شارژ مالی صندوق بیمه معادن تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان

فرید دهقانی در گفت‌وگو با بیرونیت مطرح کرد: بخش عمده‌ای از معادن ایران از حیث تعداد و تنوع شامل معادن کوچک مقیاس می‌شوند که تمام سهام آنها متعلق به بخش خصوصی است.

او افزود: اولین رکن در معدنکاری از لحاظ اقتصادی بررسی فاکتور ها و مشخصات نحوه تامین مالی برای معدنی است که با بررسی تعداد معادن در حال تجهیز می توانیم پی ببریم که بخش اعظم معادن کوچک مقیاس در حال تجهیز و تعطیل، از منابع مالی لازم برای استخراج و بهره وری برخوردار نیستند.
دهقانی با اشاره به اینکه تعدادی از معادن به دلیل نداشتن منابع مالی تعطیل شده‌اند، بیان کرد: برخی از معادن به دلیل کمبود یا عدم تأمین مالی و نبود امکانات زیرساختی قادر به بهره برداری نیستند بنابراین لازم است تا از نظر زیرساختی و منابع مالی در دسترس، شرایط لازم را برای معادن مهیا کنیم.
مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت های معدنی درباره وضعیت تامین منابع مالی صندوق بیمه فعالیت های معدنی اظهار داشت: صندوق بیمه‌ای فعالیت‌های معدنی تا سال ۱۳۹۸ ،۱۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه داشت که متناسب با آن برای تامین تسهیلات به واحدهای معدنی از طریق بانک‌های عامل اقدام نمود.
او افزود: در این مدت توانستیم ۴ برابر مسدودی خود در بانک‌های عامل، از محل منابع مالی بانک ها تسهیلات در اختیار بخش معدن قرار دهیم.
دهقانی با اشاره به نقش ایمیدرو و تلاش مدیران صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در افزایش سرمایه این صندوق در سال ۹۹ گفت: با حمایت‌های ریاست هیات عامل ایمیدرو و تلاشی که از سوی مدیران ایمیدرو و این صندوق انجام گرفت، سرمایه صندوق به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که نقش مهمی را در افزایش تسهیلات ایفا کرد که با نظر مثبت جناب آقای مهندس جعفری و تلاش همکارانم، سرمایه صندوق به هزار میلیارد تومان خواهد رسید و در صورت همراهی وزارت صمت، افزایش ۱۷۰۰ میلیارد تومانی سرمایه صندوق را در سال جاری شاهد خواهیم بود.
دهقانی با توجه به افزایش جهانی قیمت مواد معدنی گفت: یکی از نیازهای ما در این برهه زمانی، تزریق مالی برای احیای معادن است که در سال‌های جاری در صدد هستیم در شش ماه اول سرمایه صندوق را تا ۱۷۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم.
مدیرعامل صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در پایان گفت: تسهیلات ما شامل ماشین آلات، اکتشافات و فرآوری مواد معدنی است و با توجه به رشد معدن و نقش آن در اقتصاد و آینده بخش معدن صندوق درصد خواهد بود تا با تأمین منابع مالی با استفاده از روش‌های جدید اعم از بانک و بازار سرمایه و روش‌های جدید تامین منابع مالی، نقش موثر و قابل توجهی را در ارتقای این بخش ایفا کند.