منابع معدنی، محور توسعه کرمان

استان کرمان از ظرفیت‌های ویژه معدنی برخوردار است. وجود ذخایر غنی معدنی فلزی و غیرفلزی موجب شده از این استان با عنوان بهشت معدنکاران نیز یاد شود.

این منابع معدنی می‌توانند نیاز صنایع کشور به مواد اولیه را تامین کنند و در عین حال به توسعه اقتصادی و صنعتی در این استان منجر شوند. سنگ آهن و مس ۲ ذخیره مهم معدنی در استان کرمان هستند که صنایع معدنی متعددی حول این ظرفیت‌ها شکل گرفته‌اند؛ بنابراین از این منابع غنی معدنی می‌توان با عنوان عوامل اثرگذار در توسعه استان کرمان نام برد.

البته محدودیت‌هایی در مسیر توسعه صنایع معدنی در استان کرمان وجود دارد که از  مهم‌ترین آنها می‌توان به کمبود آب اشاره کرد؛ بر همین اساس اجرای پروژه انتقال آب حلیج فارس به این استان کلید خورد. خوشبختانه فاز نخست این پروژه چندی پیش افتتاح شد. بدون تردید در سایه اجرا و تکمیل شدن این پروژه امکان تکمیل زنجیره تولید صنایع معدنی در این استان فراهم می‌شود و بدین ترتیب شاهد ارزش‌آفرینی و اشتغالزایی هرچه بیشتر در استان کرمان خواهیم بود.


ظرفیت ویژه


معاون اول رئیس‌جمهوری در جلسه دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه استان کرمان در بخش معادن، سنگ‌آهن و مس از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است، گفت: با کمک نیروهای تحصیلکرده و متخصص در استان کرمان که از دیگر مزیت‌های کم‌نظیر این استان هستند، می‌توان زمینه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کرد.

به گزارش ایرنا اسحاق جهانگیری در جلسه با اعضای مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، استان کرمان را از استان‌های پرظرفیت و مهم کشور برشمرد و اظهار کرد: روند توسعه استان کرمان در سال‌های اخیر از شتاب مناسبی برخوردار شده و لازم است این روند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.


آب، محور توسعه کرمان

جهانگیری با تاکید بر اینکه مشکل کم‌آبی استان کرمان از مهم‌ترین مسائل این استان محسوب می‌شود، تصریح کرد: انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان طرحی مهم و بزرگ بود که در دوره‌ای کوتاه به مرحله اجرا رسید. اجرایی شدن این پروژه پیام روشنی را در کشور به همراه داشت؛ با این مضمون که باید از منابع آب دریای عمان، خلیج فارس و آب‌های آزاد در جهت توسعه کشور بیش از پیش استفاده کنیم.

وی افزود: تکمیل زیرساخت‌های استان کرمان نظیر راه و راه‌آهن از مهم‌ترین نیازهای توسعه و پیشرفت استان است. در این راستا اتصال جیرفت به بندر جاسک از طریق خطوط ریلی یکی از برنامه‌های مهم دولت است. جاسک در آینده یکی از مهم‌ترین قطب‌های حمل‌ونقل دریایی خواهد بود و دولت طرح‌ها و برنامه‌های بسیار پراهمیتی نظیر صادرات نفت خام از جاسک و ایجاد بندری بزرگ در این منطقه را در دستور کار خود دارد.


توجه به نیازهای استانی

معاون اول رئیس‌جمهوری با یادآوری اینکه استان کرمان در بخش گازرسانی نیازمند توجه بیشتری است، عنوان کرد: این کاستی در بخش روستایی بیشتر است که لازم است با تمرکز جدی ازسوی وزارت نفت شاهد گازرسانی به مناطق روستایی استان کرمان باشیم.

جهانگیری با بیان اینکه استان کرمان باوجود کم‌آبی، استانی مهم در بخش کشاورزی است، مطرح کرد: البته گاهی آسیب‌هایی به محصولات کشاورزی استان وارد می‌شود و اتفاقاتی نظیر سرمازدگی و توفان شن که نمونه آن اخیرا در منطقه رودبار مشاهده شد، زمینه خسارت به کشاورزان استان را فراهم می‌کند.

در این جلسه که معاون رئیس‌جمهوری در امور مجلس نیز حضور داشت، نمایندگان مردم استان کرمان در مجلس شورای اسلامی به بیان مهم‌ترین مسائل و کاستی‌های کلان استان پرداختند و دغدغه‌های حوزه‌های انتخابیه خود را نیز مطرح کردند.
ایجاد راه‌آهن، تکمیل راه‌های مواصلاتی، کمک به خودروسازی استان، افزایش تخت‌های بیمارستانی و توجه به بخش آب، برق و گاز استان از مهم‌ترین مطالبات نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی بود که در این جلسه مطرح شد.


سخن پایانی

منابع معدنی به‌عنوان ابزار توسعه کشور شناخته می‌شوند. بهره‌گیری از این منابع و تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر تاثیر بسزایی در اشتغالزایی و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند؛ اما تحقق اهداف توسعه‌ای یادشده به الزاماتی نیاز دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تامین آب و توسعه خطوط حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای اشاره کرد.

خوشبختانه با اجرای پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان، طرحی مهم و بزرگ، باید به تامین آب مورد نیاز صنایع در این استان امیدوار باشیم. بدون تردید با بهره‌گیری از این منابع آبی می‌توان زمینه توسعه صنایع معدنی کرمان را فراهم کرد. در همین حال می‌توان بخشی از این منابع را به تامین نیازهای کشاورزی اختصاص داد. امید می‌رود در سایه توجه هرچه بیشتر سیاست‌گذاران به استان کرمان و تامین زیرساخت‌های موردنیاز زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های معدنی این استان فراهم شود.