هدف اصلی اکتشاف کاهش ریسک سرمایه‌گذاری

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور به‌عنوان یک سازمان حاکمیتی همانند تمام سازمان‌های زمین‌شناسی جهان، مسئولیت تولید اطلاعات پایه را بر عهده دارد.

از عمده وظایف این سازمان می‌توان به تولید و انتشار آزاد اطلس ظرفیت‌های مواد معدنی کشور به منظور کاهش ریسک اکتشاف، سرعت بخشیدن به اکتشاف مواد معدنی و ذخایر پنهان با بهره‌گیری از داده‌های ژئوفیزیک هوایی، سرعت دادن به کار برداشت، پردازش و تفسیر ژئوفیزیک هوایی و راه‌اندازی ایستگاه لرزه نگاری ثابت شمال قله دماوند، اشاره کرد.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در چند سال گذشته بیش از ۱۵ پهنه اکتشافی (ظرفیت‌یابی و ژئوفیزیک هوایی) را برای انجام عملیات اکتشافی در مرحله شناسایی و پی‌جویی مورد بررسی قرار داده است.
در مطالعه و بررسی اکتشافی تعدادی از این پهنه‌ها، وجود مناطق امیدبخش شاخص، در حد سازمان تشخیص داده نشد و برای آزادسازی به وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتبه شد. عملیات اکتشاف در مرحله شناسایی و پی‌جویی سایر پهنه‌های یاد شده با سرعت در دستور کار است که در چند ماه آینده با ارائه مناطق امیدبخش به پایان می‌رسد و سایر مناطق پهنه‌ها برای استفاده عموم آزاد خواهد شد. بر اساس قوانین، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های معدنی؛ هدف اصلی اکتشافات سازمان‌های دولتی، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری برای تشویق فعالان معدنی به سرمایه‌گذاری در بخش معدن کشور است.
سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی نیز این موضوع را یک اصل می‌داند و برای تحقق توسعه و رونق در بخش معدنی با اکتشافات درست، برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند. در چند سال گذشته با وجود اینکه موضوع اکتشاف سیستماتیک در مرحله شناسایی و پی‌جویی کشور به سازمان زمین‌شناسی محول شد، برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها از مشکلات موجود در تامین بودجه لازم برای انجام این فعالیت‌ها از سوی سازمان استفاده کرده و اکتشافات در ۲ مرحله پایه را پیگیری کرده‌اند. این موضوع، مزایا و معایبی دارد.‌ بزرگ‌ترین مزیت، استفاده از توان مالی و فنی بخش خصوصی در انجام عملیات اکتشاف است که البته این موضوع در موارد مختصری در بیش از ۱۰۰ پهنه اکتشافی کشور رخ داده است.
عباس گل‌محمدی/ معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی