شناخت اولویت‌ها الزامی برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- سیستان و بلوچستان در موضوع سرمایه‌گذاری برای اینکه بخش‌های مختلف و ظرفیت‌هایش از حالت بالقوه به بالفعل درآید نیازمند شناخت اولویت‌ها و تمرکز منابع بر روی آن‌ها است.

به گزارش ایرنا امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای تقویت زیربناهای اقتصادی و رهایی از هرگونه وابستگی و عدم تعادل‌هایی که رنج می‌دهد بیش از هر زمان دیگری برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد دارای اهمیت است اهمیتی که طبق گفته‌کارشناسان می‌تواند جایگاه توسعه‌ای هر منطقه و سرزمینی را که به آن توجه و اولویت‌هایش را مشخص کند بهبود ببخشد.

استراتژی سرمایه‌گذاری در هر استان فرقی نمی‌کند چه تهران باشد چه سیستان و بلوچستان برای عبور از دافعه‌ها و رسیدن به جاذبه‌ها نیازمند تعریف دقیق اولویت‌ها است؛ اولویت‌هایی که ظرفیت‌های معدنی، طبیعی، انسانی و فرهنگی را شکوفا کند و روند رسیدن به توسعه را سرعت ببخشد.

تعیین اولویت‌ها:

استاندار سیستان و بلوچستان گفت که ایجاد رونق در حوزه ظرفیت‌های استان زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاری مورد توجه قرار گیرد بنابراین باید سرمایه‌گذاری در منطقه به یک فرهنگ تبدیل شود. مدرس خیابانی با بیان اینکه هنر همه ما باید جذب سرمایه‌گذاران داخلی و هدایت سرمایه‌های سرگردان و راکد در استان و کشور به تولید باشد ادامه داد: باید اولویت‌های سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان معرفی و برای آن مشوق‌های لازم در نظر گرفته شود.

الف) اولویت اول: اشتغال‌زایی

شناخت اولویت‌ها الزامی برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان

در سال‌های اخیر اقتصاد کشورمان به دلیل کرونا و تحریم‌ها تغییرات زیادی داشت تغییراتی که روند اشتغالزایی را کمی کند کرد اما برای نجات این مولفه آن هم در سیستان و بلوچستان به عنوان جوانترین استان کشورمان، اشتغال‌زایی اولویت مهمی برای سرمایه‌گذاری است تا با ایجاد و حفظ فرصت‌های شغلی در بخش‌ها و فعالیت‌های مختلف از رنج بیکاری بکاهد و تولید و درآمد جامعه را افزایش دهد.

 استاندار سیستان و بلوچستان در این ارتباط با بیان اینکه موضوع سرمایه‌گذاری در استان باید برجسته شود تاکید کرد که سرمایه‌گذاری‌های خرد در این استان با اشتغال‌زایی اندک، بهتر و بیشتر به بهره‌وری می‌رسد.

ب) اولویت دوم: مرزها

شناخت اولویت‌ها الزامی برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان

موقعیت مرزی سیستان و بلوچستان که امکان تامین کالاهای واسطه‌ای صنعتی از خارج و دسترسی به بازارهای صادراتی را تسهیل می‌کند یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این استان است.

به گفته کارشناسان مرزها دارای اهمیت و تأثیر بسزایی در توان اقتصادی و میزان مبادلات بازرگانان کشورهای مختلف با یکدیگر دارند و بدیهی است که توجه به آن‌ها تأثیر مستقیم بر شمار و کیفیت کاروان‌های تجاری خواهد داشت و یکی از مهمترین نقش‌ها را در رونق اقتصادی ایفا می‌کند. استاندار سیستان و بلوچستان  در این ارتباط گفت که این استان در عین محرومیت دارای خیلی از مزیت‌های دست‌نخورده از جمله فرصت مرز و مبادلات تجاری است که در بسیاری از استان‌ها این فرصت وجود ندارد.

ج) اولویت سوم: دریا

شناخت اولویت‌ها الزامی برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان

دریا از جهت موقعیت ارتباطی برای حمل کالا و تامین منابع آبی پایدار در صورت شیرین‌سازی ظرفیت مهمی برای سیستان و بلوچستان است که می‌تواند آن را از اولویت‌های سرمایه‌گذاری قرار دهد.

 ۱) تجارت: مرزهای آبی سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت ممتاز منطقه‌ای کشور و خارج بودن از منطقه بحران‌خیزِ خلیج فارس به صورت بالقوه یکی از پرارزش‌ترین سواحل دنیا به لحاظ قابلیت‌های ‌بازرگانی، ترانزیتی و توسعه سایر فعالیت‌های‌اقتصادی در زمینه‌های صنعتی و گردشگری به حساب‌ می‌آیند.

۲) انتقال آب: منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان در این ارتباط گفت که طرح انتقال آب از دریای عمان حیاتی‌ترین طرح در استان بوده زیرا طرح‌های گوناگون و بزرگی در منطقه وجود دارد که اگر اصلی‌ترین منبع حیات یعنی آب نباشد تمام آن‌ها با چالش جدی مواجه خواهند بود.

د) اولویت چهارم: معادن

شناخت اولویت‌ها الزامی برای سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان

معادن سیستان ‌و بلوچستان هم فراهم‌آورنده ملزومات اولیه صنایع‌اند، هم عامل رونق تولید، هم افزایش‌دهنده اشتغال و در نهایت عامل رشد صادرات و ارزآوری برای کشورمان ایران هستند. استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت معادن این استان توضیح داد که منطقه به لحاظ ذخایر آنتیموان رتبه اول، ذخایر طلا رتبه دوم و منیزیوم جایگاه سوم را دارد اما آنچه مشهود است این ذخایر هنوز در زیر زمین هستند و در عین اینکه مجوزهای اکتشاف و استخراج صادر شده اما مستلزم حضور سرمایه‌گذار و آغاز عملیات اجرایی است.

سرمایه‌گذاری همواره به عنوان یک متغیر اصلی در روند و تحرک اقتصادی مطرح بوده و ماهیت پویای آن باعث شده که در دوره‌های متفاوت برایش اولویت‌های متعددی در نظر گرفته شود؛ طبق این گزارش تعدادی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری از منابع مختلف اقتصادی و نظر مسولان سیستان و بلوچستان استخراج شد تا حرکتی هر چند کوتاه در مسیر سرمایه‌گذاری مناسب برای توسعه این استان شکل گیرد.