توسعه طرح‌های اکتشافی ذخایر معدنی

تعاملات علمی و فنی بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و سازمان‌ها و صنایع وابسته در راستای تعالی و توسعه همه‌جانبه کشور به‌عنوان کانون کسب خودکفایی و مرجع تحولات از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر است.

با استفاده از مشارکت دانشمندان، پژوهشگران دانشگاهی و مراکز علمی و صنعتی می‌توان موجبات ارتقای توان علمی و تحقیقات و توسعه توان کارآفرینی و اشتغالزایی در کشور را فراهم آورد. در این زمینه تفاهمنامه سه‌جانبه همکاری‌های علمی پژوهشی و آموزشی میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و دانشگاه اصفهان و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی، این تفاهمنامه سه‌جانبه به امضای علیرضا شهیدی، رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان و ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان رسید.
 حاضران در بخش همکاری‌های پژوهشی درباره اجرای پروژه‌های تحقیقاتی موردنیاز در زمینه‌های بررسی و مطالعه مناطق فرونشست در استان اصفهان، پیامدها، چالش‌ها و ارائه راهکارهای علمی و عملی در راستای کاهش مخاطرات مربوط به آن، پایش حوزه‌های ایجاد ریزگردها، آلاینده‌های صنعتی و بررسی منابع آلاینده آب‌های سطحی و زیرسطحی، بررسی و ارائه راهکارها، پیشنهاد مناطق مناسب دفع پسماندهای صنعتی و بهداشتی و خانگی و کاهش خطر آلودگی منابع آب در سطح استان، بررسی مشکلات مربوط به تغییر کاربری زمین و پیامدهای آن در مسیر حوضه زاینده‌رود و معضلات و ارزیابی‌های زیست‌محیطی مربوط به تخریب منابع آب و خاک، شناسایی و پهنه‌بندی نقشه ذخایر معدنی فلزی به‌ویژه فلزات استراتژیک، معرفی و تدوین حوزه‌های کانسارهای غیرفلزی استان در رفع معضل تهیه مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع مادر و وابسته در سطح استان به توافق رسیدند. همچنین مواردی مثل پهنه‌بندی ژئوتکنیکی و زمین‌شناسی مهندسی محدوده شهری اصفهان برای جانمایی مکان‌های مناسب توسعه شهری، اعلام مناطق ممنوعه برداشت آب زیرزمینی و شناسایی گسل‌های فعال یا دارای ظرفیت فعالیت در بافت‌های شهری و مناطق مجاور به‌منظور برنامه‌ریزی‌های توسعه شهر اصفهان و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌بیست‌وپنج‌هزارم استاندارد از دیگر مواردی بود که در این تفاهمنامه مطرح شد.


مخاطرات طبیعی اصفهان زیر ذره‌بین

توسعه کارآفرینی، تسهیل، تشویق و حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری، صنفی و خدماتی و طرح شهرک‌های فناوری آزاد (شفا) و توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری و عمرانی در جهت ارتباط پایا و سازمان‌یافته بین طرفین تفاهمنامه از جمله موارد دیگری بود که در این تفاهمنامه مورد توجه قرار گرفت.
طرفین در این تفاهمنامه از انجام طرح‌های تحقیقاتی موردنیاز در زمینه علوم زمین و کشف ذخایر معدنی در کشور، جذب پروژه‌های تحقیقاتی، تدوین طرح و اجرای مشترک با استفاده از امکانات و زیرساخت‌های طرفین، استفاده طرفین تفاهمنامه از امکانات مشترک نظیر نیروی متخصص، ظرفیت‌های پژوهشی، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و دستگاه‌ها سخن گفتند.
 همچنین مطرح شد که کتابخانه و ارتباطات بین‌المللی براساس ضوابط و مقررات ذی‌ربط فعال شود. برگزاری همایش‌ها و رویدادهای علمی تحقیقاتی ملی و بین‌المللی مشترک، ارائه مشاوره و اطلاعات مورد نیاز فی‌مابین و مرتبط با طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام سازمان و انجام پروژه‌های مستقل از طریق انعقاد قراردادهای مشترک، تبادل داده‌ها یا اطلاعات مورد نیاز از طریق وب‌سایت‌های مربوطه و برگزاری کارگاه‌ها، دوره‌ها و سمینارهای آموزشی مختلف به‌عنوان موارد پیش‌روی سه طرف برای توسعه و تعمیق روابط یادشده است.


توسعه اکتشاف و فرآوری مواد معدنی

طرفین این تفاهمنامه درباره موضوعاتی از جمله تعریف پروژه‌های گوناگون در حوزه علوم‌زمین، اکتشاف و فرآوری مواد معدنی برای ارائه به سرمایه‌گذاران و دست‌اندرکاران بخش معدن، معرفی ظرفیت‌های اکتشافی معدنی سراسر کشور برای بررسی و معرفی به سرمایه‌گذاران به توافق رسیدند.
همچنین، انجام عملیات اکتشاف تکمیلی روی محدوده‌های معدنی تا قبل از صدور پروانه بهره‌برداری با نگاه ویژه به فعالان معدنی معرفی شده ازسوی کمیسیون معادن اتاق بازرگانی، استفاده از خدمات گوناگون سازمان در حوزه فعالیت‌های فنی، آزمایشگاهی، تجهیزات و دانش‌محور، همکاری در زمینه تبادل اطلاعات و انتشارات میان طرفین در چارچوب قوانین و مقررات سازمان نیز بخش دیگری از توافقات میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان عنوان شده است.
گفتنی است، کمک به مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافی و تلاش در جهت مولدسازی و فعال‌سازی معادن غیرفعال و محدوده‌های اکتشافی در استان اصفهان از طریق امکان‌سنجی تکمیل و توسعه چرخه اکتشاف به اقتضای هر معدن، ارائه مشاوره ازسوی سازمان برای حضور در فعالیت‌های معدنی کشورهای همسایه (تسهیل در انجام همکاری‌های بین‌المللی یا اتاق بازرگانی)، برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی تخصصی مورد تقاضای طرفین با حضور جامعه هدف در چارچوب امکانات و مقررات سازمان زمین‌شناسی نیز بخش دیگری از این تفاهمنامه را تشکیل می‌دهد.


تکمیل فاز مطالعات فرونشست

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی در جلسه بررسی وضعیت فرونشست زمین در استان اصفهان که در محل استانداری این استان برگزار شد، گفت: این نشست حول محور پایش فرونشست و مشکلات مربوط به برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی در استان اصفهان برگزار شده است.
به‌گفته رضا جدیدی، نمایندگان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گزارش اقدامات و دستاوردهای خود در زمینه موضوع فرونشست در استان اصفهان را در حضور استاندار اصفهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مدیران استانی ارائه کردند که بر همین اساس مقرر شد در نخستین فرصت این سازمان با تامین منابع مالی ازسوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به تکمیل مطالعات خود در استان اصفهان بپردازد.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی از پیشنهاد طرح ملی فرونشست کشور ازسوی سازمان متبوع خود خبر داد و گفت: باتوجه به وقوع پدیده فرونشست در بسیاری از دشت‌های کشور که ممکن است در آینده نزدیک مشکلات بسیار زیادی را در حوزه منابع آبی و آبخوان‌ها ایجاد کند، این سازمان سازکار طرح ملی فرونشست در کشور را پیشنهاد کرده که مورد توجه نمایندگان مجلس و استاندار اصفهان قرار گرفته است.
جدیدی با بیان اینکه در اولویت اول، مطالعه دشت‌های بُرخوار و مهیار در دستور کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور قرار گرفته، افزود: این سازمان برای تکمیل طرح مقابله با فرونشست اصفهان و بررسی منابع آبی استان از ظرفیت‌های علمی منطقه از جمله دانشگاه‌ها و نخبگان نیز بهره خواهد برد.
شایان ذکر است جلسه پایش فرونشست زمین در استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر و میمه در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی و مدیران سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در استانداری اصفهان برگزار شد.