مرمر جهانی در کردستان

سنگ مرمر کردستان به‌ویژه سنگ قروه یکی از بهترین نمونه‌های سنگ‌ مرمر در جهان است.

معادن سنگ مرمر باباشوراب و قصلان، از درجه کیفی بالایی برخوردار هستند. از این‌رو برای ثبت جهانی آن در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تلاش کردیم و در نهایت موفق شدیم در امسال آن را ثبت کنیم.
کیفیت بالای سنگ مرمر کردستان، باعث ثبت جهانی این محصول معدنی شده است. اما آنچه این روزها به یک معضل بزرگ در استان تبدیل شده است، خام‌فروشی سنگ مرمر است. بدون تردید وقتی محصولی در جهان برند شود، زمینه‌ها برای رشد صادرات آن فراهم می‌شود اما ما آنچنان که باید از این فرصت برای توسعه صادرات بهره نگرفتیم. امیدواریم بهره‌برداران این معادن در کردستان به‌خوبی از این فرصت برای صادرات استفاده کنند و شرایط را برای توسعه کارخانه‌های فرآوری و تبدیل آن به محصولات معدنی فراهم کنند.
این ذخایر محدود هستند و دست‌کم می‌توان تا ۱۵ سال آینده از آنها برداشت کرد. برداشت غیر اصولی از این معادن باعث شد که کیفیت این ذخایر افت کند.
اگر این روند ادامه داشته باشد در چند سال آینده با محدودیت این ذخایر روبه‌رو خواهیم شد. درحال‌حاضر معدن باباشوراب بیشترین ذخیره را دارد و با کیفیت‌ترین سنگ مرمر را در کردستان تولید می‌کند.
نکته‌ای که از آن غافل شدیم، برداشت و استخراج غیراصولی از این معادن است. از این‌رو لازم است که مناطق جدید برای استخراج شناسایی شوند چراکه همین تعداد معادن دست کم برای ۱۵ سال آینده جوابگو هستند. این نکته را باید در نظر داشت که استخراج این ماده معدنی هدررفت فراوانی دارد. از این‌رو باید از لاشه‌های این معادن استفاده بهینه کرد و تا آنجا که امکان دارد در محدوده‌های این معادن، اکتشافات اصولی انجام داد. عمده شهرستان‌هایی که در آنها معادن سنگ مرمر شناسایی شده است، عبارتند از قروه، بیجار و دهگلان.
افشین شیخ‌اسماعیلی – رئیس اداره امور معادن استان کردستان