فعالیت در ۶۵۲ هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی

پهنه‌بندی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در چند سال گذشته در کشور انجام شده است؛ به‌طور مثال در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰۹ پهنه اکتشافی معرفی شده که وسعت آن ۸۵۰ کیلومترمربع بوده است. از این تعداد ۹۷ فقره آزادسازی و کار اکتشاف آن انجام شده است.

تعداد کل مناطق امیدبخش نیز ۹۱۷ فقره بوده که ۴۰۰ فقره به مزایده گذاشته شده و ۵۱۷ فقره نیز در اختیار مجری طرح‌ها قرار گرفته است.

اکتشاف محدوده‌های امیدبخش جدید
معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: اکنون در ۳۰ استان کشور در وسعت ۶۵۲ هزار و ۶۱ کیلومتر مربع پهنه‌های اکتشافی معدنی به این سازمان (کنسرسیوم) واگذار شده است.
به گزارش ایرنا، محمد آقاجانلو افزود: امروز مساحت پهنه‌های معدنی در حال کار افزون بر ۳۸۴ هزار و ۷۹۵ کیلومتر مربع است. 
بقیه پهنه‌ها نیز به وسعت ۲۷۷ هزار و ۷۶۶ کیلومتر مربع پس از انجام عملیات اکتشافی در فاز یک و دو آزادسازی شده است.
وی یادآور شد: مساحت پهنه‌هایی که برای ادامه عملیات اکتشافی به مشارکت با بخش خصوصی گذاشته شده، ۶۶۰ هزار و ۸۱ کیلومترمربع است.
پیش از این خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفته بود: فعالیت اکتشافی ایمیدرو در دولت یازدهم تا سال ۱۳۹۷ افزون بر ۲۷۰ هزار کیلومترمربع بود و در سال ۹۸ برنامه ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع کلید خورد. در مجموع برنامه اکتشافی ایمیدرو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۶۵۰ هزار کیلومترمربع برآورد شده است.
آقاجانلو پیرامون نتایج عملیات اکتشاف ایمیدرو نیز توضیح داد: پس از عملیات اکتشاف در فازهای شناسایی و پی‌جویی تعداد ۷۵۹ محدوده امیدبخش به مساحت ۳۴ هزار و ۹۵ کیلومتر مربع به‌دست آمد. برای ۲۸۱ محدوده به مساحت ۲۹ هزار و ۳۸ کیلومتر مربع درخواست پروانه اکتشاف و بقیه محدوده‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها واگذار شد تا با برگزاری مزایده عمومی به بخش خصوصی واگذار شود. وی خاطرنشان کرد: امسال که به‌عنوان سال جهش تولید نام‌گذاری شده، تلاش ایمیدرو اکتشاف محدوده‌های امیدبخش جدید و ایجاد اطلاعات استاندارد و شفاف در این محدوده‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های بخش‌های علاقه‌مند به این عرصه است.
این مقام مسئول اضافه کرد: براساس قوانین، برای ادامه عملیات اکتشاف در فازهای عمومی و تفصیلی باید پروانه اکتشاف ازسوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت هر استان برای ایمیدرو صادر شود که براین اساس تاکنون ۷۳ پروانه اکتشاف به مساحت حدود ۳۰۰ کیلومترمربع در زمینه مواد معدنی مختلف مانند سرب و روی، طلا، مس، آهن، زغال‌سنگ، شورابه و… صادر شده است.
به‌گفته وی، اکنون عملیات اکتشاف در محدوده‌های دارای پروانه در حال پیگیری است و در ۱۲ محدوده گواهی کشف صادر شده است. این رویه در چارچوب راهبردهای اصلی ایمیدرو به‌منظور توسعه فعالیت اکتشافی دنبال می‌شود.
آقاجانلو بابیان اینکه عملیات اکتشاف در ۹ بلوک پهنه آباده-جازموریان به‌وسیله فرآیندهای قانونی با مشارکت بخش خصوصی در حال انجام است، گفت: حدود ۵۰ محدوده در این بلوک‌های امیدبخش ارزیابی شده که اکنون برای ۱۰ محدوده پروانه اکتشاف درخواست شده است.
وی افزود: در ۲ پهنه قروه و بیجار در استان کردستان با مشارکت بخش خصوصی، عملیات اکتشاف در حال انجام است. 
در پهنه قروه ۱۴ محدوده امیدبخش شناسایی شده که برای آن درخواست پروانه اکتشاف شده است. علاوه بر این در پهنه بیجار ۶ پروانه اکتشاف صادر شده است