دست‌اندازهای معادن استان تهران

این روزها معادن تهران با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند که مهم‌ترین آنها، رشد سکونتگاه‌ها در این استان است.

معادن به طور معمول خارج از شهر و دور از مناطق مسکونی احداث می‌شوند اما درحال‌حاضر ساختمان‌سازی‌ها و ویلاسازی‌ها در اطراف تهران، امکان جدا کردن مناطق مسکونی از مناطق صنعتی و معدنی را دشوار کرده است.
دومین چالش معدنکاری در استان، رعایت نکردن اصول ایمنی است. با وجود اینکه رعایت اصول زیست محیطی، فنی و ایمنی نسبت به ۲۰ سال گذشته رشد قابل توجهی کرده اما هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی داریم. علاوه بر این روش‌های استخراج از معادن در ایران با معیارهای جهانی فاصله معناداری دارند اما فعالان این حوزه تلاش می‌کنند در این زمینه به پیشرفت‌های قابل توجهی دست بیابند.
بارها شنیده‌ایم که فعالیت معادن شن و ماسه در اطراف تهران، یکی از عوامل آلایندگی این شهر است اما باید بگویم که ۳۵۵ معدن به طور گسترده در استان تهران فعالیت می‌کنند که در یک منطقه مستقر نیستند. بیشترین تجمیع معادن در شهر قدس است اما بر اساس مطالعات انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که این معادن آلایندگی زیادی ندارند و بیشترین آلایندگی آنها گرد و غبار است. همانگونه که می‌دانید گرد و غبار هم پس از مدتی در همان نزدیکی می‌نشیند در حالی که آلاینده‌های اصلی هوای تهران عبارت است از مونوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ترکیبات آلی فرار و ذرات معلق، منابع متحرک خودرو و سوخت آن.
با این وجود باز هم تلاش کردیم این بخش را مدیریت کنیم، از این‌رو کاهش دپوی محصولات را در دستور کار خود قرار دادیم و معادنی که عمق آنها زیاد بود و اصول فنی و مهندسی را رعایت نمی‌کردند را نیز تعطیل کردیم.
سازمان صنعت، معدن و تجارت، ۸۸ معدن از استانداری تحویل گرفت که هم‌اکنون ۲۷ معدن مجوز برداشت و پروانه بهره‌برداری را از ما دریافت کرده‌اند. بسیاری از معادن، ملزم به نصب پیکنر و شبکه بازیافت آب شده‌اند. معدنکاران نیز ملزم شدند که ساعت کاری خود را کاهش دهند و دیگر به صورت شبانه‌روزی فعالیت نکنند. این موارد از اقداماتی است که ما برای کاهش آلایندگی‌های زیستی معادن انجام دادیم. ۳ سال است که معادن شهر قدس حق برداشت آب از حریم رودخانه را ندارند و این مسئله باعث تعطیلی برخی از معادن شده‌ است.
علی عبدی / معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران