کمبود اعتبارات، چالش اصلی اکتشافات عمقی سنگ آهن است

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه اکتشاف ذخایر پنهان برای تامین سنگ آهن در اولویت است، اظهار کرد: تامین منابع مالی و کمبود اعتبارات، چالش اصلی برای توسعه اکتشافات عمقی است به طور معمول اکتشافات ذخایر پنهان از طریق روش ژئوفیزیک هوایی انجام می‌شود که این روش زمانبر نیست اما هزینه بر است. بنابراین اگر منابع مالی برای پوشش هزینه ها تامین شود، مشکل خاصی برای توسعه اکتشافات عمقی برای تامین سنگ‌آهن وجود ندارد.

علیرضا شهیدی در گفت‌وگو با “بیرونیت” عنوان کرد: روش ژئوفیزیک هوایی از سال ۱۳۸۱ آغاز شده است و برداشت ۲میلیون و ۷۵۰هزار کیلومتر خطی در اولویت فعالیت هایمان است که تاکنون ۱۶۶ هزار کیلومتر خطی را برداشت کردیم و به لحاظ فنی مشکلی در این خصوص نداریم چون خوشبختانه روش ژئوفیزیک هوایی در کشور بومی سازی شده و مراحل برداشت ، پردازش، تفسیر و تلفیق و مدلسازی داده ها در سازمان زمین شناسی انجام می شود.
شهیدی گفت: علاوه بر روش ژئوفیزیک هوایی، درزمینه ژئوفیزیک زمینی نیز از پتانسیل های خوبی برخوردار هستیم و همکاران ما در سازمان به صورت میدانی صحت سنجی می کنند تا داده هایی که از طریق ژئوفیزیک هوایی انجام شده تبدیل به یقین شود بنابراین تمامی داده های که برداشت می شود به درستی تفسیر می شوند اگر هم این داده ها مربوط به ده سال گذشته باشد مشکل خاصی وجود ندارد مهم تفسیر داده هاست و اینکه باید درستی داده های برداشت شده تایید شود.
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اذعان کرد:در هرمنطقه ای که احتمال وجود ذخائر معدنی آهن وجود داشته باشداکتشاف انجام می شود و برای تامین سنگ آهن به واسطه اکتشاف از برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برخوردار هستیم تا افق ۱۴۰۱۴ نیز تولید تولید اطلاعات پایه نیز بخش بزرگی از کاری هست که انجام شده است و بر اساس خروجی این داده ها مناطق مختلف کشور را اولویت بندی کرده ایم و بر اساس این اولویت ها هر سال فعالیت هایمان را انجام می دهیم . 
شهیدی گفت: فعالیت اکتشافی بالغ بر ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع را تاکنون انجام داده ایم و این مقدمه ای است برای اینکه فعالیت اکتشاف ذخایر پنهان را نیز انجام دهیم.