معدن، مهم‌ترین پیشران اقتصاد کشور

در آخرین روزهای هفته گذشته هجدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی معدن ایران در حالی برگزار شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال ۹۹ برنامه رشد تولید در بخش صنایع معدنی به میزان ۲۵ درصد را هدف‌گذاری کرده و قرار است هزار معدن غیرفعال به مدار تولید بازگردند.

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه معدن مهم‌ترین پیشران اقتصادی کشور است گفت: در برنامه ششم به‌درستی معدن به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور معرفی شده است؛ بر همین اساس برنامه‌ریزی‌ها، تمرکزها و سرمایه‌گذاری‌ها باید روی پیشران‌هایی باشد که موتور محرک اقتصاد کشور هستند.
داریوش اسماعیلی بیان کرد: نیازمند حضور و تلاش تشکل‌ها، نهادها و فعالان بخش معدن هستیم که یکی از آنها سازمان نظام مهندسی معدن است. این فرمایش رهبر معظم انقلاب که بهترین جایگزین برای نفت بخش معدن است، فرمایشی درست و کارشناسی است.
وی با تاکید بر اینکه ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی است، افزود: در دوران تحریم موفق‌ترین و مقاوم‌ترین بخش، بخش معدن بود که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این بخش از اقتصاد نه‌تنها به سمت رکود نرفت بلکه موفق به ثبت رشد هم شد؛ به‌عنوان مثال در حوزه تولید فولاد شاهد رشد بوده‌ایم.

جذب نقدینگی به سمت تولید

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از مشکلات اصلی این روزها را نقدینگی سرگردان خواند و گفت: باوجود تمام برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نتوانستیم نقدینگی را آنطور که باید به سمت تولید هدایت کنیم، این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از این نقدینگی می‌تواند جذب بخش معدن شود.

تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال تشکیل شرکت‌های سهامی عام پروژه هستیم تا معادن موجود در دست دولت مانند سنگان، موته و… را به این قالب برده و یک یا چند شرکت به‌عنوان سهامدار وارد و باقی سهم به مردم عرضه شود. در این شرایط می‌توان بخشی از نقدینگی سرگردان دست مردم را به سمت تولید هدایت کرد.

اتفاقات خوب در حوزه طلا

معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه این مراسم گفت: برای بخش طلا خبرهای خوبی داریم و اطمینان دارم به‌زودی طلا در کشور نقشی شبیه فولاد ایفا خواهد کرد. در حال ‌حاضر هزار نقطه امیدبخش برای کشور اکتشاف شده است.

هوشمندسازی کامل بخش معدن

اسماعیلی تصریح کرد: نظام مهندسی معدن می‌تواند بازوی توانمند تخصصی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد و خوشبختانه جهت‌گیری‌ها در این موضوع خوب است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری این اجلاس بیان کرد: یکی از وظایف این اجلاس پیگیری و بررسی برنامه شش‌ساله سازمان است. باید دید این برنامه به کجا رسیده است.
اسماعیلی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین موارد این برنامه شش‌ساله، هوشمندسازی فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی معدن است. البته در وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به‌دنبال هوشمندسازی کامل بخش معدن هستیم.
وی تاکید کرد: شرط ادامه ارتباط بین معاون معدنی وزارتخانه و سازمان نظام مهندسی اجرای هوشمندسازی در این سازمان تا سال آینده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در راستای حمایت از بخش معدن، صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی ۳ هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به معادن در نظر گرفته است.
وی همچنین با اشاره به مسئولان فنی، بیان کرد: اعتقاد داریم باید در کنار مسئول فنی که تمام‌وقت در معدن حضور دارد، ناظران فنی نیز حضور داشته باشند. در حوزه صنایع معدنی نیز معتقد به حضور مسئولان فنی هستیم.

استفاده از توانایی نظارتی نظام مهندسی

تقی نبئی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: امروز اعضای سازمان نظام مهندسی معدن ایران در بخش نظارت اکتشاف معدن حضور ندارند و ضروری است از این ظرفیت استفاده لازم به عمل آید.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این مراسم افزود: بخش اکتشاف به‌منزله زیربنای توسعه بخش معدن محسوب می‌شود و چنانچه طرح و سرمایه‌گذاری به‌درستی انجام نشود، ریسک فعالیت‌های معدنی افزایش می‌یابد.
دولت‌های یازدهم و دوازدهم از سال‌های ۹۸- ۱۳۹۳ توسعه فعالیت اکتشافی به وسعت ۶۵۰ هزار کیلومترمربع را در دستور کار قرار دادند که ۲۵۰ کیلومتر مربع در دولت یازدهم به مورد اجرا گذاشته شد و بقیه همچنان در حال اجراست.
ذخایر معدنی شناسایی شده کشور بالغ بر ۵۷ میلیارد تن است که از این رقم حدود ۳۷ میلیارد تن قطعی و بقیه احتمالی است و کشورمان از این منظر در رتبه پانزدهم جهانی است.

سهم معدن در تولید ناخالص داخلی

نبئی ضمن یادآوری سهم یک درصدی بخش معدن در تولید ناخالص داخلی، گفت: انتظار می‌رود این سهم ظرف یک تا یک سال و نیم آینده به ۱.۵ درصد برسد و چنانچه فرآیندهای لازم انجام شود، بخش معدن ظرفیت رسیدن به سهم ۳ درصدی در تولید ناخالص داخلی را دارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز نگاه‌ها در بخش معدن، نسبت به گذشته متفاوت است. جلوگیری از خام‌فروشی و توجه به فرآوری مواد معدنی مورد تاکید قرار دارد.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران تاکید کرد: باتوجه به محدودیت‌های ناشی از فروش نفت و پیامدهای بحران کرونا، بخش معدن می‌تواند در سال جهش تولید نقشی تاثیرگذار در اقتصاد کشور ایفا کند، اما واقعیت اینکه دستورالعمل‌های لازم، زیر ساخت‌ها و…در بخش معدن فراهم نیست.