ثبت ۵ میلیون متر حفاری اکتشافی برای ذخایر معدنی تاکنون

سیرآنوش موسوی: دومین همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی، ۸ تا ۱۰ بهمن امسال در تهران برگزار می‌شود. از این‌رو پیش از برگزاری این همایش برای معرفی هر چه بیشتر این نمایشگاه، نشست خبری چهارشنبه گذشته آن با حضور عباس گل‌محمدی، معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، ۱۴ آذر در این سازمان برگزار شد.

موضوع‌ها و محورهای اصلی این همایش عبارت بودند از ضرورت بازنگری و به‌روز کردن استراتژی اکتشاف، تسهیل قوانین و شیوه‌نامه‌های اکتشاف، استفاده از فناوری و دانش روز در حمایت از طرح‌های نوآورانه و خلاقانه، سرمایه‌گذاری و روش‌های جذب و تامین سرمایه، تجهیزات و ماشین‌آلات و توانمندسازی منابع انسانی. همچنین در این نشست به این نکته مهم اشاره شد که عمق اکتشافات در ایران کمتر از ۵ متر است.

شرایط مساعد دانش اکتشافات معدنی
عباس گل‌محمدی ضمن اشاره به محور اصلی این همایش، گفت: این همایش و نمایشگاه به‌صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد. با توجه به استانداردهای جهانی، هرگاه بیش از ۳۰درصد سخنرانان خارجی یک همایش خارجی باشند می‌توان آن همایش را در دسته نمایشگاه‌های بین‌المللی جای داد.
به گزارش روزگار معدن، به گفته وی، سخنرانان خارجی شرکت‌کننده در این همایش از کشورهای استرالیا، آلمان، کانادا و امریکا خواهند بود. همچنین کشورهای خارجی برای شرکت در همایش با چالش خاصی در زمینه انتقال دانش روبه‌رو نیستند.
گل‌محمدی با اشاره به استقبال برندهای خارجی برای شرکت در این نمایشگاه، گفت: ما تلاش می‌کنیم تعداد شرکت‌کنندگان خارجی در این نمایشگاه را افزایش دهیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه وضعیت دانش اکتشافات مواد معدنی در کشور مساعد است، خاطرنشان کرد: تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به اکتشاف مواد معدنی، شرایط قابل قبولی دارند اما در تجهیزات معدنی در بخش‌های پایه مانند روش‌های برداشت و حفاری، نیازمند به‌روزرسانی هستیم.
وی با بیان اینکه برای برگزاری این نمایشگاه ۵ هزار متر مربع فضا، در نظر گرفته شده است، گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که بیش از یکصد شرکت در این نمایشگاه حاضر خواهند شد. هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، حضور فعال کسانی‌ است که در حوزه اکتشاف، در ایران فعالیت می‌کنند. البته هدف برگزارکنندگان این نمایشگاه فقط حضور خارجی‌ها نیست و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات مواد معدنی تلاش می‌کند با برگزاری این نمایشگاه از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند.
گل‌محمدی، در ادامه بیان کرد: برای اینکه این رویداد به نحوه مطلوب مسیر خود را طی کند، پیش از برگزاری این همایش و نمایشگاه، ۵ دوره هم‌اندیشی با حضور ذی‌نفعان این همایش، جامعه دانشگاهی و شرکت‌های مشاوره معدنی برگزار کردیم. دست‌اندرکاران این همایش تلاش می‌کنند وجه کاربردی این همایش را برای شرکت‌کنندگان تقویت کنند تا این همایش بیشترین بازخورد را داشته باشد.

محورهای اصلی همایش
معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، با اشاره به محورهای اصلی این همایش، بیان کرد: چگونگی روش‌های جذب سرمایه‌گذاری، توانمندسازی منابع انسانی، مدیریت اکتشاف، تجهیزات و ماشین‌آلات، استفاده از فناوری و دانش روز با استفاده از استارت‌آپ‌های زمین‌شناسی و علوم معدن از مهم‌ترین محورهای این همایش است.
گل‌محمدی در ادامه با بیان اینکه متوسط حفاری عمیق در جهان ۱۰۰ متر است، گفت: در ایران هنوز در لایه‌های سطحی اکتشاف داریم که عمق آن کمتر از ۵ متر است.
وی در ادامه با بیان اینکه اکتشاف مانند دیگر بخش‌های معدن روش‌های خاص خود را دارد، اظهار کرد: برای توسعه اکتشافات معدنی، لوازم و زیرساخت‌هایی نیاز است که تاکنون فقط برای مناطق خاصی از کشور فراهم شده است.
به گفته این مقام مسئول، تاکنون بیش از ۵ میلیون متر حفاری اکتشافی برای ذخایر معدنی کشور انجام شده است که در مقایسه با کشوری پیشرو در عرصه معدنی همچون استرالیا که سالانه ۵ تا ۶ میلیون متر حفاری دارد، ناچیز است.
وی با بیان اینکه حفاری عمیق نیازمند وسایل و تجهیزات مجهز است، خاطرنشان کرد: یکی از این تجهیزات ابزار ژئوفیزیک هوایی است. در سال‌های گذشته با همین امکانات محدود، مناطق دارای ظرفیت در ۴ استان با عملیات ژئوفیزیک هوایی شناسایی شد.
معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی، تاکید کرد: برای تحقق این مهم در وهله نخست باید دانش آن گسترش یابد و نهادهای توزیع‌کننده بودجه باید ارقام بودجه مناسبی برای سازمان زمین‌شناسی لحاظ کنند. امکانات کشور برای انجام اکتشافات عمیق معدنی کافی نیست و در این زمینه نیازمند تخصیص بودجه بیشتر و گسترده شدن دانش آن هستیم.

ذخایر زغال‌سنگ در ۴ منطقه ایران
وی با بیان اینکه امریکا و چین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز دی‌اکسیدکربن در جهانند، گفت: کشوری همچون امریکا همواره منافع ملی خود را بر منافع جهانی ترجیح می‌دهد و به راحتی از معاهده‌هایی همانند معاهده پاریس کنار می‌کشد. در عوض کشورهای با تولید کمتر گاز دی‌اکسیدکربن را زیر فشار قرار می‌دهد.
گل‌محمدی بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی، مصرف و تولید زغال سنگ ویژه کارخانه ذوب آهن اصفهان بود اما با افزایش تقاضا برای این محصول ضرورت دارد که در کشور به سمت اکتشاف هوشمندتر ذخایر زغال سنگ پیش برویم.
وی با اشاره به تلاش‌های دولت تدبیر و امید در تجهیز و مکانیزه کردن معادن، گفت: مجهز کردن معادن طبس در دستور کار دولت قرار گرفته است و امروز علاوه بر طبس، در استان کرمان و البرز شرقی و مرکزی ذخایر قابل توجهی وجود دارد.

۸۰ میلیون تن، ظرفیت تولید سنگ آهن کشور
معاون سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور همچنین درباره ذخایر سنگ آهن، گفت: پیش از انقلاب، شرکت ذوب آهن تنها مصرف‌کننده سنگ آهن کشور بود و سالانه تا یک میلیون تن سنگ آهن استخراج می‌شد؛ این در حالی است که با توجه به اهداف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ باید ظرفیت تولید سنگ آهن به بیش از ۱۰۰ میلیون تن برسد.
گل‌محمدی یادآورشد: اکنون ظرفیت تولید سنگ آهن کشور ۸۰ میلیون تن است که ۶۰ میلیون تن در صنایع فولاد و سیمان مصرف شده و ۲۰ میلیون تن به صورت دانه‌بندی صادر می‌شود. سازمان زمین‌شناسی، طرح اکتشاف سراسری سنگ آهن را پیشنهاد داده و امیدواریم با ورود بخش دولتی و حمایت دولت، این طرح هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.