جلسه مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با گروه‌های معدنی در مورد وضع عوارض

کارشناس و مشاور خانه معدن ایران گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده در خانه معدن ایران، قرار است هر گروه معدنی به طور جداگانه با وزیر صنعت و معدن و تجارت جلسات جداگانه‌ای برگزار کند.
شهناز نوایی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: تا کنون دو گروه زغال سنگ و سنگ‌های تزیینی با نعمت‌زاده جلسات خود را برگزار کرده‌اند که در این جلسات زغال سنگ موفق شده ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد.
وی افزود: بسیاری از گروه‌های معدنی بر این اعتقاد هستند که قبل از اعلام عوارض معدنکاری باید با گروه‌های مختلف معدنی جلساتی برگزار می‌شد تا آنها نیز متناسب با وضعیت حوزه نظرات و پیشنهادهای خود را اعلام کنند.
نوایی تصریح کرد: البته موضوع عوارض به سخنگوی دولت نیز اعلام شده که در بودجه گنجانده شود اما هنوز قطعی شدن آن مشخص نیست.
کارشناس و مشاور خانه معدن ایران خاطر نشان کرد: این عوارض هم روی مواد معدنی و هم بر روی محصولات فرآوری تعریف شده و تنها بر روی کنسانتره آهن تعرفه‌ای تعیین نشده است.
وی گفت: زمانی که دولت قصد تعیین عوارض بر روی موادی را دارد باید نسبت به فراهم بودن زیر ساخت‌های لازم برای بهره‌وری و فرآوری مواد معدنی نیز آگاه باشد. همچنین صرفه اقتصادی فرآوری مواد مورد نظر برای کارخانه و تولید‌کننده نیز ازمواردی است که باید مدنظر قرار گیرد و باید روی این موارد اقدامات کارشناسی دقیقی انجام شود.
نوایی اظهار کرد: همچنین باید دید هر محصولی را تا رسیدن به چه مرحله‌ای به عنوان محصول فرآوری شده قبول دارند چرا که هر کدام از مواد معدنی شرایط و ضوابط خاص خود را دارند و تنها با یک برنامه استراتژیک می‌توان به پاسخ این پرسش‌ها رسید.
این فعال معدنی گفت: البته لازم است جلساتی با بخش‌های خصوصی گذاشته و وقتی نیز برای آنها در نظر گرفته شود تا نظرات خود را بیان کنند.