نگاهی به ۱۰معدن برتر نقره جهان

نقره، فلزی نرم، سفیدرنگ، براق و گرانبهاست که در میان عناصر شیمیایی بالاترین رسانایی الکتریکی و در بین تمام فلزات بیشترین رسانایی گرمایی را دارد.

نقره در طبیعت به شکل خالص، آلیاژ طبیعی همراه با طلا و دیگر فلزات و همچنین به شکل سنگ معدنی یافت می‌شود. بیشترین تولید نقره جهان به شکل محصولی فرعی در استخراج مس، نیکل، سرب و روی به‌دست می‌آید. به گزارش صمت به نقل از بزینس‌اینسایدر ۱۰مورد از بزرگترین معادن نقره جهان معرفی می‌شوند. در فهرست زیر تفاوت در حجم تولید معادن در سال‌های ۲۰۱۵و۲۰۱۶ میلادی آمده که برابر با سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ خورشیدی است

ساسوتی
«ساسوتی» بزرگترین معدن نقره جهان، در سال گذشته میلادی ۲۱/۹۵ میلیون اونس نقره تولید کرد. این معدن زیرزمینی در مکزیک قرار دارد و تمام سهم آن متعلق به شرکت «فِرِسنیلو» است که بزرگترین پروژه استخراج نقره در جهان را در این معدن در اختیار دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی در ساسوتی ۲۱/۹۸ میلیون اونس نقره تولید شد و در این ۲ سال تفاوت چشمگیری در حجم تولید آن مشاهده نمی‌شود. از هر تن کانی در این معدن ۳۱۳ گرم نقره به‌دست می‌آید.

اِسکوبال
اسکوبال دومین معدن بزرگ نقره در جهان، در جنوب شرقی کشور گواتمالا در امریکای مرکزی و در حدود ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی گواتمالاسیتی پایتخت این کشور قرار دارد که شرکت کانادایی «تاهو» آن را استخراج می‌کند. در سال ۲۰۱۵ میلادی حجم تولید نقره در اسکوبال به ۲۰/۴۰ میلیون اونس رسید که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۴ درصد رشد برابر با ۲۱/۱۹ میلیون اونس شد. از هر تن کانی در این معدن ۳۵۱ گرم نقره استخراج می‌شود و بهره‌برداری از آن به شکل زیرزمینی انجام می‌شود.

دوکات
معدن نقره دوکات نخستین و اصلی‌ترین دارایی شرکت انگلیسی «پُلی‌مِتال» است و بزرگترین عملیات استخراج نقره در روسیه به شمار می‌آید. تولید نقره در دوکات در سال ۲۰۱۵ میلادی ۲۲/۴۰ میلیون اونس بود که این رقم در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱۲ درصد کاهش به ۱۹/۸۰ میلیون اونس رسید. از هر تن کانی در دوکات ۳۶۷ گرم نقره به‌دست می‌آید و این معدن به شکل زیرزمینی استخراج می‌شود.

کانینگتون
کانینگتون معدن زیرزمینی روی، سرب و نقره و متعلق به شرکت استرالیایی «سوت۳۲» است که در شمال غربی ایالت کویینزلند قرار دارد. در سال ۲۰۰۵ میلادی (۱۳۸۴ خورشیدی) تولید نقره این معدن به اوج خود و ۴۴ میلیون اونس رسید، اما از آن پس حجم تولید به دلیل کاهش عیار کانی‌ها افت چشمگیری داشت. در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) تولید نقره این معدن ۱۸/۲۴ میلیون اونس بود که نسبت به سال پیش از آن افت ۱۸ درصدی را تجربه کرد. تولید نقره این معدن در این سال ۲۲/۲۴ میلیون اونس بود.

آنتامینا
پنجمین معدن بزرگ نقره در جهان معدن روباز آنتامینا است که از آن مس، مولیبدن، نقره و روی استخراج می‌شود و در ۲۷۰ کیلومتری شمال لیما پایتخت پرو و در رشته کوه‌های‌اند قرار دارد. ۳۳/۷۵ درصد از سهم آن متعلق به «بی‌اچ‌پی‌بیلتون» غول معدنی استرالیایی‌انگلیسی است، ۳۳/۷۵ درصد متعلق به «گلنکور» سوییسی، ۲۲/۵ درصد متعلق به شرکت کانادایی «تِک‌ریسورسز» و ۱۰ درصد آن متعلق به شرکت ژاپنی مواد شیمیایی «میتسوبیشی» است. تولید نقره آنتامینا در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) ۱۸/۰۷ میلیون اونس و در سال پیش از آن (۲۰۱۵)، ۱۵/۴۲ بود که این ارقام رشد ۱۷ درصدی در حجم تولید را در طول یک سال نشان می‌دهند. رشد ۱۷ درصدی نشانگر این است که در فهرست ۱۰گانه بزرگترین معادن نقره جهان بالاترین افزایش تولید سالانه را آنتامینا داشته است.

پِناسکیتو
معدن روباز پلی‌متالیک پِناسکیتو متعلق به شرکت «گُلدکورپ» بزرگترین تولیدکننده طلا در مکزیک است. این معدن از دو معدن روباز به نام‌های «پناسکو» و «شیلی‌کولورادو» تشکیل شده و دربردارنده طلا، نقره، سرب و روی است. به دلیل چالش‌های عملیاتی و عیار پایین، تولید نقره در پناسکیتو در سال ۲۰۱۶ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی افت ۳۱ درصدی داشت، در نتیجه جایگاه خود را به عنوان بزرگترین معدن نقره از دست داد و در سال گذشته تبدیل به ششمین معدن بزرگ نقره در جهان شد. در سال ۲۰۱۵ میلادی میزان تولید نقره در این معدن ۲۵/۹۳ میلیون اونس بود و در سال ۲۰۱۶م این رقم به ۱۷/۹۰ میلیون اونس رسید. از هر تن کانی استخراج شده از این معدن ۳۰ گرم نقره به‌دست می‌آید.

اوچوچاکوآ
معدن زیرزمینی نقره، سرب و روی اوچوچاکوآ در استان اوون در کشور پرو قرار گرفته و در ۲۶۵ کیلومتری شمال لیما پایتخت این کشور قرار دارد. این معدن در ارتفاع ۴ تا ۵ هزار کیلومتری سطح دریا مستقر است و در مالکیت شرکت پرویی «بِناوِنچورا» قرار دارد. بِناوِنچورا بزرگترین مالک حقوق معدنی در میان شرکت‌های استخراج‌کننده فلزات گرانبها در پرو به شمار می‌آید. در سال ۲۰۱۵م این معدن ۱۳/۹۲ میلیون اونس نقره تولید کرد که این حجم با رشد ۱۶ درصدی در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) به ۱۶/۲۱ میلیون اونس رسید. در هر تن کانی استخراج شده از اوچوچاکوآ ۴۴۵ گرم نقره استخراج می‌شود.

فِرِنسیلو
معدن زیرزمینی فِرِنسیلو در مکزیک قرار دارد و متعلق به شرکت مکزیکی «فرنسیلو» است که مالکیت معدن ساسوتی در صدر این فهرست را نیز در اختیار داشت. این معدن در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۵/۶۱ میلیون اونس نقره تولید کرد و این رقم با ۲ درصد افزایش در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۱۵/۸۷ میلیون اونس رسید. این معدن از سال ۱۵۵۴ میلادی (۹۳۳خورشیدی) تاکنون استخراج می‌شود و از هر تن کانی آن ۲۹۷ گرم نقره به‌دست می‌آید.

پیرکیوتِس
نهمین معدن این فهرست پیرکیوتِس در آرژانتین است و به شرکت کانادایی «سیلوِراستاندارد» تعلق دارد. این معدن در استان جوجوی در شمال آرژانتین و در ارتفاع ۴۱۰۰ متری سطح دریا قرار گرفته است. پیرکیوتِس روباز است و در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۰/۳۴ میلیون اونس نقره تولید کرد که این حجم در سال ۲۰۱۶ میلادی با ۱ درصد رشد به ۱۰/۴۲۰ میلیون اونس رسید. هر تن کانی این معدن ۱۴۵ گرم نقره دارد.

گارپِنبِرگ
و در نهایت دهمین معدن بزرگ نقره جهان گارپِنبِرگ نام گرفته است که در شهر هِدِمورای سوئد قرار دارد و متعلق به شرکت «بولیدِن» است. از این معدن در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹/۲۷میلیون اونس نقره تولید شد و این حجم با ۵ درصد رشد در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۹/۷۱ میلیون تن رسید. از هر تن کانی این معدن ۹۷ گرم نقره به‌دست می‌آید. معدن زیرزمینی گارپِنبِرگ به روش زیرزمینی استخراج می‌شود و قدیمی‌ترین معدن سوئد است که همچنان در حال استخراج است. پیشرفت‌های جدید فناورانه باعث شده محصول این معدن از ۱/۴ میلیون تن در سال به ۲/۵ میلیون تن رشد یابد و در نتیجه بکارگیری همین فناوری‌ها گارپنبرگ یکی از پیشرفته‌ترین معادن جهان است که بهره‌برداری از آن از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تمام می‌شود.