چشم‌انداز روشنی در صادرات محصولات معدنی داریم

رضا اشرف سمنانی در گفت‌وگو با «بیرونیت» گفت: با استفاده از روش‌های جدید اکتشاف می‌توانیم با مشخص کردن ذخایر و تنوع در روش های موجود در دنیا که در حوزه اکتشاف انجام می شود عملکرد مطلوبی را ارائه دهیم.

او با بیان اینکه مواد معدنی در جایگاه قابل توجهی قرار دارد،تصریح کرد: موادمعدنی ما بطور مسلم در منابع فلزی و غیرفلزی شاخص است و اکثر مواد معدنی انرژی گاز،نفت و زغال از مهمترین بخشهای معدن می باشند ما می‌توانیم از این مزیت در تولید و تنوع کالا های صادراتی استفاده کنیم.

مشاور هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در ادامه با اشاره به اینکه معدن در اشتغال غیر مستقیم نقش بسزایی دارد، بیان کرد: معدن ۱۰ تا ۲۰ برابر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند و با توجه به آمایش سرزمینی و پراکنده‌ای که معادن دارند این آمایش ها را اگر محورهای توسعه قرار داده و زیرساخت‌ها و زیربناها را در راستای ذخایر معدنی قرار دهیم پیشرفت این صنعت را به دنبال خواهد داشت.
به گفته او در بخش معدن باید در راستای صادرات و تقویت تولید داخل باشد. بنابراین شاخص‌های خوب معدن را باید در کشور در اولویت قرار دهیم.

مشاور هلدینگ میدکو در بخش دیگری از گفته های خویش درباره وضعیت تحریم و نقش آن در معدن گفت: از تجربه نیروهای انسانی در کنار تجربه های موجود در کارخانه ها نشان دهنده آن است که در دوره تحریم ساخت داخل رو به رشد است و ما پتانسیل لازم را برای تقویت بخش معدن داریم.

اشرف سمنانی درپایان خاطرنشان کرد: کشور تنوع برای صادرات محصولات معدنی را دارد اما باید بازارهای صادراتی مختلف ایجاد کنیم و نمی توان تنها به یک بازار اتفاق کرد در کلان از گذار خواهد بود و با توجه به گذر از دوره کرونا باید بدانیم که ویروس آینده را تهدید نخواهد کرد.