تدوین استراتژی مستقل برای هر ماده معدنی

وجود ذخایر بالقوه و تنوع موادمعدنی و همچنین شرایط بین‌المللی سیاست، اقتصاد، وجود تحریم‌های نفتی و… تدوین استراتژی معدن را بسیار ضروری می‌کند اما این استراتژی باید طوری طراحی شود که با وجود تدوین درازمدت آن، در بازه‌های زمانی مشخص متناسب با شرایط یاد شده به‌روزرسانی شود.

در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی، برنامه‌ریزی‌های منظم برای سرمایه‌گذاری، تولید و ارزش‌افزوده، زیرساخت و ایجاد اشتغال با عنوان استراتژی معدن برای تمام مواد معدنی کشور باید انجام شود. همچنین می‌توانیم به تفکیک برای هر کدام از ۷۰ نوع ماده معدنی کشور، استراتژی مستقل و تخصصی طراحی و تدوین کنیم؛ مانند برنامه‌های پنج‌ساله اقتصادی یا سند چشم‌انداز ۲۰ساله تا افق ۱۴۰۴، اما در شرایط فعلی موردی که حائز اهمیت است، خشکسالی و کم‌آبی است که باید موردنظر قرار گیرد. صنایع معدنی برای تشکیل زنجیره تولید به‌ویژه صنایع فولاد که به بیشترین صنایع آب‌بر در جهان شهرت دارند باید طوری جانمایی شوند که هم نزدیک سواحل و هم نزدیک ظرفیت‌های معدنی باشند. تدوین استراتژی در صورتی که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قانون مصوب شود از آن جهت شایسته‌تر است که با تغییر دولت‌ها روی زمین نماند. استراتژی معدن و به‌ویژه صنایع معدنی مانند سیمان و فولاد به دلایلی اهمیت دارد که ساخت واحدهای سیمان و فولاد در هر شهر و استان، نماد صنعتی بودن آن منطقه است که این موارد را می‌توانیم در تدوین استراتژی اعمال کنیم. رویکرد استراتژی معدن، توسعه در تمام بخش‌های مرتبط با معدن است. در واقع استراتژی، یک رویکرد توسعه‌ای برای آینده و مقایسه با حال است و بخش‌های توسعه‌ای معدن و صنایع معدنی عبارتند از: ۱- توسعه مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته ۲- توسعه بهره‌وری ۳- توسعه بخش فناوری معدنکاری ۴- توسعه منابع انسانی ۵- توسعه تجارت الکترونیک مواد معدنی و صادرات ۶- توسعه آموزش ۷- توسعه زیرساخت‌های معدنی (آب، برق، گاز، مخابرات، جاده، حمل‌ونقل ریلی و دریایی) ۸- توسعه تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی و دیگر موارد توسعه‌ای.
مجید پورمقدم – پژوهشگر و مشاور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت