تشکل‌های خصوصی بدون تعامل با دولت بازنده‌اند

مجمع عمومی عادی سالانه خانه معدن ایران روز یکشنبه هفته جاری در محل خانه معدن برگزار شد.

در این مجمع که اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران و تعداد زیادی از فعالان این بخش و همچنین علامیرمحمد صادقی، رییس هیات امنای خانه معدن ایران حضور داشتند در این جلسه که خلاصه عملکردی از فعالیت‌های خانه معدن ایران ارائه شد؛ توجه به توسعه و تحقیق و ارتقای بخش معدن و از همه مهم‌تر برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با دولت از جمله موارد مهمی بود که به گفته رییس هیات مدیره خانه معدن ایران در صورت دستیابی نداشتن به آنها، بخش معدن در حوزه اقتصادی بازنده خواهد شد. همچنین از نکات مهم مطرح شده در این مجمع، برگزاری نمایشگاه مشترک معدن و صنایع‌معدنی خانه معدن ایران و سازمان نظام مهندسی معدن ایران بود. البته توجه معاون اول رییس‌جمهور برای بررسی و مشکلات موجود در بخش معدن در جلسه‌ای که با فعالان اقتصادی بخش معدن داشته به عنوان نقطه عطف و فرصت مناسبی برای فعالان این حوزه است که در صورت استفاده از آن بسیاری از چالش‌ها و مشکلات بخش معدن با سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های معدنی رفع خواهد شد.

مذاکره با اروپایی‌ها
در ابتدای این جلسه رییس هیات مدیره خانه معدن ایران گزارشی از عملکرد تشکل ارائه‌کرد وگفت: در سال گذشته برنامه‌های مختلفی از سوی این تشکل برای ارتقای تحقیق و توسعه معدن و صنایع معدنی، تسهیل گردش تبادل اطلاعات بین اعضای این تشکل، همکاری با دولت برای تهیه و تدوین لوایح و قوانین و مقررات معدنی، ایجاد و تقویت نظام هماهنگ آماری و کنترل کیفیت مواد معدنی و همچنین برگزاری همایش‌های داخلی و بین‌المللی انجام شد. همچنین برپایی جلسات متعدد برای افزایش بهره‌وری معادن و زمینه‌سازی برای کاهش مشکلات بخش معدن و در کنار آن ارائه راهکار عملی به مقامات دولتی برای تصویب و اجرای مصوبات معدنی در معادن و صنایع معدنی از جمله برنامه‌هایی بود که از سوی خانه معدن ارائه شد. به گفته محمدرضا بهرامن سال گذشته و امسال به صورت ویژه با شرکت‌های تخصصی از کشورهای آلمان، روسیه و چک مذاکرات و دیدارهای کاری بسیاری برگزار شد که تمامی آنها در راستای ارتقای بخش معدن بوده است. وی بر این باور است در صورتی که تشکل‌های بخش خصوصی همچون خانه معدن ایران با دولت ارتباط سازنده و قوی برقرار نکنند، بازنده خواهند بود. همچنین از دیگر مواردی که منجر به شکست بخش معدن خواهد شد نداشتن شریک خارجی در فناوری و بازار است. رییس هیات مدیره خانه معدن ایران درباره تعداد نمایندگی‌های خانه معدن ایران گفت: در ۲۹ استان کشور نمایندگی خانه معدن ایران راه‌اندازی شده است.

نمایشگاه مشترک خانه معدن و نظام مهندسی
یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این مجمع که بهرامن به آن پرداخت، پیشنهاد این تشکل برای نرخ سود و بهره تسهیلات و اعتبارات صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی بود که به گفته وی بهتر است این میزان ۵درصد باشد.
به گفته وی در شکل عملیاتی، خانه معدن ایران تنها با ۵ نفر کارمند اداره می‌شود و با این تعداد نیرو عملکرد این تشکل فوق‌العاده بوده است.
بهرامن همچنین به برگزاری نمایشگاه امسال که قرار است به شکل مشترک با سازمان نظام مهندسی معدن ایران برپا شود اشاره کرد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز موافقت خود را با برگزاری این نمایشگاه اعلام کرده است. در واقع برگزاری نمایشگاه معدن آن هم به شکل جدا و در فاصله زمانی کوتاه از یکدیگر در سال گذشته به دلیل نبود نگاه مدیریتی از این بخش بوده است.
رییس هیات مدیره خانه معدن ایران گفت: با ایجاد یک رکود ساده کمر بخش معدن و صنایع معدنی شکست و در فروش محصولاتی مانند سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک و… دچار مشکل شدیم که دلیل آن نداشتن شریک خارجی بود و نمی‌توان با این روش به فعالیت ادامه داد.
وی یکی دیگر از بخش‌های معدن که مشکلات و چالش‌های بسیاری داشته خاک‌های صنعتی دانست و افزود: احتمال لغو نمایشگاه کاشی و سرامیک که قرار است آخر تیرماه برگزار شود؛ نشان دهنده اوضاع بازار کشور در این حوزه است.
بهرامن بر این باور است برخی اطلاعاتی که به شورای‌عالی معادن ارائه می‌شود اشتباه و نادرست است که در برخی موارد می‌تواند دردساز شوند.

دولت به دنبال رونق است
یکی دیگر از سخنرانان مجمع، بهرام شکوری، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران بود و گفت: در نشستی که از سوی فعالان اقتصادی چندی پیش از طریق همکاری اتاق بازرگانی با معاون اول رییس‌جمهور( دکتر جهانگیری) برگزار شد بخش خصوصی دغدغه‌های خود را مطرح کردند. در این جلسه معاون اول رییس‌جمهور بعد از شنیدن نکات مطرح شده از سوی فعالان معدنی اعلام کرد دولت به دنبال رونق گرفتن کسب و کار، تولید و صادرات است. وی افزود: نباید از معدن و صنایع معدنی تنها به بیان مشکلات بسنده کند بلکه باید در کنار آن به راهکارها بپردازد. به این ترتیب هر بخشی که تصور می‌شود در سیاستگذاری نیاز به تغییر دارد یا باید آیین‌نامه تغییرکرده و بندی به آن اضافه یا کم شود همه را آماده کنید. تا در جلساتی که قرار است برگزار شود مطرح شده و با دعوت از مدیران و مسئولان بخش مربوط همچون منابع طبیعی، محیط‌زیست بحث شده و با ارائه نظرات کارشناسی و طرح موضوع نسبت به تصمیم‌گیری درباره آن اقدام شود. وی ادامه داد: اگر مورد مطرح شده منجر به توسعه و گسترش بخش معدن شود آن زمان نسبت به رفع مشکلات و مجاب کردن مدیران مربوط برای فعالیت‌های معدنی اقدام خواهد شد.
شکوری بر این باور است که این یک فرصت خوب است که می‌توان با انجام کار کارشناسی نتیجه آن را به جلسات برده و از آن برای پیش برد اهداف در توسعه معدن و صنایع معدنی استفاده کنیم.

ارائه گزارش عملکرد
در ادامه این مجمع، بازرس تعیین شده از سوی خانه معدن ایران نیز گزارشی درباره وضعیت خانه معدن، هزینه هاو عملکردها ارائه کرد که با اکثریت آرا مورد موافقت قرار گرفت.
انتشار صورت‌جلسه‌ها
در مجمع عمومی عادی سالانه خانه معدن ایران که کارشناسان و فعالان حوزه معدن از انجمن‌های مختلف نیز حضور داشتند موارد متعددی درباره مشکلات و چالش‌های بخش معدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سجاد غرقی در این مجمع با بیان اینکه انتشار جلسات و مصوبات شورای‌عالی معادن حق مسلم معدنکاران است، اظهار کرد: صورت جلسات و مصوبات شورای عالی معادن که دارای جنبه عمومی هستند باید منتشر شوند. عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران در مجمع عمومی عادی سالانه خانه معدن ایران با اشاره به اینکه انتشار مصوبات و صورت جلسات شورای‌عالی معادن که دارای جنبه عمومی باشند حق مسلم فعالان و تشکل‌های حوزه معدن است، افزود: به نظر می‌رسد اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام به انتشار صورت جلسات و مصوبات شورای عالی معادن نمی‌کند خانه معدن باید وارد عمل شده و این اسناد را منتشر کند. وی افزود: یکی از خروجی‌های مجمع عمومی عادی سالانه خانه معدن این است که مصوبات و صورت جلسات شورای عالی معادن که جنبه عمومی و غیرخصوصی دارند منتشر شده و به اطلاع عمومی برسند و دوم اینکه نمایندگان هر بخش از معدن که قرار است درباره آنها در شورا تصمیم‌گیری شود نیز باید در جلسات شورا حضور یابند.