تاسیس موسسه مشترک ایمیدرو و دانشگاه تهران

ارتباط هرچه بیشتر معدن و دانشگاه؛ توسعه این بخش و ارتقای سطح فنی و علمی آن را به دنبال دارد. حال سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پس از پایان همکاری ۵ساله خود با دانشگاه تهران روز گذشته در محل ساختمان مرکزی دانشگاه تهران،

تفاهمنامه آموزشی و پژوهشی را با دانشگاه تهران امضا کرد تا براساس آن موسسه‌ای مشترک برای همکاری هرچه بیشتر میان این دو نهاد شکل بگیرد. با توجه به عقب‌ماندگی چند ساله بخش معدن و بی‌توجهی به آن در سال‌های گذشته اجرایی شدن این تفاهمنامه در توسعه بخش معدن و ارتقای جایگاه آن تاثیری بسیار خواهد داشت.

برنامه‌ریزی ۱۰ساله در موسسه مشترک دانشگاه تهران و ایمیدرو
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مراسم امضای تفاهمنامه آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه تهران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدور) اظهار کرد: خوشبختانه بانی اصلی این اقدام خیر پیشتازی دکتر نیلی و همکاران خوب آنها در دانشگاه تهران بود. به همین دلیل جلسات مختلفی در این‌باره برگزار شد. پس از پایان این جلسات یک گروه کارشناسی مشخص شد و چند ماه این موضوع را بررسی کردند تا تفاهمنامه‌ای همه‌جانبه تهیه شود. مهدی کرباسیان افزود: حوزه معدن و صنایع معدنی حوزه وسیعی است به ویژه در این روزها که بحث اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌ها و توان کشور مطرح است، موضوع بسیار مهمی است. باتوجه به اینکه حوزه معدن و صنایع معدنی ظرفیت بالایی برای توسعه کشور در اختیار دارد، بحث آموزش، پژوهش و همکاری‌های مشترک و استفاده از ظرفیت موجود در دانشگاه‌ها در حوزه نوآوری و فناوری بحث بسیار مهمی تلقی می‌شود. به گفته وی، باید این موضوع را پذیرفت که کشور در برخی حوزه‌ها با عقب‌ماندگی تاریخی روبه‌رو است. متاسفانه در حوزه معدن به دلیل سایه گسترانی نفت بر اقتصاد کشور پیشرفت چندانی رخ نداده و همچنین توجه کافی به حوزه‌های آموزش و پژوهش وجود نداشته است. کرباسیان با اشاره به عقب‌ماندگی بخش معدن در سال‌های گذشته، ادامه داد: اعتقاد ما بر این است، این موسسه با همکاری دانشگاه تهران و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران( ایمیدرو) باید برنامه‌ریزی ۱۰ساله را برای این بخش انجام دهد. وی اظهار کرد: مدت این تفاهمنامه که امروز به امضا رسید نیز ۱۰ سال عنوان شده، زیرا این اقدامی بلندمدت است. اعتقاد ما بر این است دانشگاه تهران می‌تواند در حوزه اکتشاف، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، آموزش، پژوهش، نیروی‌انسانی و ارتقای جایگاه بخش مدیریت و مهم‌تر از آن در حوزه بهره‌وری همکاری داشته و نقش‌آفرینی کند. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به جایگاه معدنی ایران در بین کشورهای جهان، تصریح کرد: ایران در میان ۱۵ کشور معدنی جهان قرار دارد اما آن طور که باید نتوانسته از ظرفیت‌های موجود در این بخش استفاده کند. وی ادامه داد: دهه آینده در جهان، دهه رقابت بر سر قیمت تمام شده خواهد بود، در نتیجه بخش معدن باید سطح سواد، فناوری و… را ارتقا دهد و این کار تنها با همکاری صنعت و دانشگاه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود. کرباسیان در پایان تاکید کرد: امیدواریم این اقدام گامی بزرگ برای ارتقای سطح آموزش و پژوهش در بخش معدن و صنایع معدنی باشد. گفتنی است که شروع اجرایی این تفاهمنامه از همین امروز خواهد بود و مبلغ ۵میلیارد تومان برای شروع آن اختصاص یافته است.

همکاری با ایمیدرو همواره در دستور کار دانشگاه تهران
محمود نیلی احمد آبادی، رییس دانشگاه تهران نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: توسعه همکاری با تمام نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی جزو برنامه‌های دانشگاه تهران است. وی ادامه داد: از این طریق دانشگاه می‌تواند نقش بارزتری را در توسعه کشور ایفا کند. ایمیدرو یکی از پیشروترین سازمان‌های صنعتی کشور در حوزه‌های مختلف صنعتی است. به گفته نیلی احمدآبادی، همکاری با ایمیدرو همواره در دستور کار دانشگاه تهران قرار داشت به طوری که در گذشته نیز شرکت مشترکی با حضور دانشگاه تهران و ایمیدرو احداث شد در نتیجه سابقه همکاری دانشگاه تهران با ایمیدرو به بیش از ۵سال می‌رسد اما با خصوصی‌سازی آن، شرکت مشترک همکاری ما در قالب شرکت مشترک به پایان رسید. رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: با پایان یافتن همکاری‌های مشترک میان دانشگاه تهران و ایمیدرو توافق کردیم در قالب یک موسسه مشترک این همکاری ادامه پیدا کند. البته حوزه همکاری بسیار گسترده‌تر شده و در تمامی حوزه‌ها دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه جامع می‌تواند به بخش معدن و صنایع معدنی کمک کند. نیلی محمودآبادی بیان کرد: امروز ما تفاهمنامه‌ای را امضا کردیم که براساس آن موسسه مشترک شکل خواهد گرفت. اعتقاد من بر این است این موسسه می‌تواند آغازی برای یک همکاری گسترده با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) باشد.