دستاوردهای زیست محیطی ایران از نمایشگاه ماشین آلات معدنی ایتالیا

به گزارش روابط عمومی خانه معدن ایران، محمدرضا بهرامن گفت: دنیا امروز به این نتیجه رسیده که می توان با ارتقای تکنولوژی و در پیش گرفتن معدنکاری سبز، فعالیت های معدنی را به سمتی هدایت کرد که کمترین آسیب را به محیط زیست برساند.

او گفت: بر اساس مذاکراتی که با فعالان معدنی دنیا در نمایشگاه ماشین آلات معدنی و راهسازی ایتالیا داشتیم به این نتیجه رسیدیم که معدنکاری وارد فاز جدیدی شده تا از محل درآمدها خود نه تنها به حفظ محیط زیست موجود در محدوده معادن کمک کند بلکه با توجه به علاقمندی معدنکاران به طبیعت فعالیت های معدنی به سمتی سوق داده شود که بخشی از منابع حاصل از برداشت مواد معدنی به ایجاد محیط زیست جدید نیز کمک کند.

رئیس خانه معدن ایران افزود: به نظر می رسد این فرهنگ در غالب جامعه معدنی دنیا به وجود آمده که پیش از اخطارهای زیست محیطی فعالیت هایشان را به نوعی تنظیم کنند تا خود به عنوان پرچمداران حفظ محیط زیست در نقاط مختلف تبدیل شودند و معدنکاری سبز را ترویج دهند.

بهرامن تصریح کرد: ماشین آلاتی که در ایتالیا به اکران درآمده بودند موید این مطلب هستند که دنیا با تغییراتی در تکنولوژی خود قصد دارد برداشت از معادن را به سمتی ببرد که کمترین آلودگی های صوتی، بصری و زیست محیطی را ایجاد کرده و به حفظ آب و خاک مناطق محل فعالیت خود بپردازد.

او افزود: تمامی اعضای خانه معدن ایران نیز در این راستا هم چیمان شده اند تا بدون توجه به مسائل زیست محیطی معادن را فعال نکنند چرا که آسیب به طبیعت خسارات جبران ناپذیری را به همراه دارد که جبران آن با هیچ سرمایه گذاری محقق نخواهد شد.

رئیس خانه معدن ایران افزود: در بسیاری از معادن کشور هم زیستی مسالمت آمیزی بین حیات وحش و کارگران معدن به وجود آمده به طوری که در برخی معادن شاهد آن هستیم که برخی از گونه های حیات وحش آب و غذای خود را از معادن تامین کرده و از این لحاظ معادن علاوه بر کار و تولید به محلی برای حفظ محیط زیست آنان تبدیل شده است.

او گفت: به عنوان مثال در معادن سرب و روی مهدی آباد و سنگ آهن چادرملو که محل زیست یوز ایرانی، قوچ و کله بز است، معدنکاران با همکاری محیط بانان اقدام به تهیه آب و غذای جانداران منطقه کرده و به حفظ این گونه ها کمک شایانی کرده اند.

بهرامن گفت: در واحدهای معدنی بزرگ و صنایع وابسته به آن دیده می شود که ایجاد فضای سبز یکی از اولویت های این واحدها شده به طوری که در اطراف معادن و کارخانه های فولاد انواع گونه های گیاهی کاشته شده و مورد نگهداری قرار می گیرد.

او افزود: معادن یکی از محل های تولید ثروت در کشور هستند که می توان با اختصاص بخشی از این درآمدها به حفظ محیط زیست شاهد معدنکاری سبز در ایران بود و در این زمینه الگوسازی کرد.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه محیط زیست در تهران گفت: اگر علاقمندان این نمایشگاه را از نظر گذرانده باشند متوجه خواهند شد که بیشت معادن و واحدهای صنایع معدنی بزرگ در آنجا حاضر شده و به معرفی فعالیت های زیست محیطی خود پرداخته اند که از نظر دلسوزان محیط زیست این اقدام آنان بسیار دلگرم کننده و امید بخش بوده است.