمی‌کند و تمامی فعالان معدنی از طریق این سامانه کار خود را پیگیری می‌کنند. 
معاون پیشین مدیرکل دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای به حق‌الارض اشاره و تصریح کرد: براساس تبصره ۲ و ۳ ماده ۶ قانون معادن برای تمدید و صدور مجوز اکتشاف، متقاضیان موظف هستند مبلغی را به ازای هر کیلومترمربع پرداخت کنند که به نام حق‌الارض معروف است. این مبلغ در گروه‌های مختلف معدنی متفاوت است و هر سال در شورای‌عالی معادن تصویب می‌شود. باتوجه به کارکرد سامانه کاداستر و شیوع ویروس کرونا دیگر لازم نیست فعال معدنی به بانک مراجعه و این مبلغ را پرداخت کند بلکه با ورود به سامانه می‌تواند در بخش مشخص‌شده آن را پرداخت کند. او ادامه داد: حتی تهیه سوخت برای معادن نیز از طریق این سامانه انجام می‌شود؛ تنها کافی است بهره‌بردار یا مسئول فنی آمار تولید خود را در سامانه وارد کند. او با اشاره به اهمیت ابلاغ وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: هرچند قبل از کرونا هم سامانه فعال بوده و متقاضیان از این طریق امور خود را پیش می‌بردند اما با شروع این بحران سامانه نمود بیشتری پیدا کرده است. 
امیدی در پاسخ به این پرسش که چرا سامانه بین برخی از فعالان معدنی طرفدار ندارد، اظهار کرد: بخش بهره‌برداری وزارتخانه باید پاسخگو باشد که برای عملیاتی شدن و راه‌اندازی این سامانه دیر اقدام کرده اما در بخش اکتشاف وزارتخانه باید گفت براساس تبصره ۳ ماده ۶ قانون معادن از سال ۹۳ که سامانه ایجادشده به‌طور مرتب و آنلاین مجوزها را صادر و ثبت و صدور درخواست‌ها را پیگیری کرده‌ایم. سرپرست دفتر اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که برخی از فعالان معدنی از قطعی سامانه و معطل ماندن گاه تا چندین روز گله دارند، اظهار کرد: مثل همه مواردی که در کشور قطعی اینترنت داریم در این سامانه هم پیش می‌آید اما باید گفت این مسئله مقطعی است و خلل خاصی در روند کار ایجاد نمی‌کند. 
امیدی اظهار کرد: سامانه کاداستر هنوز تکمیل نشده و نواقصی در امور فنی دارد که باید برطرف شود. بخش اکتشاف تنها بخشی از فرآیند فنی کار را برعهده دارد و مابقی کار در دست معاونت نوسازی و تحول اداری وزارتخانه است. او در پایان ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال مشکلات سامانه برای بهره‌برداران به‌طور کامل برطرف شود.