راهکار یک تشکل صنفی برای پیشگیری از بحران حمل و نقل مواد معدنی

تهران- ایرنا- رییس خانه معدن ایران از تاسیس انجمن شرکت های حمل ونقل جاده ای، ریلی و دریایی کالا، یک شرکت تعاونی حمل ونقل و خدمات وابسته یا خرید سهام یک شرکت حمل و نقل توانمند سراسری بعنوان راهکارهای پیشنهادی این تشکل صنفی برای پیشگیری از وقوع بحران حمل ونقل در بخش معدن یاد کرد.

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین چالش های موجود در بخش معدن و صنایع معدنی، حمل و نقل و لجستیک مواد معدنی است. برپایه سند چشم انداز ۱۴۰۴، حجم تولید مواد معدنی باید به سالیانه ۷۰۰ میلیون تن برسد، اما زیر ساخت های حمل و نقل فعلی پاسخگوی نیازها نیست. این در حالی است که دومینوی مشکلات تحریم های خارجی در حال رسیدن به بخش معدن کشور است.
در این پیوند، «محدرضا بهرامن» رییس خانه معدن ایران امروز (دوشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: اکنون به دلیل شرایط خاص محیط معادن و پایانه های حمل و نقل محلی، حمل مواد معدنی با مشکلات فراوان انجام می شود.
به گفته این مقام صنفی، برای رسیدن به تولید سالیانه ۷۰۰ میلیون تنی مواد معدنی در افق ۱۴۰۴ به رشد تولید سالیانه هفت درصدی نیازمندیم، این در حالی است که ظرفیت حمل و نقل جاده ای در افق یاد شده یک هزار و ۱۲۷ میلیون تن خواهد بود؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه پنج درصدی در این بخش هستیم.
وی ادامه داد: در افق ۱۴۰۴ باید سالیانه ۵۰۰ میلیون تن جابجایی جاده ای مواد معدنی داشته باشیم که با رشد سالیانه هشت درصدی در این بخش می توان به ظرفیت مورد نظر رسید.
بهرامن اضافه کرد: در افق ۱۴۰۴ در بخش ریلی، نزدیک به ۲۵ هزار کیلومتر خط آهن پیش بینی شده است که با وضعیت فعلی، نیازمند رشد حدود هشت درصدی هستیم.
وی یادآور شد: مطابق آمارها نزدیک به هفت درصد تولیدات مواد معدنی در سال ۹۳ توسط خطوط ریلی حمل شده است، در افق ۱۴۰۴ باید نسبت فوق به ۳۰ درصد یعنی ۲۱۰ میلیون تن در سال برسد؛ بنابراین نیازمند رشد سالیانه ۲۳ درصدی در این بخش هستیم.
رییس خانه معدن ایران درخصوص راه حل پیشگیری از بحران حمل و نقل در بخش معدن کشور با توجه به گسترده تر شدن محدوده تحریم های خارجی و سخت تر شدن تامین قطعات ماشین آلات و مواد اولیه تولید در بخش معدن کشور، گفت: راه حل نخست، تاسیس انجمن شرکت های حمل ونقل جاده ای کالا در حوزه معادن است که در اتاق ایران به عنوان یک تشکل ملی و سراسری به ثبت برسد.
وی اظهار داشت: اگر پیش از این چنین انجمن هایی در استان ها تشکیل شده باشد باید یک تشکل بالادستی ثبت شود، به شرطی که اعضا کارت عضویت از اتاق های استانی داشته باشند.
بهرامن تاکید کرد: این انجمن صدای بخش معدن در بحث حمل و نقل و لجستیک خواهد بود.
وی راهکار پیشنهادی دوم را تاسیس یک شرکت تعاونی حمل و نقل و خدمات وابسته طبق قانون تعاونی برشمرد که در صورت تاسیس باید از ظرفیت های تعاونی براساس قوانین بالا دستی استفاده کرد.
«شرکت تعاونی حمل و نقل، بازوی قدرت بخش معدن در بحث حمل و نقل و لجستیک خواهد بود.»
این مقام صنفی تاکید کرد: با استفاده از قوانین شرکت های تعاونی، به راحتی می توان مواد اولیه مورد نیاز و قطعات را تامین یا حتی وارد کرد.
وی همچنین خرید سهام یک شرکت حمل و نقل توانمند سراسری را راه حل سوم توصیف کرد که در صورت واگذاری، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه خرید آن خواهد بود.
به گفته بهرامن، با خرید به صورت صوری یا واقعی ۵۰ دستگاه وسیله نقیله سنگین، امکان کسب مجوز از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای امکان پذیر است.
وی بیان داشت: این پروزه زمانبر و هزینه بر است، اما در مدت حداکثر ۲ سال سرمایه اولیه مستهلک خواهد شد.
رییس خانه معدن ایران خاطرنشان کرد: شرکت حمل و نقل، قابلیت صدور بارنامه را دارد، بنابراین می تواند بار سایر بخش های صنعت را نیز جابجا کند؛ ضمن اینکه با تاسیس دفتر در شهرهای مهم، حمل و نقل دو طرفه خواهد بود.
وی تاکید کرد: با تاسیس این شرکت، می توان پایانه و پایگاه حمل و نقل در هر نقطه کشور تعریف کرد.
به گزارش ایرنا، پیشتر «اردشیر سعدمحمدی» معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، گفت: برای توسعه معدن در افق ۱۴۰۴، نیازمند دست کم ۱۳ هزار کیلومتر زیرساخت حمل و نقل ریلی هستیم، در حالی که مجموع زیرساخت های ریلی کنونی کشور فقط ۱۲ هزار کیلومتر است.