عزم جدی گل‌گهر در پروژه انتقال آب خلیج‌فارس

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک سپه در جلسه با مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با تاکید بر عملکرد خوب شرکت گل‌گهر گفت: خوشبختانه جمشید ملارحمان با همراهی سایر مدیران شرکت در دستیابی به اهداف شرکت، انجام پروژه‌ها و جهش در تولید موفق عمل کرده و این در سودآوری مدنظر سهامداران بسیار ارزشمند است.

به گزارش روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، محمدکاظم چقازردی در این دیدار ضمن اشاره به پروژه‌های معدنی و جلوگیری از هرز رفتن منابع گفت: هرچند بحث اجرای پروژه‌های جدید مهم است، اما درحال‌حاضر مهم‌ترین مسئله مدیریت پروژه‌های موجود است. وی ضمن تاکید بر لزوم توجه به منافع بلندمدت گفت: با شناختی که از شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر داریم باید برای افزایش بیشتر درآمد ارزی شرکت برنامه‌ریزی کنید، زیرا درآمد ارزی در شرایط فعلی تاثیر بسزایی در اجرای طرح‌های شرکت دارد. مدیرعامل بانک سپه همچنین با تقدیر از عزم جدی در پروژه انتقال آب خلیج‌فارس این طرح را انقلابی در مسیر صنعت و موجب نویدبخشی برای مردم دانست.

افزایش ارزش سهام گل‌گهر

در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ضمن تقدیر از مدیرعامل بانک سپه، با تاکید بر دقت در انتخاب مدیران گل‌گهر، توجه به پاکدستی، توان مدیریتی و تعهد کاری را از جمله شاخص‌های انتخاب مدیران مجموعه و بخش‌های مختلف شرکت برشمرد.
جمشید ملارحمان در ادامه با تشریح برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اقدامات موثری در راستای افزایش ظرفیت تولید محصولات زنجیره فولاد و همچنین توسعه حوزه‌های اکتشاف معادن، صنایع معدنی و ایجاد زیربناهای لازم انجام داده است. مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با اشاره به طرح‌های آتی این شرکت معدنی افزود: شرکت گل‌گهر ۱۴ پروژه مهم در دست اقدام دارد که یک مورد آن پروژه انتقال آب خلیج‌فارس است. بدون شک این پروژه نقش بسزایی در افزایش ارزش سهام شرکت گل‌گهر خواهد داشت. بنابر اظهارات ملارحمان، مجموع ارزش ریالی سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این ۱۴ طرح، افزون بر ۱۶۰ هزار میلیارد ریال است که به‌واسطه این طرح‌ها، در مجموع برای نزدیک ۴۴۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت خواهد گرفت.

راه‌اندازی ابرپروژه انتقال آب

چندی پیش رئیس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: نخستین پمپ خط انتقال آب از خلیج‌فارس با تلاش مهندسان داخلی آغاز به‌کار کرد. به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب‌پور تصریح کرد: پمپ ایستگاه شماره ۳ از خط انتقال آب خلیج‌فارس با موفقیت ازسوی متخصصان داخلی آغاز به‌کار کرده است.
به‌گفته وی، مقصد نخستین خط انتقال آب از خلیج‌فارس، شهرستان سیرجان و منطقه گل‌گهر است و پس از آن وارد سرچشمه (استان کرمان) می‌شود و در نهایت به یزد و چادرملو خواهد رسید. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سیاست‌های کلان ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تامین آب بخش معدن و صنایع معدنی گفت: این طرح ۹۰۰ کیلومتری، آغازی بر تامین آب از دریای آزاد ازسوی شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی است و صیانت از محیط‌زیست و آب‌های زیرزمینی جزو اهداف آن به‌شمار می‌رود. وی با اعلام اینکه این طرح از نظر طول، میزان دبی و فشار دارای مشخصاتی است که آن را از سایر پروژه‌های دنیا متمایز می‌کند، یادآور شد: پروژه فوق در شرایطی در سال جهش تولید در مسیر راه‌اندازی قرار گرفته که کشورمان از یک سو تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد و از دیگر سو در حال مبارزه با ویروس کرونا است.

مجری پروژه

خط انتقال آب از خلیج‌فارس ۱۱ ایستگاه انتقال دارد که ۷ ایستگاه آن تا منطقه گل‌گهر است. مسیر خط انتقال آب خلیج‌فارس در ۳ قطعه تعریف شده است؛ قطعه اول از کیلومتر ۳۷ غرب بندرعباس از محل آب شیرین‌کن تا گل‌گهر کرمان به طول ۳۰۳ کیلومتر، قطعه دوم از گل‌گهر تا مس سرچشمه کرمان به طول ۱۵۰ کیلومتر، قطعه سوم از مس سرچشمه تا چادرملو و اردکان یزد به طول ۵۱۰ کیلومتر. در این پروژه آب خلیج‌فارس از سطح دریا تا ارتفاع ۲۴۰۰ متری پمپاژ می‌شود و در ناحیه گل‌گهر در ارتفاع ۱۷۵۰ متری قرار می‌گیرد.
شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس با سرمایه‌گذاری و سهامداری شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، صنایع ملی مس ایران و چادرملو برای تامین آب صنعتی و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد تاسیس شده است.

شیرین‌سازی آب

اقدامات انجام شده شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس در شیرین‌سازی آب عبارت از تاسیس شرکت مهندسی توسعه آب آسیا با ماموریت آبگیری از خلیج‌فارس و شیرین‌سازی آب برای انتقال. هم‌اکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ازسوی این شرکت فعالیت‌های اجرایی در بخش سیویل و آبگیر شروع شده و برای بخش‌های دریایی نیز در حال انتخاب پیمانکار هستند. قسمت شیرین‌سازی به‌صورت BOO به اشخاص حقیقی واگذار شده، به‌طوری‌که ۲ گروه با ظرفیت‌های ماژول ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز در مناقصه برنده شده و مشغول عملیات اجرایی هستند. تامین برق نیز به‌صورت BOO برای احداث نیروگاه در سایت شیرین‌سازی پیگیری شده است.

خط انتقال

شرکت تامین و انتقال آب خلیج‌فارس پس از اخذ مجوز از دستگاه‌های ذی‌ربط، نسبت به مسیرگشایی از بندرعباس تا گل‌گهر و مس سرچشمه به عرض ۳۰ و به طول ۴۵۲ کیلومتر اقدام کرده است. جنس لوله‌های مصرفی قطعه اول فولادی و قطر آنها ۱.۶ متر بوده که به‌طور عمده در کارخانجات داخلی در حال تولید و روکش‌زنی هستند. امروز این مسیر در مرحله کانال‌کشی، جوشکاری لوله‌ها و نصب است. طراحی مهندسی قطعه دوم نیز به‌صورت کامل انجام شده و در مرحله انتخاب پیمانکار به‌صورت PCF است. پیمانکار قطعه سوم نیز انتخاب شده و برنامه‌ریزی برای انتخاب پیمانکار اصلی به‌صورت EPCF در حال انجام است.