تفاهم نامه همکاری مشترک بین صندوق بیمه معدن و اتحادیه حفاران غیرنفتی امضا شد/جان تازه به بخش اکتشافات معادن

تفاهم نامه همکاری مشترک بین صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی و اتحادیه حفاران غیرنفتی با هدف ارائه تسهیلات به حفاران در راستای نوسازی و تجهیز ناوگان حفاری امضا شد.

این تفاهم نامه بین «اشرفی سمنانی» رئیس هیات مدیره اتحادیه حفاران غیرنفتی و «محمدرضا بهرامن» ‌و «فرید دهقانی» ‌به ترتیب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی به امضا رسید.
«شهناز نوایی»‌ دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی، امروز (دوشنبه) در این زمینه به خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن۲۴ گفت: این اتحادیه از دو سال پیش به دنبال تجهیز و نوسازی ناوگان حفاری بود تا با تامین قطعات و تجهیزات آن، شرایط بهتری برای حفاران فراهم کند و به دنبال انعقاد این تفاهم نامه بود.
به گفته این مقام صنفی، با توجه به اینکه آن زمان حفاری ها در سطح کشور در حدی نبود که همه حفاران برای بزرگتر کردن شرکت هایشان و همچنین سرمایه گذاری بیشتر در این زمینه ترغیب شوند، این موضوع مسکوت ماند، تا اینکه اسفند ماه پارسال رئیس هیات مدیره این اتحادیه همراه با دیگر اعضا دوباره این موضوع را نزد مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی مطرح کردند.
وی ادامه داد: ‌پس از آن و با برگزاری چندین جلسه کارشناسی و فنی همراه با کارشناسان این صندوق، همکاری ها برای به ثمر نشستن این تفاهم نامه آغاز شد.
نوایی خاطرنشان کرد:‌ با امضای این تفاهم نامه، اتحادیه حفاران غیرنفتی ضامن افراد و شرکت هایی خواهد شد که خواهان تجهیز و نوسازی دستگاه های حفاری خود هستند و آنها را به صندوق یاد شده معرفی و تایید خواهد کرد.
وی اظهار داشت: مطابق این تفاهم نامه، ۳۰ درصد از مبالغ خرید تجهیزات باید به عنوان آورده نقدی از سوی متقاضی تامین شود و مابقی آن در قالب تسهیلات از سوی صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی و به محض آوردن پیش فاکتور خرید در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
دبیر اتحادیه حفاران غیرنفتی بیان داشت:‌ این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد خواهد بود که مقرر شده از سوی بانک ملت تامین اعتبار شود و برای بازپرداخت آن خواب یک ساله در نظر گرفته شده، همچنین سند دستگاه حفاری تا زمان تسویه کامل تسهیلات نزد صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی باقی خواهد ماند.
وی خاطرنشان کرد:‌ دستگاه های حفاری خریداری شده در طول دوران قرارداد تحت پوشش بیمه ای صندوق خواهد بود.
نوایی ابراز امیدواری کرد با توجه به راندمان بالاتر دستگاه ها و همچنین برنامه ریزی شرکت های بزرگ بخش معدن برای افزایش عملیات اکتشاف و حفاری خود، افزایش قابل توجه میزان حفاری در کشور را شاهد باشیم.
وی گفت: انتظار می رود شرکت هایی که به ویژه توان دور زدن تحریم ها را دارند، بتوانند ماشین آلات و دستگاه های حفاری جدید به خصوص دستگاه های حفاری در عمق را وارد کشور کنند.