ضرورت تعریف قوانین تسهیل‌کننده در بخش معدن

مهرداد شکوهی در گفت‌وگو با معدن‌نامه درباره جذب سرمایه‌گذاری در بخش معدن اظهار کرد: بخش معدن ایران هم اکنون در دوران رکود بسر می‌برد و شرایط رونق فعلا مهیا نیست و بازار داخلی ضعیف شده است. در حال حاضر برگزاری نمایشگاه‌های معدنی و صنعتی در سطح بین‌المللی کمک بسیاری در راستای بهبود ارتباط شرکت‌های داخلی با خارجی کرده اما صرفا می‌توان گفت این نمایشگاه‌ها برای معرفی شرکت‌ها، محصولات و خدمات مثمر ثمر خواهد و نمی‌توان تنها از این طریق شاهد رونق باشیم.

او افزود: معادن عمدتا ماده اولیه تولید می‌کنند و خوراک صنایع هستند و تا زمانی که صنایع‌مان در رکود هستند بازار مواد معدنی‌مان قدرت ندارد. به همین دلیل منتظر تحول بازار داخلی هستیم. زیرا هنوز در بازار خارجی تقاضایی وجود ندارد البته این موضوع به دلیل این است که نتوانستیم به خوبی بازاریابی کنیم. چرا که ورود به بازارهای خارجی مشکلات خاص خودش را دارد.

شکوهی با بیان اینکه هنوز سرمایه‌گذاران خارجی به ما اعتماد ندارند، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی همچنان نسبت به سرمایه‌گذاری در معادن ایران تردید دارند و نتوانستند به خوبی روابط بانکی با ما برقرار کنند و در این زمینه‌ها بسیار با احتیاط با ما برخورد می‌کنند. چرا که سرمایه‌گذار ترسو است و به تدریج به بازار کشور دیگری اعتماد می‌کند. ضمن اینکه در دنیا هم معادن دچار رکود هستند و هنوز جو بازارهای جهانی برای سرمایه‌گذاری مساعد دیده نمی‌شود.

او با بیان اینکه مانع‌تراشی و سیاست‌های غلط باعث شده سرمایه‌گذاران رغبتی به سرمایه‌گذاری نشان ندهند، گفت: سرمایه‌گذار ترسو است و قوانین بخش معدن ایران باید تسهیل کننده باشد. در غیر این صورت سرمایه‌گذار می‌ترسد و ریسک نخواهد کرد. از سویی بهتر است نوع نگاه به سرمایه‌گذار خارجی در جامعه عوض شود و اینگونه تلقی نشود که منابع کشور در معرض خطر است چرا که هم سرمایه‌گذار داخلی و هم سرمایه‌گذار خارجی با سرمایه‌گذاری‌اش باری از دوش دولت برمی‌دارد و فعالیت را برای کشور اقتصادی می‌کند.

شکوهی ادامه داد: دولت برای انجام هر کاری باید سرمایه‌گذاری کلانی کند و جذب نیروداشته باشد اما بخش خصوصی و سرمایه‌گذار با هزینه خود بدون خرج تراشی این کارها را انجام می‌دهد. جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای رومانی، لهستان، آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی داشتیم اما این مذاکره‌ها به نتیجه‌ای نرسید و آنها فعلا قانع نشده‌اند. معادن ایران برای سرمایه‌گذاری آماده هستند و بهتر است با سیاست‌های درست به استقبال بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی رفت. اعتقاد راسخ دارم که تا کنون غیر از معدن مس سرچشمه هیچ کدام از معادن ما با مقیاس‌های بین‌المللی اکتشاف نشده‌اند و در معدنی که کامل اکتشاف نشده استخراج هم در آن کامل انجام نشده است.بنابراین در هر دو زمینه به شدت نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.