خراسان جنوبی را به عسلویه معدنی تبدیل خواهیم کرد

شورای اداری به مناسبت تودیع و معارفه هفتمین استاندار خراسان جنوبی با حضور جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه روستایی و شهری وزارت کشور، مدیران دستگاه‌های اجرایی، ائمه جمعه شهرستان‌ها در سالن اجتماعات شهید رجایی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش صمت از خراسان جنوبی، فرهاد فلاحتی رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در این نشست از تلاش‌های مروج‌الشریعه استاندار پیشین قدردانی کرد و گفت: در نشست آشنایی که قبل از معارفه با محمدصادق معتمدیان استاندار جدید داشتیم ایشان در وزارت کشور گفته بودند هرجا محرومیت بیشتر است آمادگی کار کردن دارم. وی با اشاره به ظرفیت استان در تولید محصولات راهبردی معدنی و کشاورزی گفت: براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خراسان جنوبی در رتبه ۶ جذب سرمایه‌گذاران قرار دارد که یکی از ضعف‌های استان به شمار می‌رود و برای حل این مسئله حذف برخی از بروکراسی‌ها و جلب توجه ویژه سرمایه‌گذار باید انجام شود. فرهادی بااشاره به اولویت‌های قابل‌پیگیری استاندار جدید گفت: توجه ویژه به مدیریت آب، بازارچه‌های مرزی، افزایش پروازهای فرودگاه مرکز استان، توجه ویژه به مراکز صنعتی و کشاورزی در استان، استفاده از ظرفیت صنایع دستی و گردشگری، دوبانده‌سازی بیشتر جاده‌های استان همچون قائن-بیرجند، دیهوک – طبس و نهبندان ازجمله برنامه‌هایی است که باید با جدیت دنبال شوند.

ظرفیت‌های معدنی استان
محمدصادق معتمدیان هفتمین استاندار خراسان جنوبی و چهارمین استاندار دولت تدبیر و امید برای خراسان جنوبی نیز در این نشست بیان کرد: خراسان جنوبی با وجود فرهیختگان همچون پدران علم ایران دارای جایگاه خوب علمی و فرهنگی در کشور است. وی به تشریح ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، معدنی، گردشگری، مرزی، فرهنگی و اجتماعی پرداخت و گفت: خراسان جنوبی با ظرفیت ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی از مواد معدنی به عنوان عسلویه معدنی کشور شناخته خواهد شد.

توجه به سند آمایش توسعه استان
محمدمهدی مروج‌الشریعه استاندار پیشین خراسان جنوبی نیز بااشاره به جایگاه خراسان جنوبی در امنیت پایدار شرق و غرب کشور گفت: خراسان جنوبی با ۴۷ پروژه رتبه سوم در این شورا را دارد. بنابراین استانداران عضو اصلی این شورا باید بیشتر باهم تعامل داشته باشند و نیاز به تعریف ساختار جدید نیست. وی تکمیل زیرساخت‌ها و تقویت بنیه‌های اقتصادی و اجتماعی را اصل کار براساس سند آمایش توسعه استان دانست و گفت: ۵۰ هزار نفر در دانشگاه‌های مختلف استان هستند که می‌تواند توسعه استان را به همراه داشته باشد و از سوی دیگر ظرفیت‌های فناوری اطلاعات در استان می‌تواند نقش توسعه‌ای در استان داشته باشد و جایگاه حقیقی خود را بیابد. مروج‌الشریعه احیای بازارچه یزدان را از استاندار جدید خواستار شد و بیان کرد: این بازارچه در چندین سال گذشته بیشترین درآمدزایی را داشته است و اکنون با هماهنگی مسئولان تصمیم‌گیر در آن‌سوی مرز می‌توان دوباره این مرز را احیا و فعال‌تر از گذشته کرد. مروج‌الشریعه با تاکید بر ضرورت تامین آب، تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای افزود: جاده بیرجند – قائن با ۱۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در حال اجرایی شدن است و از سوی دیگر برای جذب اعتبار لازم برای ریل‌گذاری تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت خواهد شد.

۱۱۹ هزار بازرسی از واحدهای اقتصادی
در ادامه این نشست، نادر میرشکار رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ۱۱۹ هزار و ۸۶۳ بازرسی از واحدهای اقتصادی انجام شده که از این تعداد ۴ هزار و ۴۹۹ پرونده تخلف تشکیل و برای صدور حکم به مراجع قضایی ارجاع شده است. وی ادامه داد: در ۸ ماه امسال از ۶۲۴ انبار و ۳۰ سردخانه و در بخش آرد و نان نیز ۵ هزار و ۳۷۹ بازرسی در سطح استان انجام شده است که در بخش آرد و نان ۲۰۹ پرونده تخلف تشکیل که برای رسیدگی به مراجع قانونی ارسال شده است. میرشکار خاطرنشان کرد: در کنار بازرسی‌های متداول در این مدت، ۸ طرح نظارتی تخصصی ازجمله ویژه نوروز، محصولات زراعی، ماه مبارک رمضان، مصالح ساختمانی، طلا و جواهر، بازگشایی مدرسه‌ها، قند و شکر و حمل‌ونقل مسافر انجام شده است. وی درباره بازرسی در حوزه قاچاق کالا در استان از ابتدای سال تا شهریور امسال گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۸ بازرسی در ۶ ماه امسال انجام شده که منجر به تشکیل ۱۴۶ پرونده تخلف شده است. میرشکار ادامه داد: در این مدت برای آموزشگاه‌های رانندگی، نمایشگاه‌های خودرو، پیرایشگران مردانه و پارکینگ‌ها، نرخ‌گذاری انجام شده است.

سامانه تلفنی ۱۲۴
محمد رفیع سلطانزاده معاونت نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز گفت: ستاد خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و سامانه تلفنی ۱۲۴ پل ارتباط مردمی درزمینه رسیدگی به گزارش‌های اقتصادی است و دریافت ۳ هزار و ۹۱ گزارش مردمی از طریق ستاد خبری سازمان نشانه مشارکت مردمی درباره رسیدگی به مشکلات واحدهای اقتصادی در سطح استان است.
وی ادامه داد: از کل گزارش‌های مردمی دریافت شده در ۸ ماه امسال در سطح استان ۲ هزار و ۱۴۳ تماس تلفنی (ازطریق سامانه ۱۲۴)، ۱۰۷ گزارش کتبی، ۴۹۱ گزارش حضوری، ۳۰ گزارش از طریق پورتال و ۳۲۰ گزارش نیز از طریق پیامک است. سلطانزاده خاطرنشان کرد: از گزارش‌های مردمی دریافت‌ شده در این مدت یک هزار و ۲۱۵ متخلف، یک هزار و ۵۳۴ مورد غیرمتخلف شناخته شده است و ۱۱۶ مورد منجر به رضایت شاکی و ۲۲۶ مورد نیز در دست بررسی است.
وی ادامه داد: در مدت ۸ ماه امسال تمامی گزارش‌های مردمی دریافت شده مربوط به گرانی بوده و هیچ‌گونه گزارشی درباره کمبود کالا دریافت نشده است. بیشترین گزارش‌های دریافتی نیز مربوط به لوازم خانگی، سوخت، خدمات لوله‌کشی گاز، لوازم یدکی، میوه و سبزیجات، لبنیات، نوشابه، روغن، تخم‌مرغ و مرغ است.
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در پایان گفت: هم‌استانی‌های عزیز می‌توانند گزارش‌های خود را در زمینه تخلف‌های اقتصادی ازجمله گرانفروشی، کم‌فروشی و تقلب، احتکار، انبارهای بی‌نام و نشان و… از طریق تماس تلفنی با شماره ۱۲۴ ستاد خبری سازمان در شبانه‌روز (از ساعت ۶ صبح تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ پاسخگویی اپراتور و از ساعت ۱۹ به بعد از طریق تلفن پیامگیر یا با حضور در محل سازمان به حوزه ستاد خبری به‌صورت حضوری وکتبی گزارش‌های خود را ارائه کنند و پس از دریافت گزارش، بازرسان این سازمان اقدام به بررسی و اعلام نتیجه گزارش (متخلف – غیرمتخلف) کرده که پس از آن در تماس با شاکی نتیجه گزارش اعلام خواهد شد.