سرمایه گذاری خارجی در معادن ایران با انتقال فناوری همراه است

محمدرضا بهرامن روز چهارشنبه در نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی شهرستان کاشان بیان کرد: برای جذب سرمایه گذاران خارجی با شرکت‌هایی از کشورهای آلمان، لهستان و برخی کشورهای اروپایی دیگر مذاکره هایی صورت گرفته است.
وی افزود: خانه معدن در سال ۱۳۹۵ نشست هایی در آلمان و امارات متحده عربی با هدف جذب سرمایه خارجی برگزار کرد و هم اکنون نیز مذاکره هایی با فعالان معدنی در کشور کانادا در حال انجام می باشد.
رئیس خانه معدن ایران اضافه کرد: شرکت‌های روسی نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند و کشورهای حوزه خلیج‌ فارس هم برای تامین مواد اولیه معدنی آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردند.
او گفت: هم اکنون ۱۲ محدوده معدنی کشور در اختیار سرمایه گذران خارجی است و اگر مسائل نقل و انتقالات پولی تسهیل شود، خارجی ها با شرایط بهتری برای سرمایه گذاری به ایران خواهند آمد.
بهرامن ادامه داد: نتیجه دادن تلاش ها در بخش معدن دست کم سه سال زمان نیاز دارد و اگر سرمایه گذاران خارجی در این زمینه ورود کنند، بازارها به صورت دائمی در اختیار مواد تولیدی خواهد بود.
وی افزود: حمایت‌های دولت نیز در بخش معدن باید بیش از پیش باشد که نمونه آن را در تشکیل کنسرسیومی برای اجرای طرح های یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری در معدن مهدی‌آباد مشاهده کردیم.
رئیس خانه معدن ایران بیان کرد: جزء کشورهای برتر جهان در زمینه صنایع معدنی هستیم و از این رو نباید تنها به اقتصاد نفتی متکی باشیم که البته این فعالیت های معدنی نباید مخرب محیط زیست و منابع طبیعی باشد.
به گفته او، هم اکنون چهار هزار و ۵۰۰ معدن فعال در کشور وجود دارد که سالانه ۳۹۰ میلیون تن انواع محصول از آنها برداشت می شود.
به گزارش ایرنا، برخی معدنداران در ادامه این نشست به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاروزی کاشان در زمینه خام فروشی معدن ها و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ماشین آلات و تجهیزات معدنی مسائلی را عنوان کردند.
۱۲۳ معدن در شهرستان کاشان وجود داد که هم اکنون ۶۰ واحد فعال بوده و بیش یک هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.
سالانه افزون بر ۱۲ میلیون تن محصول در معدن های شهرستان کاشان تولید و نزدیک به ۵۰۰ تن آن سالانه صادر می شود.
شهرستان کاشان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.