پرهیز از مدل‌های سنتی اکتشاف با هزینه‌های بالا

در حاشیه سی و ششمین همایش ملی و سومین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین، جلسه‌ها و نشست‌های مختلفی برای بررسی فعالیت‌های اکتشافی در ایران و همچنین مذاکره با شرکت‌کنندگان در این گردهمایی برگزار شد.

یکی از این جلسه‌ها با مدیران سازمان‌های دولتی و خصوصی کشورمان و جلسه دیگر، با رئیسان سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان برگزار شد. در واقع هدف برگزاری این جلسه‌ها را می‌توان ایجاد تعامل بیشتر میان فعالان بخش خصوصی و دولتی و همچنین ایجاد همکاری با کشورهایی دانست که می‌توانیم روی همکاری آنها برای انجام فعالیت‌های معدنی حساب کنیم.

کار در اکتشافات زیاد است
به گزارش صمت، در حاشیه سی‌وششمین همایش ملی، نشستی با حضور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و رئیسان سازمان‌های نقشه‌برداری با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نظام مهندسی معدن ایران، خانه معدن و مدیران معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و تعدادی دیگر از مدیران فعال در شرکت‌های معدنی برپا شد و در آن توسعه مطالعات زمین‌شناسی در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مورد تاکید قرار گرفت. معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در این جلسه اظهار کرد: اکتشافات از سال ۱۳۴۰ در ایران برای نخستین بار به طور سیستماتیک انجام شد اما این روند تاکنون بسیار کند بوده و بر اساس واقعیت می‌توان گفت جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد. اردشیر سعدمحمدی تاکید کرد: در این سال‌ها ۵/۵میلیون متر حفاری در ایران انجام شده که در مقایسه با بعضی کشورها که سالانه ۵/۶ میلیون متر حفاری دارند جای کار بسیار زیادی داریم.
به گفته وی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با شناسایی و معرفی پهنه‌ها و ارائه آن به بخش خصوصی و استفاده از مدل‌های جدید در دنیا می‌تواند در عرصه زمین‌شناسی و اکتشاف، بهتر از گذشته عمل کند تا سرعت مطالعه و فعالیت اقتصادی را افزایش دهد.معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو تصریح کرد: با استفاده از مدل‌های روز جهان می‌توان هزینه‌های اکتشافی را کاهش داد. باید از مدل‌های سنتی با هزینه‌های زیاد اکتشافی پرهیز کرد تا انگیزه اکتشاف در کشور بیشتر شود.

کلیددار علوم زمین
محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه امید است سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به جایگاهی برسد که کلیددار بخش علوم‌زمین در کشور باشد، گفت: اگر این سازمان قوی‌تر از گذشته باشد، منافع ملی کشور تامین می‌شود و ضمن تقویت فعالیت‌های سازمان نسبت به گذشته از ثروت‌ها و منابع معدنی ملی کشور حمایت کرده‌ایم.
در ادامه، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار جواهر و سنگ‌های زینتی معاونت علمی و فناوری نیز با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ۳۷ کانی امیدبخش معدنی در کشور را شناسایی کرده، گفت: بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، حمایت بیشتری از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طلب می‌کند.محمدجواد پیش‌بین، ضمن اشاره به موضوع هنر و صنعت و توجه به توسعه آن افزود: تاکنون ۴ استاندارد برای سنگ‌های قیمتی تدوین شده و روش شناسایی سنگ‌های رنگی، درجه‌بندی و شناخت سنگ‌های رنگی، درجه‌بندی و شناخت مروارید و شناسایی و درجه‌بندی الماس از استانداردهای تدوین شده سنگ‌های قیمتی به‌شمار می‌روند. وی با بیان اینکه به تازگی استاندارد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بازنگری شده تا بر مبنای آن تقسیم‌بندی بین‌المللی انجام شود، تصریح کرد: اقداماتی برای آموزش‌ها در این صنعت انجام شده که بر همین اساس با پیشنهادی که ۳ سال گذشته به دفتر آموزش و تحقیقات گمرک ایران ارائه کردیم، سرفصل‌های آموزشی ارزیابی سنگ‌های گرانبها تدوین شد و توانسته‌ایم تاکنون ۱۲ گمرک را با سنگ‌های قیمتی آشنا کنیم.بهروز برنا، معاون پیشین این سازمان نیز از سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان مجموعه‌ای پویا و زنده یاد کرد و گفت: خوشبختانه در این سال‌ها خبرهای خوبی از بخش اقتصادی و معادن ایران شنیده می‌شود. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به نیروی‌های تازه‌نفس و متخصص مجهز است و جای خوشحالی است که چرخه بسیاری از مواد معدنی در کشور در حال تکمیل شدن است.

تاکید بر توسعه مناسبات ایران و تاجیکستان
از دیگر جلسه‌ها و نشست‌های برگزار شده در حاشیه سی و ششمین گردهمایی و سومین کنگره علوم زمین می‌توان به برگزاری جلسه‌ای میان رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با ضراب‌الدین الله‌زاده، رئیس و صابیر بابایوف، معاون سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان اشاره کرد که در آن به بررسی راهکارهای موجود به‌منظور گسترش همکاری‌های دو کشور پرداخته شد.
به گزارش صمت در این جلسه، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در گذشته تجربه خوبی در زمینه مطالعات علمی و فنی علوم‌زمین در تاجیکستان داشتیم، گفت: در زمینه مطالعات زمین‌شناسی دریایی، توسعه آزمایشگاه‌های آنالیز موادمعدنی، زمین‌شناسی پزشکی، توسعه پایگاه داده‌های علوم‌زمین، ژئودیتابیس و آموزش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان با توجه به اعتبارات موجود، فعالیت‌های گسترده‌ای در گذشته انجام داده‌ایم.

برنامه‌های پیش رو
راضیه لک، توسعه اکتشاف و مطالعات در زمینه مخاطرات طبیعی از جمله فرونشست و زمین‌لرزه را به عنوان برنامه‌های جدید پیش روی ایران و تاجیکستان یاد کرد و افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاری‌ها در بخش علوم زمین با این کشور استقبال می‌کند. تاجیکستان برای ایران یک کشور هدف است که بر همین اساس باید پیش‌نویس مطالعات در زمینه مخاطرات طبیعی، توسعه اکتشافات و آموزش علوم زمین آماده شده و به وزارت امور خارجه ایران برای تامین منابع مالی ارسال شود.وی همچنین، امضای تفاهمنامه ۳جانبه میان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران، سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان و ایمیدرو را به عنوان موضوع پیشنهادی دیگر برای توسعه علوم‌زمین و فعالیت‌های این سازمان در تاجیکستان یاد کرد.رئیس سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران، برگزاری سی‌وششمین همایش ملی و سومین کنگره بین‌المللی تخصصی علوم زمین را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات معدنی ایران، کارشناسان متخصص و با تجربه‌ای در بخش‌های مختلف علوم‌زمین در اختیار دارد.

دستاوردهای زمین‌شناسی ایران
وی برگزاری این نشست‌ها را برای منطقه و کشورهای همسایه ایران بسیار مفید ارزیابی کرد و افزود: علاوه بر ایران، کشورهای منطقه نیز از دستاوردهای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی ایران بهره می‌برند.ضراب‌الدین الله‌زاده ضمن اشاره به فعالیت‌های پژوهشی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران در سال‌های گذشته در تاجیکستان تصریح کرد: زمین‌شناسان ایرانی به ظرفیت‌های زمین‌شناسی و معدنی تاجیکستان آگاهی کامل دارند. بر همین اساس مایل به توسعه مناسبات دوجانبه خود در بخش علوم زمین هستیم تا از دستاوردهای ایران در این زمینه بیش از گذشته بهره ببریم.رئیس سازمان زمین‌شناسی تاجیکستان با بیان اینکه کارشناسان این مجموعه بیش از گذشته به آموزش نیاز دارند، گفت: بسیاری از شرکت‌های خارجی از جمله آلمان و چین، در زمینه مطالعات شناسایی معادن مس، طلا، سرب و روی سرمایه‌گذاری کردند اما تاجیکستان تمایل زیادی به توسعه مناسبات خود با ایران دارد.وی ضمن اشاره به زبان و فرهنگ مشترک ایران و تاجیکستان خاطرنشان کرد: همکاری با ایران کمک قابل توجهی به توسعه و پیشرفت تاجیکستان خواهد کرد و ما برای استخراج و اکتشاف معادن خود و توسعه فضای سرمایه‌گذاری از ایران بهره خواهیم برد.گفتنی است آموزش علاقه‌مندان و دانشجویان تاجیکستان و کمک در زمینه تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی و توسعه مناسبات دوجانبه در فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دیگر بخش‌هایی بود که به توافق طرفین رسید.خوشبختانه در این سال‌ها خبرهای خوبی از بخش اقتصادی و معادن ایران شنیده می‌شود. سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به نیروی‌های تازه‌نفس و متخصص مجهز است و جای خوشحالی است که چرخه بسیاری از مواد معدنی در کشور در حال تکمیل شدن است