ضرورت تعیین سهم تسهیلات بر اساس خلق ارزش افزوده

به گزارش اخبار فولاد،  هر ساله به بخش‌های مختلف اقتصادی ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود و سهم صنعت و معدن ۳۰درصد از این رقم است. این در حالی است که صنعت و معدن سهمی بیش از ۵۰درصدی در تولید ناخالص ملی دارد و منبع ایجاد ارزش افزوده چشمگیری برای کشور است. معدن و صنایع معدنی به عنوان زیرمجموعه‌ای از صنایع کشور از جمله بخش‌هایی است که حتی در تنگنای تحریم‌ها و بحران‌های اقتصادی جریان تولید و صادرات را حفظ کرده و منشا درآمدهای ارزی برای کشور بوده است. با این اوصاف انتظار می‌رود نظام بانکی کشور سهمی بیشتر از ۳۰درصد را برای بخش صنعت و معدن در اختصاص تسهیلات قائل باشد. افزایش این سهم علاوه بر جهش تولید و درآمدهای صادراتی مزایایی همچون اشتغالزایی به ویژه در مناطق محروم کشور را در پی دارد.

رضا اشرف‌سمنانی، رییس اتحادیه حفاران غیرنفتی در این باره به اخبار فولاد گفت: به باور من اختصاص تسهیلات به بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور بسته به این است که کدام بخش می‌تواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند و تولید ناخالص ملی را افزایش دهد، ناگفته پیداست که معدن و صنایع معدنی در جایگاه یکی از زیرمجموعه‌های صنعتی کشور از پتانسیل بالایی در این زمینه برخوردار هستند.

وی افزود: محصولات این دو گروه صنعتی ظرفیت چشمگیر برای صادرات دارد، بیشتر فلزات در گروه کالاهای اساسی می‌گنجند و از هر رویکردی که به معدن و صنایع معدنی نگاه شود، شایستگی بهره‌مندی از تسهیلات در آن نمایان است. بررسی ارقام تولید و صادرات محصولات معدن و صنایع معدنی در چند سال گذشته به خوبی موید این گفته است، به ویژه که محصولات معدن و صنایع معدنی حتی در تنگنای تحریم‌ها هم توانسته رشد تولید و صادرات را ادامه دهد.

او ادامه داد: ایران در حال حاضر جایگاه دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان را به خود اختصاص داده و رشد تولید فولاد در ایران به معنای ترقی عملکرد چندین معدن و دیگر صنایع مرتبط است.  

اشرف‌سمنانی اضافه کرد: فولاد و مس در ایران جایگاه ویژه‌ای در معدن و صنایع معدنی ایران دارند و در واقع محصولات پایه‌ای هستند که سود حاصل از تولید و صادرات آنها نه تنها خود این صنایع بلکه صنایع دیگر را تغذیه می‌کند، در مقام تمثیل این صنایع مادر صنایع دیگر هستند و هر قدر مادر توانمندتر باشد بهتر می‌تواند صنایع خرد‌تر را پرورش دهد.

مشاور مدیرعامل میدکو اظهار کرد: از منظری دیگر باید توجه داشت معادن عامل ایجاد درآمد و اشتغال در نقاط دورافتاده و محروم کشور هستند و تقویت معادن به معنای کاهش محرومیت و افزیش آبادانی است، این ویژگی‌ها اگر نگوییم در صنایع دیگر وجود ندارد اما به‌ندرت دیده می‌شود.  

وی افزود: در نتیجه در تخصیص تسهیلات به صنایع باید پتانسیلی که آنها در آفرینش ارزش افزوده، اشتغال و صادرات دارند را موردتوجه قرار داد. با امتیازدهی به صنایع گوناگون براساس شاخص‌های از پیش‌ تعیین شده می‌توان ارزیابی کرد که اختصاص تسهیلات به کدام یک الزام بیشتری دارد.