زیست‌بوم نوآوری بخش معدن با شناسایی ۳۷۰ شرکت دانش‌بنیان در دولت سیزدهم

تهران- ایرنا- زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن با شناسایی ۳۷۰ شرکت دانش‌بنیان در راستای بومی‌سازی تجهیزات و با هدف تقویت و توسعه این بخش و اشتغال پایدار در دولت سیزدهم رقم خورد.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم زمینه بسترسازی برای بخش خصوصی در راستای توسعه نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی را فراهم کرد تا از این طریق اکوسیستم نوآوری و فناوری ایجاد شود.

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ۶ راهبرد اساسی را برای توسعه بهره برداری از ظرفیت معادن کشور را در دولت سیزدهم طراحی کرده است و بر اساس آن برنامه ریزی و سیاست گذاری را انجام می دهد.

تعریف و عملیاتی کردن طرح های توسعه تکمیل کننده زنجیره با هدف کاهش ارزبری تولید، نهضت افزایش بهره وری، دستیابی به فناوری های عناصر حیاتی و راهبردی فراوری مواد معدنی کم عیار و مواد معدنی باطله ها، سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته، حوزه های پرخطر و فناوری نوین، حمایت از تکمیل طرح ها و پروژه های نیمه تمام بخش خصوصی و هوشمندسازی و استفاده از فناوری های تحول دیجیتال از جمله برنامه های راهبری در توسعه معادن است.

در راستای برنامه های حوزه توسعه دانش و فناوری امضای سه قرارداد با شرکت های دانش بنیان شامل تولید ۲۵ هزار عدد ممبران واحدهای شیرین سازی آب در فاز اول، بررسی توسعه و بکارگیری تکنولوژی های نوین به منظور جذب و ذخیره سازی گازی co۲ حاصل از کارخانه های احیا مستقیم و خرید دستگاه شبیه ساز دامپتراک صورت گرفت.

تسهیل گری توسعه دانش و فناوری با بومی سازی کامل خط تولید هیدارت های ویژه و راه اندازی آن، مبادله تفاهم نامه سرمایه گذاری با هدف تولید سوخت جامد از لاستیک و پلاستیک ، همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تهیه فهرست اولویت های فناورانه بخش معدن و صنایع معدنی و عقد ۲۵ قرارداد با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور رقم خورد.

بومی سازی و حمایت از ساخت داخل یکی از مهمترین مباحثی است که در دولت سیزدهم در شرایط تحریمی مورد توجه قرار گرفته است در همین راستا سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اقدام به فعال کردن سامانه جامع بومی سازی زنجیره آهن و فولاد ایران، راه اندازی فاز دوم سامانه بومی سازی با عنوان سامانه کارلینک، شبکه سازی هدفمند در کسب و کارها، برنامه ریزی جهت توسعه سامانه مرتبط با بومی سازی سایر مواد معدنی، انجام فعالیت های پژوهشی همسو با موضوعات بومی سازی کرده است. در همین راستا ۱.۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل از بومی سازی صورت گرفت.

اجرای ۳۹ طرج توسعه‌ای در بخش معدن

اکنون ۳۹ طرح توسعه ای بخش معدن به صورت مشارکتی و مستقیم با ارزش یک هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان و چهار هزار و ۴۹۶ میلیون دلار در زنجیره فولاد، آلومینیوم، زیربنایی و توسعه مناطق ویژه اقتصادی و عناصر نادر خاکی وغیره در حال اجراست.

دولت سیزدهم در کنار استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و بومی سازی به دنبال احیا و فعال‌سازی معادن کوچک است؛ در همین راستا ۴۶ بسته سرمایه گذاری تهیه شده است و ۳۳ مزایده در ۱۶ استان برگزار شده است.

مجموع معادن احیا و فعال شده در سال گذشته ۴۳۴ معدن بود که به توسعه معادن و اشتغال در این بخش کمک شایانی کرده است.