ظرفیت اشتغال زرشوران ۲برابر می‌شود

قرارداد ساخت کارخانه جدید فرآوری و استحصال طلای زرشوران بین شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران و شرکت‌های کاهنربا و فولادتکنیک در ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) امضا شد.

زمان برگزاری این آیین، شنبه هفته گذشته بود و مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، روانبخش امیری مدیرعامل شرکت گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران، اردشیر سعدمحمدی معاونت طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو و جمعی از اعضای هیات مدیره زرشوران از حاضران در این آیین بودند.
به گزارش صمت در این آیین، امیری از سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای این واحد جدید خبر داد و اضافه کرد در ۳ سال آینده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه خواهد شد. کرباسیان نیز در تکمیل سخنان مدیرعامل زرشوران از راه‌اندازی فاز دوم کارخانه طلای زرشوران در مناقصه بین‌المللی ۲ مرحله‌ای و در قالب ای‌پی‌سی ( EPC) خبر داد و افزود مقرر بود برنده مناقصه، ساخت فاز دوم کارخانه فرآوری و استحصال طلای زرشوران را در مدت ۳ سال و با ظرفیت ۳ تن انجام دهد. وی همچنین از افزایش ظرفیت اشتغالزایی این واحد از ۷۰۰ نفر به بیش از ۲برابر خبر داد.

سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد تومانی
روانبخش امیری درباره فرآیند سپری شده تا امروز و رسیدن به مرحله انعقاد قرارداد ساخت کارخانه فرآوری و استحصال طلای زرشوران (فاز توسعه طلای زرشوران) توضیح داد: با توجه به اکتشافات جدید و بررسی‌هایی که در حوزه معادن انجام شده، افزایش میزان ذخایر و همچنین افزایش رتبه دقت ذخایر، تصمیم‌هایی در فاز توسعه برای ایجاد یک کارخانه جدید گرفته شد و ما در سال گذشته، مراحل مختلف برگزاری مناقصه را پشت سر گذاشتیم.
این مناقصه در ۲مرحله و به صورت بین‌المللی اجرا شد و اجرای کار در قالب قراردادهای ‌ای‌پی‌سی بود. پس از طی مراحل مختلف، برنده این مناقصه انتخاب شد و به دنبال آن، امروز چنین آیینی برگزار می‌شود. برنده این مناقصه در واقع یک شرکت ایرانی-خارجی و طرف خارجی، شرکتی از افریقای جنوبی است.
وی افزود: ظرفیت ورود خاک یا کانسنگ به این کارخانه ۶۰۰ هزار تن تعریف شده است. برای ماده معدنی موجود در معدن، این کارخانه براساس مطالعات مهندسی طراحی می‌شود و در مدت زمان مقرر ساخته خواهد شد.
برآورد میزان سرمایه‌گذاری در این واحد حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که فقط شامل این کارخانه خواهد شد. بخشی از زیرساخت‌ها نیز باید تکمیل شده و توسعه داده شود.
همچنین براساس توافقنامه‌ای که در گذشته با ایمیدرو منعقد شده و در امسال، بازنگری و بازطراحی می‌شود زیرساخت‌ها به این مبلغ اضافه خواهد شد. برآوردهای اولیه نشان‌دهنده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که در ۳ سال آینده صرف این پروژه می‌شود.

استفاده از فناوری پی‌اُ‌ ایکس
امیری در بخش دیگری از سخنان خود از بکارگیری فناوری اکسیداسیون تحت فشار یا پی‌اُ ایکس (pressurized oxidation) در این کارخانه خبر داد و گفت: شرکت تامین‌کننده این فناوری نیز از شرکت‌های صاحبنام جهانی است و فهرست تامین‌کنندگان تجهیزات نیز به خوبی تنظیم شده، در نتیجه بیشتر تامین‌کنندگان تجهیزات ما اروپایی هستند.

رشد ۲برابری اشتغال
کرباسیان در تکمیل سخنان امیری گفت: فاز یک این کارخانه در سال ۹۳ به بهره‌برداری رسید اما با وجود زحمت‌هایی که برای آن کشیده شده بود، به این دلیل که طراحی و تامین ماشین‌آلات آن در زمان تحریم انجام شده بود، کیفیت لازم را نداشت. خوشبختانه اکنون مشکلات کارخانه برطرف شده، ضمن اینکه در قرارداد کنونی از پیمانکار برنده خواسته شده که اصلاحات فاز یک را انجام دهد. در نتیجه پیش‌بینی ما این است که در نهایت ۲کارخانه طلای زرشوران تا پایان عملیات این پروژه بتوانند به ۳/۵ تن و پس از آن به ۵ تن طلا دست پیدا کنند.
بدیهی است که نوع خاک هم تاثیر دارد اما با فناوری‌های جدید می‌توان ظرفیت طلای کشور را افزایش داد. خوشبختانه در ۳ تا ۴ سال گذشته، همکاران ما در طلای زرشوران و معاونت معدنی ایمیدرو اکتشافات جدیدی در آن منطقه انجام دادند. اکنون ۳۰ تن به ذخیره قطعی طلای منطقه افزوده شده و حدود ۱۲۰ تن ذخیره قطعی دارد. عملیات اکتشافی نیز ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود به دلیل اینکه این منطقه در رگه طلایی قرار گرفته، ذخایر جدیدی هم به‌دست آید. بر همین اساس تصمیم گرفتیم عملیات فاز۲ را با همکاری یک شرکت از افریقای جنوبی آغاز کنیم.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: اکنون ۷۰۰ نفر در آن منطقه مشغولند که از اهالی حوزه تکاب و شهرها و روستاهای اطراف هستند و با این پروژه نیز این رقم به‌دست‌کم ۲ برابر افزایش خواهد یافت.
بدیهی است ما از مسئولان و مردم محلی انتظار داریم در شرایطی که برای جوانان‌شان اشتغال ایجاد شده است، از سرمایه‌گذاران این پروژه حمایت ویژه کنند، ضمن اینکه دولت هم حمایت ویژه خود را انجام خواهد داد و باعث تحول در آن منطقه خواهد شد.

مسئولیت اجتماعی
کرباسیان در ادامه، به عملی شدن مسئولیت اجتماعی بخش معدن کشور در این پروژه اشاره کرد و گفت: اتفاق خوب دیگر به مسئولیت‌های اجتماعی برمی‌گردد که این کارخانه بر عهده دارد.
ایمیدرو اکنون با همکاری وزارت راه قصد تعریض راه تکاب-دندی را دارد و کمک به توسعه درمانی منطقه نیز در بودجه کنونی این کارخانه دیده شده و در نهایت آن منطقه به عنوان منطقه ویژه طلا شناخته می‌شود.

رشد تولید طلای زرشوران به ۲ تن
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه سخنان خود در آیین امضای قرارداد ساخت کارخانه جدید فرآوری و استحصال طلای زرشوران، ایران را کشوری معدنی معرفی کرد و توضیح داد: با عنایت ویژه‌ای که خداوند به ما داشته، در کنار نفت و گاز، معادن فراوانی نیز در کشور وجود دارد. متاسفانه به دلیل اینکه همواره سایه نفت بر اقتصاد ما بوده، در زمینه معدن به اندازه مورد نظر سرمایه‌گذاری نشده اما خوشبختانه با توجه به سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده، توجهی که به معدن شده و اقدامات وسیعی که سازمان ایمیدرو در اکتشاف انجام داده، اکنون به ذخایر جدید رسیده‌ایم.
از جمله این ذخایر ۳۰ تن طلا در زرشوران و حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن در سنگان است. ذخایر طلایی ما در معادن خراسان جنوبی، کردستان و سیستان و بلوچستان هم کشف شده و با وجود اینکه این ظرفیت خیلی زیاد نیست اما مجموع آنها میزان ذخایر ما را افزایش می‌دهد.
او ادامه داد: زرشوران در سال گذشته ۸۵۰ کیلو طلا با عیار۲۴ تولید کرد و اگر نقایص خط نخست برطرف شود، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، تولید طلا به ۱۲۰۰ کیلو در سال و ۲ تن در مجموع برسد و در کل سال آینده نیز تولید طلای آن از ۱۲۰۰ کیلو فراتر رود. طلای تولید شده بر اساس مقررات کشور و بانک مرکزی در بورس عرضه می‌شود و بیشتر خریداران آن هم عرضه‌کنندگان پایین‌دست محصولات طلایی هستند.
ایمیدرو در کشور نزدیک به ۵۰ تن ذخایر جدید طلا کشف کرده که حدود ۳۰ تن آن در منطقه زرشوران قرار دارد و حدود ۲۰ تن در دیگر نقاط پراکنده است. زمینه کشف ذخایر جدید طلا در کشور وجود داشته و کارهای اکتشافی ما نیز در ایمیدرو ادامه دارد.
کرباسیان در پاسخ به پرسشی درباره توسعه صنایع پایین‌دستی طلا در منطقه زرشوران گفت: یکی از هنرهایی که در کشور ما وجود دارد، مربوط به ساخت طلاست که در این زمینه صادرات هم داریم.
بدیهی است ما به کسانی که در این منطقه و در صنایع پایین‌دست ساخت طلا فعال باشند، تسهیلاتی ارائه می‌دهیم.

افزایش ذخایر معدنی در سال گذشته
رئیس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه این آیین به خبرنگاران گفت: تا پایان سال گذشته، طی کارهای وسیعی که ایمیدرو انجام داد حدود ۵۰۰ میلیون تن به ذخایر قطعی سنگ‌آهن، حدود ۴۵۰ میلیون تن به ذخایر زغال سنگ و حدود ۵۰ تن طلا به ذخایر کشور اضافه شد.
در حوزه مس، کرومیت و سایر اقلام هم ذخایر جدیدی کشف کردیم. همچنین اکتشاف خاک‌های دربردارنده ذخایر عناصر کمیاب را از ۳۰۰ هزار تن به ۱میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش دادیم.
وی در جواب پرسش خبرنگاران درباره تاثیر تحریم‌ها بر بخش معدن کشور اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیم قطعی گرفته نشده و همه منتظر هستند ببینند نتیجه مذاکره مقامات کشور با هیات اروپایی چیست. آنچه درحال‌حاضر می‌توان گفت این است که اروپایی‌ها همچنان علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند.